Hjälp ang. sk. "tredje-part"

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Hej!

Funderar på att köpa en hoj som finns i England och anlita sk. tredje-part. Vet någon om det fungerar smidigt? Jag sätter in pengar på 3-partens konto, kollar på cykeln när den kommer till Sverige och om jag tar den "släpper" de pengarna till säljaren. Låter ju säkert men är det någon som har erfarenhet? I detta fallet gäller det www.onlinetranscomp.com. Borde ju vara seriöst, eller?

Tacksam för svar.

MVH Martin

Som en klassisk Rambusch som används vid import/export affärer med tvivelaktiga säljare/köpare.

Men frågan borde ju vara vem kontrollerar företaget ?
Vad är det för företag?

Osv...

Långa farbron skrev:
Som en klassisk Rambusch som används vid import/export affärer med tvivelaktiga säljare/köpare.

Men frågan borde ju vara vem kontrollerar företaget ?
Vad är det för företag?

Osv...

Jag har ingen som helst erfarenhet. Brukar det förekomma mycket mygel bland sådana företag? Anledningen till att jag blev lite orolig är att hojen är otroligt billig.

MVH Martin

sanntur skrev:
Hoppas det inte är en gixxer 1000 -03:a för 27-37K

Nej, en GSXR 750-00 för 25.000:-, det var just därför jag blev misstänksam. Men jag tänkte om företaget var seriöst kan man sätta in pengar till dom. Men jag skiter i det!

Tack för hjälpen!

MVH Martin

Hörde om en här på forumet som åkte till Tyskland för att möta upp ägaren till en ovanstående, ägaren bodde i England, han dök aldrig upp när pengarna skulle över föras elektroniskt. (konto till konto)

sanntur skrev:
Hörde om en här på forumet som åkte till Tyskland för att möta upp ägaren till en ovanstående, ägaren bodde i England, han dök aldrig upp när pengarna skulle över föras elektroniskt. (konto till konto)

Den här snubben bor också i England. Bågen hittade jag på mobile.de på hojar i Tyskland. Han hade flyttat till England med sin fru. Hoppas han inte hunnit lura många bara!

MVH Martin

sanntur skrev:
Låter misstänkt likt...

Troligtvis samma idiot! Han blev så jävla puschig. Skickade en länk till företaget och skrev: "Please registrate now so we can go on whit a safe deal", det var där jag blev misstänksam.

MVH Martin

Allt handlar bara om att åka dit och ha med sig en större och tyngre beväpnad gorilla än vad han har! :tummenupp

nu kryssar jag till finland!! :fyllisar :banana :ätapiller

Mcbudet skrev:
Allt handlar bara om att åka dit och ha med sig en större och tyngre beväpnad gorilla än vad han har! :tummenupp

nu kryssar jag till finland!! :fyllisar :banana :ätapiller

Skulle jag gjort OM jag satt in pengar, vilket jag självklart inte gjort!! Ha det så kul i Finland!

MVH Martin

den engelske killen på moile.de skall man nog se upp för

han har alla möjliga hojar max 2 år gammla som gått väldigt få mil till salu

o alla e snorbilliga

jag menar vem fan säljer en r1 -04 för 37k

har även sett att han haft gsxr1000 ,cbr954 ,r1 -03 till salu inte en enda har kostat över 40k

Kollar man upp escrow-servicen ONLINETRANSCOMP.COM så ser man dels att Google inte har NÅGRA träffar alls på det domännamnet, inga andra sajter länkar heller till ONLINETRANSCOMP.COM vilket är suspekt om det vore seriöst.

Kollar man upp domännamnet så ser man också att domänet registrerades den 12 oktober i år, trots att hemsidan påstår att de sysslat med detta sedan 1987?

Verkar långt ifrån seriöst. Chansen att du blir utan stålar är 100% skulle jag säga.

sgtpepper skrev:
Kollar man upp escrow-servicen ONLINETRANSCOMP.COM så ser man dels att Google inte har NÅGRA träffar alls på det domännamnet, inga andra sajter länkar heller till ONLINETRANSCOMP.COM vilket är suspekt om det vore seriöst.

Kollar man upp domännamnet så ser man också att domänet registrerades den 12 oktober i år, trots att hemsidan påstår att de sysslat med detta sedan 1987?

Verkar långt ifrån seriöst. Chansen att du blir utan stålar är 100% skulle jag säga.

Tur att man är skeptisk av sig och inte rusar och sätter in deg. Fy fan för en sådan idiot. Jag väntar att han ska maila tillbaka till mig. Hur kollade du upp domännamn etc?

MVH Martin

Man kan gå in till sin egen bank och höra sig för om "escrow service". Då arrangerar man med en mottagande bank och båda parter måste vara nöjda innan de insatta pengarna släpps åt något håll alls. Tror man stenhårt på webben finns det även sådana, pålitliga.

En arbetskamrat blev blåst på det där sättet.
Skulle inhandla en R1 (kommer inte ihåg årsmod/pris) från england tror ja
Hursom helst fick han ett mail från mobile där dom säger att dom betalar tillbaka en viss procent av summan om han skulle bli blåst av den som har satt ut annonsen. Eftersom dom kan följa upp mailen mellan säljare/ kund. Som en slags goodwill från deras håll.

Så han körde på och ......såg aldrig nån cykel.

Han tog kontakt med mobile och dom försvarade sig då med att deras goodwill endast funkade inom landet, dvs inom tyskland. Surt

Jag mailade tillbaka till honom igår kväll och skrev att jag var klart skeptisk till hans trovärdighet. Helt plötsligt har han "försvunnit".

MVH Martin

glenoyne skrev:
Jag mailade tillbaka till honom igår kväll och skrev att jag var klart skeptisk till hans trovärdighet. Helt plötsligt har han "försvunnit".

MVH Martin

va förvånad man blir :rolleyes:

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8