Hjälp ang. ryggskydd

maake

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2008
Hoj
-
Hej alla sporthojare!

Ska inom kort påbörja min mc-karriär som jag vet kommer bli både långvarig och extremt rolig, och för tillfället håller jag på att införskaffa skyddsutrustning.
Har b.l.a. ryggskydd kvar att köpa, men då jag redan har ett ryggskydd ämnat för snowboard / skidor undrar jag om det är någon skillnad mellan ett sånt ryggskydd och ett ämnat för hojkörande, och i.s.f. vad?
Skulle kännas onödigt att köpa ett om jag redan skulle ha ett som duger..

Tack på förhand! :)

Beror ju lite på hur det ser ut just för sb-åkning,men det primära är ju att det går ner över svanken,och gärna över nyckelbenen också.

På den punkten tror jag att det funkar.. Finns någon skillnad i just skyddet eller är det samma lika?

Det kan inte jag svara på,men jag antar att man vill ha samma skydd i båda fallen.
Sen vet jag inte om ett ryggskydd avsett för snowboard har andra egenskaper eftersom det används i snö o kyla.

Det kan inte jag svara på,men jag antar att man vill ha samma skydd i båda fallen.
Sen vet jag inte om ett ryggskydd avsett för snowboard har andra egenskaper eftersom det används i snö o kyla.

Jo, känns som att det inte borde vara sämre skydd bara för att det är ämnat för snowboardåkande egentligen..
Tror inte att det har några speciella egenskaper för att hjälpa mot snö och kyla då man brukar använda det under åtminstone ett lager kläder. Även om det skulle ha några sådana egenskaper har jag svårt att tro att det skulle verka i dess nackdel om man använde det för hojåkande..

Edit: Tack för svaret!

Gissar vilt på att det är ok att använda ditt gamla skydd.
Kila bort till en mc-butik och jämför :)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph