Hjälp ang ombesiktning !?!

• Thread starter Thread starter s9d8as0vjk
  • Start date Start date

s9d8as0vjk

Guest
Halloj,

tjejen har fått ombesiktning på sin hoj pga:

1. Hjullager, fram, missljud
2. Kedja, felaktigt spänd

Kedjan är justerad men jag hittar fasen inga missljud från lagrena ... inga glapp heller. Det som skrapar lite är bromsklossarna/skivorna men inte fan lagrena!

Kan det vara så att besiktningsgubben hört så jävla fel ? Kan man få ombesiktning för endast skrapljud från bromsarna ?

Det jag funderar på är om man måste göra nåt åt att det låter från bromsarna ? Kan man klaga på besiktningen om det är så att dom gjort fel vid förra besiktningen ?

Är inte lagren svindyra till den hojen så är det väl inte mkt att tveka på?
Jag skulle bytt dom, är relativt enkelt att pilla med själv ju.
Men ang om dom gjort fel, menar du att du kan sätta lika snabb snurr på framhjulet hemma som dom kan när dom besiktigar?
För det behöver inte låta världskrig om ett lager i alla farter när det är dåligt, man behöver heller inte ha ngt glapp.
Det kan vara en eller ett par kulor + lagerbanan som fått ett litet rostangrepp med begynnande lagerhaveri som följd.
//Tobbe

Edit: Pilla ur lagren och kolla vad det är för lagernummer (tex "6202" står oftast på lagret ) Trava in hos ngn som säljer lager så ska du se att priset sjunker betydligt mot vad mchandlarn tar :Edit

Last edited:
Jag visste inte ens att man kunde höra om ett lager är dåligt....

Kolla om inte missljudet beror på att någon av bromsklossarna är vända åt fel håll.. Alltså med slitytan mot oket och metallplattan mot skivan. Låter otroligt jag vet men sånna korkade saker har hänt.

/a

Bra förslag Tobbe !

Ska kolla upp vad lager kostar men känns onödigt att slänga ut pengar & tid på det om det nu inte skulle vara något fel på dom som sitter i.

Mr B skrev:
Ska kolla upp vad lager kostar men känns onödigt att slänga ut pengar & tid på det om det nu inte skulle vara något fel på dom som sitter i.
Kanske 200-250kr för lager och packboxar.

Lagerna är säkert slut. Besiktningsgubbarna har en grym känsla för sådant.

Besiktningsgubben sa att det var fel på lagerna på kärringens hoj, men jag trodde inte på honom. Men när jag tog bort hjulet och kände efter så var det bara att konstatera att gubben hade rätt.

2 nya lager fick jag för en hundring. :)

Mr B skrev:
Bra förslag Tobbe !

Självfallet ska man inte strö pengar och tid omkring sig i onödan.
Men ett nypet framhjulslager i 110 blås vill nog dom flesta vara utan :gnissla
Lycka till med pillandet :tummenupp
//Tobbe

Någon som vet om det blir ombesiktning pga att frambromsen skrapar lite ?

Mr B skrev:
Någon som vet om det blir ombesiktning pga att frambromsen skrapar lite ?
Lite skrap mot skivorna har väl nästan alla hojar?
Om däremot bromsarna ligger på så kan dom bli lite kinkiga skulle jag gissa.
//Tobbe

Framhjulet snurrar ju på bra så bromsen ligger ju inte på mycket men skrapar lite gör det ju ... verkar som ena skivan är en liten aning skev men det är inget som känns när man kör.

Mr B skrev:
Framhjulet snurrar ju på bra så bromsen ligger ju inte på mycket men skrapar lite gör det ju ... verkar som ena skivan är en liten aning skev men det är inget som känns när man kör.
Låter som "vanligt" skivskrap, borde inte var ngt problem.
//Tobbe

anja skrev:
jag tycker att det låter som att tjejen har en dålig pojkvän.
vad tillförde detta :va
Trodde tjejer skulle klara sig själva och inte vara beroende av män i detta jämnställda samhälle? :D
//Tobbe

anja skrev:

Har det brunnit totalt i pallet på dig eller ?

Nu är iallafall lagrena bytta även om jag inte hittar några fel på dom gamla. Nu ska dom fan inte kunna klaga på fel som inte finns ... ang bromsen så är/var skrapet helt normalt och bromsen låg inte på.

anja skrev:

Vad är det som gör honom till en dålig pojkvän? :kocko
Är väl bra att han hjälper henne med hojen!

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!