Hjälp!? ang ljud...

heke

Getting there...
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
KTM 660 SMC, Dekaltrimmad till maxx ;o)
När ja kör känns det som ett kvittrande ljud ibland. Inte alltid. Är det så enkelt att det är kedjan som behöver sig lite dos? Tycker dock inte speciellt att det kommer bakifrån kedjan...

Har köpt Shell advance chain ultra lr något på MC-huset som skulle va bra o sprayat på men inte blivit kvitt ljudet? Är det ngt att oroa sig över lr är det bara att jag måste få upp cykeln på depostödet o spraya på rejält överallt (utepå samt "mitten" över hela) då jag sprayade lite o rullade fram för o spraya vidare?

Tacksam för svar!

Ok, bromsar e nya, men kan ju vara att där är grus lr ngt. Hmm att det tjuvläcker är ju lite tristare. Spelar väl inte så stor roll egentligen (?) men tycker att ljudet är lite störigt ibland. Får kolla upp det.

O grus på beläggen, bara att försöka blåsa bort lr ngt?

Jaja, får försöka mig fram ^^

heke skrev:
Ok, bromsar e nya, men kan ju vara att där är grus lr ngt. Hmm att det tjuvläcker är ju lite tristare. Spelar väl inte så stor roll egentligen (?) men tycker att ljudet är lite störigt ibland. Får kolla upp det.

Det brukar lossna tillslut, du kan ju prova att åka fram och bromsa lite.

heke skrev:

Ett lager? Antingen utgående vid framdrevet eller ett i bakhjulet.
Jag bytte ett lager i bakhjulet. Det gamla var inte kaplat men jag satte på ett gummikapslat. Och jag tyckte väl att ett kaplat inte skulle behöva fettas in så det momentet hoppade jag över. Kviddevitt-kviddevitt blev resultatet. Av med skiten igen och på med fett av bara h......
Kviddevitt borta.
Slutsats: Fettet tar upp en del värme så att lagret ej blir överhettat. Det fanns väl en anledning till att det satt ett icke-kapslat från början.

Så, kanske det är ett lager som håller på att ge upp.

El Garto skrev:
Ett lager? Antingen utgående vid framdrevet eller ett i bakhjulet.
Jag bytte ett lager i bakhjulet. Det gamla var inte kaplat men jag satte på ett gummikapslat. Och jag tyckte väl att ett kaplat inte skulle behöva fettas in så det momentet hoppade jag över. Kviddevitt-kviddevitt blev resultatet. Av med skiten igen och på med fett av bara h......
Kviddevitt borta.
Slutsats: Fettet tar upp en del värme så att lagret ej blir överhettat. Det fanns väl en anledning till att det satt ett icke-kapslat från början.

Så, kanske det är ett lager som håller på att ge upp.

Afan, ja då verkar det ju lite jobbigare *suck*

Jaja, får kolal de "lättare" sakerna först, annars får det bli o kolla över lager i vinter då =/

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN