hjälp att byta olja lc4

RUlf

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ktm 625 SMC -06
ska byta olja på hojjen för första gången men tycker att den engelska manualen är smått skum så jag har 2 små frågor=)

1: Efter man tömt oljan och bytt filtret längst fram på hojjen, ska man då fylla på oljan på 2 ställen och varsdå isåfall. styrhuvudet har jag fattat är ett ställe men det andra då?

2: Sedan så verkar det ju som att man ska byta filtret vid fotbromsen först efter att man har fyllt oljan, är jag dum eller tycker inte ni som jag att oljan borde ju fan läcka ut i mängder där då man tagit ut filtret?

är tacksam för alla svar

RUlf skrev:
2311526 ska byta olja på hojjen för första gången men tycker att den engelska manualen är smått skum så jag har 2 små frågor=)

1: Efter man tömt oljan och bytt filtret längst fram på hojjen, ska man då fylla på oljan på 2 ställen och varsdå isåfall. styrhuvudet har jag fattat är ett ställe men det andra då?

2: Sedan så verkar det ju som att man ska byta filtret vid fotbromsen först efter att man har fyllt oljan, är jag dum eller tycker inte ni som jag att oljan borde ju fan läcka ut i mängder där då man tagit ut filtret?

är tacksam för alla svar

1: Lossa pluggarna under motorn.

2: Bort med främre filtret, samt lossa insexbulten som sitter i ramen ovanför "bilfiltret". Byt bägge filtren.

3 : Fyll på olja(kommer inte ihåg rätt mängd) i motorn. + att det ska i en slurk i ramen också. Starta motorn med påfyllnadshålet i ramen öppet. När oljan når samma nivå som pluggen drar du åt den.

Bör vara så om jag kommer ihåg allt rätt från 640 tiden.

Du ska givetvis ta bort alla pluggar och filter först, sen tillbaks med de, sen i med olja!

1,3 l i motorn, 0,6l i ramen.

Kom ihåg att lufta!

1. Skruva bort 2 små magnetpluggar + den stora oljepluggen under motorn.

2. Ta bort "bil"oljefiltret fram, lossa insexskruven som sitter där under filtret.

3. Ta bort filtret nere vid fotbromsen.

4. Dra fast magnetpluggarna och stora pluggen ( försiktigt, fick gängpaj på den ena lilla på min )

5. Skruva tillbaks insexskruven i ramen där bilfiltret satt, och skruva sen dit det nya filtret.

6. Sätt dit nya pappfiltret nere vid fotbromsen och skruva tillbaks locket.

7. Fyll i den nya oljan i hålet på kopplingskåpan, all olja och skruva tillbaks plastpluggen ( skippa o fyll nåt i ramen )

8. Skruva loss pluggen på ramen upp vid styret och starta sedan maskineriet, efter 20 sek ung. så har oljan arbetat sig upp dit och börjar sippra ur hålet. Stäng då av maskineriet och skruva tillbaks pluggen.

Så fort var det gjort, ny olja nya filter och luftat oljesystem i ett nafs :tummenupp

Okej tack för dom snabba svaren!

Det jag vart upprörd över var den lilla gråa plastpluggen det står oil på som sticker upp som ett sugrör ovanför framdrevet, men det har jag uteslutit nu=) men är det någon som vet vad det är till för?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman