Och när du ändå är inne på Biltema
Köp en multimeter om du inte har en för att kontrollera batterispänningen när du fått hem batteriet.
Du skall nämligen ladda batteriet innan det används om spänningen är för låg. Så du måste mäta spänningen.
Om du inte har en multimeter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Men jag rekommenderar du alltid sätter batteriet på laddning när du fått hem det så det är fulladdat när du sätter det i hojen.
Köp en batteriladdare om du inte redan har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/
När du monterat det nya batteriet startar du hojen och låter den gå på tomgång tre minuter så oljan är varm.
Och medan du väntar mäter du batterispänningen, skriver upp.
Sedan varvar du upp till 3000RPM och mäter batterispänningen., skriver upp. Bör vara över 14 Volt.
Sedan varvar du upp den till 6000 RPM och mäter batterispänningen. Skriv upp spänningen. Den bör vara under 15Volt.
Sedan tänder du ljuset om det inte redan är tänt.
Mäter batterispänningen
vid tomgång med ljuset på, bör inte vara under 13,5 Volt, skriver upp
varvar upp till 3000 RPM , mäter batterispänningen, den bör vara över 14 Volt, skriver upp.
varvar upp till 6000 RPM, mäter batterispänningen, den bör vara under 15Volt, skriver upp.
Är spänningen nästan alltid mellan 14Volt och 15Volt.
Fel på ditt gamla batteri.
Är spänningen lägre än 14 Volt eller över 15 Volt så kan man misstänka
generator/laddningsregulator
PS. När det strulade för mig började jag med att köpa nytt batteri. Men om jag körde med ljuset på var spänningen under 13 Volt och batteriet laddades ur. Fel på laddningsregulatorn. DS