Hjälp ang. köp av -99 Ducati Supersport 900 SSIE

• Thread starter Thread starter jbm
  • Start date Start date

jbm

Guest
Hej!
Jag är spekulant på en 1999 Ducati Supersport 900 SSIE och skulle vara tacksam för lite kunnigar råd från er med mer erfaranhet från denna hoj.
Provkörde den idag och blev helt enkelt förälskad. Helt underbar att köra och med ett vridmoment som heter duga. Min referens är hittills bara en 2007 Triumph Daytona 675, en hoj jag kört några hudra mil på, men sålde den efter sommmaren. Jämförelsevis var jag mkt belåten med Duccen, för vad jag värdesätter nu efter att kört min 675'a under sommaren är stabilitet och vrid.

Nu till min fråga/or:
Över lag, är det en bra hoj, att köra och äga, dvs. med hänsyn till kvalitet och ekonomi?
Är det ngt man bör vara extra uppmärksam på när man köper denna hoj, återkommande fel, typiska brister, m.m.?
Vad kan jag förvänta mig av att äga en sådan hoj?

Jag är ny här på forumet och vet inte vad jag ska förvänta mig för response, men jag skulle verkligen uppskatta om jag fick ta del av ERA erfarenheter och kunskap ang. denna specifica hoj eller ang. Ducce i allmänhet.

Mvh och tack på förhand,
Jonas - nyligen Ducati-frälst

Har haft en sån och jag saknar den, jag tyckte den var bra som fan, inte en värstinghoj men inte helt slö heller.

Körde runt 1200 mil med min, inte ett enda problem förutom neutralgivaren som var lite okänslig ibland.

Det du ska vara på uppmärksam är:
Sprickor i styrhuvudet.
Se till så att kamremmarna har blivit bytta för minst 2 år sedan, helst 1 år sedan eller denna säsongen, bytte på min och det tog inte så lång tid men det är ju lite drygt att göra det.

Sen ska ventilerna helst vara justerade ganska nyligen, det är jobbigt att ställa ventilerna på en ducce, inte gjort det men jag har kollat spelen och det var ingen hit kan jag säga, toleranserna är ganska små på ventilerna.

Annars är det en bra hoj tycker jag, köpte den för jag gillar bottendrag och det har den i överflöd, med distanser runt kopplingskåpan och med ett par slip-on blir den hur trevlig som helst.

Har haft en sån och jag saknar den, jag tyckte den var bra som fan, inte en värstinghoj men inte helt slö heller. /QUOTE]

Hej!
Tack för dina tips. F-n va snabbt svarat, han inte ens logga ut och vänta på morgondagen för svar. Kanon forum måste jag säga.

Ok, säljaren har precis bytt kamremmen samt han påpekade just att ventilerna var dags att justera. Tydligen till den ringa kostnad på 500kr hos någon Ducce och HD mek i Mölndal/Göteborg. Tyckte jag lät ok. Förövrigt verkade det (enligt säljaren) vara en förderlaktig hoj att meka med, enkel och billig, men detta enligt "säljaren", varför jag vill verifiera och kolla med er mer objektiva.

Hur är det med delar annars, om något gått sönder och måste bytas; är orginal delar dyrt och/eller svårt att få tag i, samt finns det ett bra urval av piratdelar till denna Ducce?

Åter igen, tusen tack för snabbt svar och att du delar med dig av din kunskap.

Kolla serviceboken, är den inte fullskriven så kan du lugnt räkna av 10k på priset. Det kommer att hända när du själv vill sälja hojen i framtiden.

//Matte

Och är det nån som säger att han/hon gjort servicen själv så ska du se kvitton på delarna, Kamremmar mm.

//Matte

Ska ventiljusteras vart 1000:e mil och det kostar inte 500kr. Kanske per ventil iofs. Räkna med mellan 3000-4000 för en justering/koll. Detta måste göras vart 1000:e mil och är modellens största nackdel. Inte så lätt att justera själv då Ducati har deras egna s.k. Desmodromiska ventilsystem där man tvångsstyr ventilerna på båda hållen (inga fjädrar alltså). M.a.o. dubbelt så många ventilspel att kolla = mer verkstadstid = dyrt. Dessutom har Ducceverkstäder en tendens att vara dyra.

Hade själv 750 SS i.e. -00 och den var en dröm, även om man saknade lite mos i den efter en säsong. 900 eller 1000 SS i.e. är nog precis lagom med effekt. Med min 750 hängde jag på vilken 600 radfyra som helst så länge det var någerlunda kurvigt. Superbra chassie och bromsar i toppklass (Brembo). Kvalitetskänsla.

Annars gissar jag att det är en ganska ok försäkring på just Supersporterna. Dock gissar jag att de kan vara lite svårsålda om man inte hittar "rätt" köpare. Man får ganska mycket mer effekt för samma pengar om man säger så.

En annan sak, bilder gör inte Supersporterna rättvisa. De är mycket vackra hojar. Kolla mitt garage.

Hade min ett par säsonger utan ett enda problem.

En till sak. Du vill ha Silmoto-ljuddämpare eller Ducati Performance-ljuddämpare och du vill även ha öppen luftburk. Sinnesrubbat sjukt jävla gött ljud. Gasavslag på 2:ans växel mellan husen i stan är ett ljud som går rakt in i hjärtat, I shit you not. :yoparty

Last edited:
Är det verkligen ventiljustering var 1000:e mil på dem?

Är det verkligen ventiljustering var 1000:e mil på dem?

You better believe it. Lilla service:n (ventiljustering och det vanliga) vart 1000:e mil och stora vart 2000:e mil (ventiljustering + kameremsbyte + det vanliga). Inte slarva på denna punkten.

Dessutom vill man ha stämpel i serviceboken av aukt. verkstad eftersom inte vem som helst kan justera Duccespisar.

Service overdue? :)

Edit: På Ducatis nya (2007) tvåventilare (Monster, SS i.e., m.fl.) har de dock halverat serviceintervallen. Det betyder dock _inte_ att man kan slarva med ventiljusteringen på de äldre modellerna.

Last edited:
Jag har bara provkört Solid Snakes SS900 och det var en häftig sak. Tyvärr hade han originaldämparna på då. :tungan

För mig, i dagens läge är en SS900 ett klart vettigt alternativ, tror försäkringen på mig när jag bodde i Landskrona skulle ligga på runt 7000 kr/år helförsäkrad. Millen som jag hade då kostade 19000 kr/år halvförsäkrad. Ventilerna är ett litet gissel faktiskt men tar du ordentligt med tid på dig och frågar nån ur Ducceklubben om de kan hjälpa till så går det alldeles utmärkt. :tummenupp

Göteborg har också en riktigt bra Ducceverkstad (Ducati Göteborg givetvis ;)) som du kan ringa och fråga, de kanske inte tar så många kronor för jobbet, det vet man aldrig.

Beträffande servicebok så vet jag inte vad andra säger men för min del så skiter jag i det, folk som äger Ducati sköter dem till största delen riktigt bra. Jag hade aldrig nån servicebok till mitt Monster jag hade, det fanns bara till vissa av den modellen och året men jag fick 45 kkr för den ändå, årsm. -95 med nästan 3000 mil på mätaren och en säsong till kamremsbyte. Se för fanken till att gå med i Ducceklubben bara!

Jag är fortfarande med där :rodnar

Gäller allt detta som nämnts ovan även för Ducati 750 SS 1999 och framåt?

Får också fråga "JBM" hur det kan komma sig att du hellre vill ha en Ducati 900 SS framför en Triumph Daytona 675?
(vill själv ha en daytona 675, men har inte råd och väljer troligast en 750 SS som en kompromiss :) )

Gäller allt detta som nämnts ovan även för Ducati 750 SS 1999 och framåt?

Får också fråga "JBM" hur det kan komma sig att du hellre vill ha en Ducati 900 SS framför en Triumph Daytona 675?
(vill själv ha en daytona 675, men har inte råd och väljer troligast en 750 SS som en kompromiss :) )

Hej!
Ja du, Triumphen va en dröm att köra och en fröjd för ögat, faktum den röda är fasligt lik en Ducce. Tänk dig en fabriksny hoj, jag första ägaren, stabil och ett drag som tar farväl till alla andra 600cc ägare. Ja, visst ät 675'a en fröjd att köra... MEN, jag fann liksom ingen "kemi" mellan mig och hojen. Det var en cykel, inte mer, sedan med tanke på hur lite jag faktiskt hinner köra så var det ett lite väl påkostat nöje.

Ducati 900SSIE -99, halva priset, lite mer rå i sin kropp, känns som lite mer mc på ngt sätt. Det sa bara "klick". För att ha så många år på nacken och inte alls i klass med dagens sporthojar, dvs. den har inte lika många kusar eller "nyhetskänslan", men fan vilken rolig hoj att köra. Krävs mkt mer av föraren att tygla dess 85 mustanger än tex. 125 väldresserade pollar. Och av alla begagnade sporthojar jag kört måste jag säga att denna var vassast. Kan självklart inte svara för ALLA hojar, bara alla av de jag testat (vill inte reta gallfeber på CBR anhängare och R1 frälsta)

Tack för alla svar!

Last edited:
Krävs mkt mer av föraren att tygla dess 85 mustanger än tex. 125 väldresserade pollar. Och av alla begagnade sporthojar jag kört måste jag säga att denna var vassast. Kan självklart inte svara för ALLA hojar, bara alla av de jag testat (vill inte reta gallfeber på CBR anhängare och R1 frälsta)

Jag tycker helt tvärtemot dig, Duccen är lättkörd och smidigt och har inte alls samma kick som andra hojar - vilket gör den mycket mer lätthanterlig. Det är tufft när den bara drar och drar upp till varvstoppet men den känns inte vassare än ens min Gixxer 600. Nu saknar SS:en visserligen omkring 20 (riktiga) hästar mot gixxern så det kanske är en oschysst jämförelse.

Jag tror dock att det kan vara Ducatis primitiva insprut som gör att den känns vassare - eller snarare råare - jämfört med nyare hojar med bättre justerat insprut.

3216899 Jag tycker helt tvärtemot dig, Duccen är lättkörd och smidigt och har inte alls samma kick som andra hojar - vilket gör den mycket mer lätthanterlig. Det är tufft när den bara drar och drar upp till varvstoppet men den känns inte vassare än ens min Gixxer 600. Nu saknar SS:en visserligen omkring 20 (riktiga) hästar mot gixxern så det kanske är en oschysst jämförelse.

Jag tror dock att det kan vara Ducatis primitiva insprut som gör att den känns vassare - eller snarare råare - jämfört med nyare hojar med bättre justerat insprut.
Primitivt insprut? Vadå det är väl härligt när hojen hackar sig fram och inte går civiliserat under 3000 varv. :hihi

Men vilken hoj det är, jag saknar min som fan. Den är ute för försäljning hos claessons för 55 nu, man kanske skulle slå till (igen.) :va

Primitivt insprut? Vadå det är väl härligt när hojen hackar sig fram och inte går civiliserat under 3000 varv. :hihi

Men vilken hoj det är, jag saknar min som fan. Den är ute för försäljning hos claessons för 55 nu, man kanske skulle slå till (igen.) :va

Hehe, jaa ungefär så... :hihi

55 låter väl inte helt farligt, du kanske kan byta den jämnt av mot 625:an... :tummenupp

3217004 Hehe, jaa ungefär så... :hihi

55 låter väl inte helt farligt, du kanske kan byta den jämnt av mot 625:an... :tummenupp
Men då måste jag ställa ventilerna, det är ju jobbigt.

Sen är det en ren förlustaffär också för min del, sen har duccen rullat över 5000 mil också så jag vetifan.

Fast min cbr har ju rullat över 8000 mil men den renoverar jag ju nu med nya lager och sånt.

Hej!
Ja du, Triumphen va en dröm att köra och en fröjd för ögat, faktum den röda är fasligt lik en Ducce. Tänk dig en fabriksny hoj, jag första ägaren, stabil och ett drag som tar farväl till alla andra 600cc ägare. Ja, visst ät 675'a en fröjd att köra... MEN, jag fann liksom ingen "kemi" mellan mig och hojen. Det var en cykel, inte mer, sedan med tanke på hur lite jag faktiskt hinner köra så var det ett lite väl påkostat nöje.

Ducati 900SSIE -99, halva priset, lite mer rå i sin kropp, känns som lite mer mc på ngt sätt. Det sa bara "klick". För att ha så många år på nacken och inte alls i klass med dagens sporthojar, dvs. den har inte lika många kusar eller "nyhetskänslan", men fan vilken rolig hoj att köra. Krävs mkt mer av föraren att tygla dess 85 mustanger än tex. 125 väldresserade pollar. Och av alla begagnade sporthojar jag kört måste jag säga att denna var vassast. Kan självklart inte svara för ALLA hojar, bara alla av de jag testat (vill inte reta gallfeber på CBR anhängare och R1 frälsta)

Tack för alla svar!
Du tycks ha fattat tycke för en twin...då borde du provköra en Aprilia...leta upp en mille, falco eller tuono.
Akta dig!...mycket beroendeframkallande..

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger