Hjälp att bygga dator för en idiot. LIVE!

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hej.
Nu har jag kommit en bit in i byggandet. Men allt eftersom jag plockar kommer det nya frågor. Min bror har slutat svara i telefon eftersom jag har så mycket frågor. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Jag börjar med 3 frågor.

Jag ska koppla in fläktarna på moderkortet. "CPU Fan" var ju lätt men sen har jagt två till som inte manualen förklarar vad dem är för något. "Chassis fan" och "power fan". I burken finns en fläkt och den har jag kopplat till "Chassis fan" men vad är då "Power fan"? Är det om jag hade haft två fläktar i burken? På kabeln till fläkten satt det när den kom en konverterare från liten 3-polig kabel (+12v, gnd och rotation) till två 4-poliga kontakter som jag gissar skulle till Nätagget. Dock var det bara 2 kablar som gick vidare. Hur ska jag göra?

Andra frågan.
"Chassis intrusion connector" är en kontakt som är bryggad nu men om jag ska använda den ska något kopplas på. Jag hittar dock inget som ser ut att vara det så jag utgår från att det inte är något jag har i min burk. Rätt?

Tredje.
"Serial ATA connectors" är inget jag använder va?

Det här är vad jag köpt.

640GB Samsung SpinPoint F1 HD642JJ 495 kr

Cooler Master Elite 333 Svart, Utan nätagg 395 kr

400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk 315 kr

AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3 1 385 kr

Asus M4A78 PRO 813 kr

4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS 587 kr

Samsung SH-S223B 22X DVD±RW DL SATA Svart 228 kr

"Chassis intrusion connector" är inget som man normalt använder. vissa chassin har brytare som löser så fort man öppnar dom.

"Serial ata connectors" borde du använda för att koppla in hårddisk och dvd , det ser du på hdd o dvd om de har lika anslutningskontakter som på moderkortet.
2 av 3 frågor hoppas jag. :)

Fläktarna kopplar du in på de kontakterna där de passar på moderkortet, alternatift direkt på nätagget om de har sånna kontakter. Det räcker med två kablar för att driva en fläkt (plus och minus).

Andra frågan: Det behöver du inte bry dig om, förmodar att det gör så att det larmar om någon öppnar chassi sidan.

s-ata är kontakterna där du kopplar in hårddisk + dvd, är det gamla prylar så kopplar man in dem på en ata kontakt (en platt ganska bred kabel)

Ok jag var ganska oldschool jag tog för givet att s-ata var för nytt för min nya datorn. Om då kopplar jag med dem istället.

"Chassis intrusion connector" är inget som man normalt använder. vissa chassin har brytare som löser så fort man öppnar dom.

"Serial ata connectors" borde du använda för att koppla in hårddisk och dvd , det ser du på hdd o dvd om de har lika anslutningskontakter som på moderkortet.
2 av 3 frågor hoppas jag. :)

Fläktarna kopplar du in på de kontakterna där de passar på moderkortet, alternatift direkt på nätagget om de har sånna kontakter. Det räcker med två kablar för att driva en fläkt (plus och minus).

Andra frågan: Det behöver du inte bry dig om, förmodar att det gör så att det larmar om någon öppnar chassi sidan.

s-ata är kontakterna där du kopplar in hårddisk + dvd, är det gamla prylar så kopplar man in dem på en ata kontakt (en platt ganska bred kabel)

Jag ska köra med en HDD och en DVD brännare. Ska HDD in i Sata 1 och DVD i Sata 2?

Det står att jag ska installera XP SP1 eller senare innan jag använde S-ata? Jag ska ju köra linux?

På lådan sitter det två USB ingångar. De ska jag koppla till moderkortet men det finns fyra kontakter på kortet. "usb1112" "usb910" "usb78" "usb56" vilka två ska jag använda?

Last edited:
Jag tror de kvittar hur du kopplar då datorn fattar själv vilken som är dvd och vilken som är hdd, men koppla hdd i sata 1 och dvd i sata 2 du.

Ok jag var ganska oldschool jag tog för givet att s-ata var för nytt för min nya datorn. Om då kopplar jag med dem istället.

Jag ska köra med en HDD och en DVD brännare. Ska HDD in i Sata 1 och DVD i Sata 2?

Det står att jag ska installera XP SP1 eller senare innan jag använde S-ata? Jag ska ju köra linux?

På lådan sitter det två USB ingångar. De ska jag koppla till moderkortet men det finns fyra kontakter på kortet. "usb1112" "usb910" "usb78" "usb56" vilka två ska jag använda?

bara installera linux direkt.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...