Hjälp ang. reg.bes, konstig bedömning..

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
Hej alla sh:are, har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med!

Idag var jag och besiktade min mc, hade beställt kombinerad kontroll besiktning och reg.besiktning.

Kommer dit och han frågar varför jag ska reg.besikta. Säger att jag har strypt ner den till 25kw, då säger han: "Okej, då kommer jag underkänna den".
Jahapp, varför då? Det är tydligen så att de alltid ska provköra om man strypt den. Han gjorde alla tester och allt annat såg grönt ut.
Jag ljög ihop en fin liten historia om att jag ska söderut och köra och kan bli av med lappen om jag blir tagen på mcn som den var reggad nu.
Då gjorde killen en "special", han godkände reg.besiktningen men gav mig nedslag på kontroll.bes. På punkten "Provkörning" (Provkörningskontroll inte utförd.)

Det är så att min strypning är ett vajerlås som jag monterat på gasvajern så det kommer de upptäcka när de provkör den. Men jag har redan fått godkännt på reg.besiktningen och bakslag på kontrollbesiktningen.

Frågan som egentligen jag vill ha svar på: Kan de göra reg.bes "ogiltig" om de märker att jag inte strypt ner hojjen genom en kontrollbesiktning? (för han sa nämligen det...)

Tacksam för svar // Tommy

Edit: Annars kanske man kan fara till någon annan stad och göra kontrollbes. så man inte får samma kille?..

Edit2: Han provkörde den inte pga. väglaget (hade blivit lovad över telefon att det inte behövdes en provkörning utan var mer en bedömningsfråga)

Ställ en fråga ang detta till www.bilprovningen.se
om man kan få ombesiktning pga att de ej kan provköra. Jag har aldrig hört att något sådant inträffat tidigare.

Nämn inget om regbesiktningen, eftersom den nu är OK

Göran skrev:
Ställ en fråga ang detta till www.bilprovningen.se
om man kan få ombesiktning pga att de ej kan provköra. Jag har aldrig hört att något sådant inträffat tidigare.

Nämn inget om regbesiktningen, eftersom den nu är OK

Men kan de göra reg.bes "ogiltig", så alltså måste hojjen vara strypt på alla kontrollbesiktningar hädanefter om jag inte reg.bes om den till original igen?

Edit: han gjorde kontrollbesiktningen ogiltig istället för reg.besiktningen för att vara snäll med mig.

Last edited:
Det finns väl inget skrivet att han var "snäll" mot dig. Du har godkänt på Reg.besiktningen, så det ska inte vara något problem.

En kontrollbesiktning är inga problem att få godkänd utan provkörning. De brukar bara skriva en not att provkörning ej gjord.

Om du däremot gör om kontrollbesiktningen och de provkör hojen och märker att den inte är strypt, eller felaktigt strypt, så vet jag inte om de kan kräva en ny reg besiktning, men jag misstänker det.

Vet ju inte vad reglerna säger men när jag reg-besiktade min hoj efter att ha strypt den till 25kw (iofs med brickor och intygspapper) så provkörde de aldrig tack vare att det var dåligt väglag. Godkänd blev den iaf.

Göran skrev:
Det finns väl inget skrivet att han var "snäll" mot dig. Du har godkänt på Reg.besiktningen, så det ska inte vara något problem.

En kontrollbesiktning är inga problem att få godkänd utan provkörning. De brukar bara skriva en not att provkörning ej gjord.

Om du däremot gör om kontrollbesiktningen och de provkör hojen och märker att den inte är strypt, eller felaktigt strypt, så vet jag inte om de kan kräva en ny reg besiktning, men jag misstänker det.

Det har löst sig, har fått en kompis som ska hjälpa mig att montera strypningarna. Vi har fått tillgång till en mc-verkstad en bit utanför piteå nu.
Tack för hjälpen iaf!! / Tommy

Xyron skrev:
Det har löst sig, har fått en kompis som ska hjälpa mig att montera strypningarna. Vi har fått tillgång till en mc-verkstad en bit utanför piteå nu.
Tack för hjälpen iaf!! / Tommy

min besiktnings gubbe tyckte det var en vanlig besiktning och inte en 25kw reggning
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=98664
min provkörde dom aldrig
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99283

du tänkte alltså regga den utan strypningar och besikta samtidigt om jag fattade rätt?

Jag har en gång varit till SBP med en hoj som hade skuret ramlager och lät som en jävla pepparkvarn från motorn. Den gången ville de inte provköra för att det var för mycket grus kvar ute på gatorna.

Den enda anmärkningen jag fick på besiktningen var en "bra att veta" om att hojen saknade en saxpinne som skulle låsa hjulmuttern till bakaxeln. Men alltså ingen ombesiktning eller något.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla