Hjälp ang längd

Är det för att du har en osedvanligt liten kuk som du skriver som du gör?

Risk för banning:huvet

En del gillar 600:or även om de hoppat från litershojar, en del verkar ALDRIG gilla 600:or. Men ingen kan göra mera underverk på en litershoj mot en 600cc, om vi inte snackar rakt fram en kort kort kort stund. Fortfarande 20-80 regeln som gäller, 20% hoj 80% förare, kan man inte köra spelar det fan ingen roll om man har en litershoj heller, då kan man bli frånåkt av en 250 cc.

Men de flesta kuklängder brukar ändå räcka till och bli över för vissa ändamål..

Last edited:
Men vänta nu... Du har frågat om allt från hur man får upp hojen på depåstödet till... ja, du har frågat om det mesta. Nu är du plötsligt talesman för majoriteten av Sveriges hojåkare och hävdar att det är 1000 cc eller inget som gäller?

Jag för egen del har noterat en markant ökning av "tjejhojar", dvs SV650, ER6n och sånt. Det skumma är att de flesta verkar rätt nöjda med sina fjompmoppar. Är det måhända för att de inte har någon kroppslig brist att kompensera för?

Behöver man stoppa fingret i elden för att veta att man bränner sig. Nä man kan lära sig det utan att prova.

Ni verkar gilla snacket om kön och kroppsliga brister här. Jag antar att en fin bil, vältränad kropp, fint hus, bra jobb mm då också är kompensationer för bristande storlek i underbyxorna.Tyckte detta forumet var super i början men som sagt, allt har en baksida. Tycker den verkar visas allt mer nu.

Ni verkar gilla snacket om kön och kroppsliga brister här. Jag antar att en fin bil, vältränad kropp, fint hus, bra jobb mm då också är kompensationer för bristande storlek i underbyxorna.Tyckte detta forumet var super i början men som sagt, allt har en baksida. Tycker den verkar visas allt mer nu.

Som vanligt så är det svårt att säga/skriva något utan att någon tar illa vid sig. Många verkar ofta vilja ta strid, som ett sätt att fördriva den bitvis tråkiga arbetsdagen. Om vi kan lämna diskussionen kring storleken på våra Charles Dickens så tror jag att det är lättare att ta ett ganska oseriöst ämne, mer seriöst... Om det ens behövs.

Personligen tycker jag att 1000cc är roligare än 600cc. Bara det faktum att vi alla kör hoj innebär att vi mest troligen gillar fart, och att det är mer av den varan i en 1000cc kan väll ingen säga emot, i synnerhet acceleration. Men ärligt talat, vem bryr sig om vad andra kör.

Last edited:
Förvisso, men chopper är träskor, skägg, Oakleyglasögon och övervikt.

Har du Harley Davidsons plånbok förresten? T-tröja? Sydstatsflagga* över skinnsoffan i vardagsrummet? :D

*= med örn

:D
Nee
Chopper och sydstatsflagga är nog motviker faktiskt. Chopperkulturen sparng nog mer ut från hippierörelsen, Easy Rider, Woodstock, Hendrix osv Men vissa moderna amerikanska chopperprogram har ju mer kommit att förknippa det med tasteless prål, okritisk nationalism med US-Army-byggen osv. Skönt att man inte har en chopper ;)

Det värsta är nog HD-juppiesarna med HD-kallingar, HD-brillor, HD-jacka :hihi

Som vanligt så är det svårt att säga/skriva något utan att någon tar illa vid sig. Många verkar ofta vilja ta strid, som ett sätt att fördriva den bitvis tråkiga arbetsdagen. Om vi kan lämna diskussionen kring storleken på våra Charles Dickens så tror jag att det är lättare att ta ett ganska oseriöst ämne, mer seriöst... Om det ens behövs.

Personligen tycker jag att 1000cc är roligare än 600cc. Bara det faktum att vi alla kör hoj innebär att vi mest troligen gillar fart, och att det är mer av den varan i en 1000cc kan väll ingen säga emot, i synnerhet acceleration. Men ärligt talat, vem bryr sig om vad andra kör.

Jag tycker faktiskt om både 600 och 1000 cc, fast det ska vara samtidigt, 1600cc :D

Last edited:
Skiljer 10kg mellan R1 och R6 173 vs 162. Det är en halv tank viktskillnad!! När jag syftar på kubikantal menar jag sporthojar. Då många går från 600 till större, dock har jag aldrig varit med om att någon gjort tvärt om. Samma gäller roadracing. Själv kör du en 900cc, varför inte byta ner sig till mindre kubik om det nu är så roligt.

Som alla köp brukar det handla om kompromisser då de flesta av oss inte har råd att åtsidosätta det ekonomiska aspekterna i köpet till 100%. Då kan jag tänka mig att val som mindre kubik lockar.

Jag tog vikt som ETT exempel, och så sade jag att det finns en massa kriterier som spelar in. Du har rätt du med, ekonomi KAN vara en av dessa aspekter. Sedan när det gäller mitt eget hojval så tillhör jag ju faktiskt inte riktigt sportkategorin, snarare har jag valt den ultimata allt-i-allo-hojen. Riktig kurvsmiskare, och den är kul att köra till och med på grus. Det är rätt för MIG, men antagligen inte för de flesta andra på det här forumet.

Men alla har sina egna åsikter, precis som jag, och det är därför jag menar att det inte direkt kan sägas att en literhoj är det roligaste att köra. I vissa fall JA, i andra fall inte. Därav mitt påstående att din "undersökning" inte kommer att ge samma resultat i alla lägen.

Men det är säkert så på just det här forumet, att du får bra uppslutning bakom din tes om literhojars rolighetsgrad.

Då många går från 600 till större, dock har jag aldrig varit med om att någon gjort tvärt om. Samma gäller roadracing. Själv kör du en 900cc, varför inte byta ner sig till mindre kubik om det nu är så roligt.
När du skriver att du aldrig har varit med om någon gjort tvärt om så undrar jag lite vilka referensramar du har? Jag har bytt ner mig i kubik tre gånger och alla gånger har hojen varit betydliget snabbare än föregående större hoj.
Jag tycker det viktiga är hur sportig/praktisk hojen är, om jag sen köper en 600 eller 1000 är helt skitsamma. Kör man med passagerare är det dock lite häftigare på motorväg med mycket motor men inte fan går det snabbare på roliga vägar. Där är det mina skillz som avgör hur fort det går, du borde testa det.

Last edited:
Då många går från 600 till större, dock har jag aldrig varit med om att någon gjort tvärt om. Samma gäller roadracing. Själv kör du en 900cc, varför inte byta ner sig till mindre kubik om det nu är så roligt.

Många köper 600:or på fel grunder - för att ha nåt att "börja med".

Själv bytte jag ner mig först från 1000 cc till 900 cc och sen till 624 cc och kompletterade detta med 600 cc ren banhoj. Visst är 1000 cc dynghäfigt men på banan så ger det bara osäkerhet, man är försiktig, försiktig, försiktig och där går man på gas. 600:an är mycket mer förlåtande och att piska den i 11 000 varv and counting runt en kurva tycker jag är häftigare. Kanske byter jag upp mig nån gång när jag har blivit bättre men jag tror inte det. Snarare byter jag ner mig till 250 eller skaffar nån supersporttrimmad 600:a om jag vill ha mer pulver.

Det är en smaksak helt enkelt.

188 cm och 95 kg tung skåning som sitter och njuter på en GSXR-750 från -98. Jag hade samma funderingar och problem som du innan jag bestämde mig. Provsatt ett antal hojar och de flesta ”kommer man i” utan större problem, men jag valde Suzukin eftersom jag upplevde att den var liiiiiite rymligare. Underbar hoj på kurviga vägar eller på bana. Effekt så att det räcker och blir över på de vägar som verkligen räknas. Då snackar vi inte raksträckor och motorvägar, även om mina 270+ km i timmen är hastighet så det räcker, utan i första hand snackar vi kurviga vägar eller bana med allt från låga 90-100 och uppåt, där rätt varvtal, nedlägg, apex, linje och utgång är viktigast och roligast.

När det gäller skillnaden mellan 1000kubikare och min 750 så är skillnaden ute på banan försumbar. Visst har det hänt att en något större hoj dragit mig ut ur en kurva men generellt sätt har utgången avgjorts redan i ingången till kurvan och där måste jag säga att 750 är smidigare och mer känslig.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT