Hjälp ang honda hornet 600 99'a

yudge

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
sthlm
Hoj
99 Honda hornet 600
tjena.
Jag har som sagt problem med min hornet. efter jag kört ett tag blir batteriet varmt och hojjen dör, det är inte möjligt att starta om den via el starten men det går att "springa igång den" och sedan funkar den ett tag igen. är det batteriet som är slut eller kan det vara regulatorn etc? det är ett biltema batteri 12V 9A, jag vet inte hur länge batteriet har suttit där.

Tacksam för alla tips jag kan få.
Mvh
 
Varmt batteri tyder på kortis. Jag skulle börja m att byta det billigaste vilket antagligen är att köpa ett nytt biltema-batteri.
 
Och när du ändå är inne på Biltema
Köp en multimeter om du inte har en för att kontrollera batterispänningen när du fått hem batteriet.
Du skall nämligen ladda batteriet innan det används om spänningen är för låg. Så du måste mäta spänningen.
Om du inte har en multimeter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
Men jag rekommenderar du alltid sätter batteriet på laddning när du fått hem det så det är fulladdat när du sätter det i hojen.
Köp en batteriladdare om du inte redan har en
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37732/

När du monterat det nya batteriet startar du hojen och låter den gå på tomgång tre minuter så oljan är varm.
Och medan du väntar mäter du batterispänningen, skriver upp.
Sedan varvar du upp till 3000RPM och mäter batterispänningen., skriver upp. Bör vara över 14 Volt.
Sedan varvar du upp den till 6000 RPM och mäter batterispänningen. Skriv upp spänningen. Den bör vara under 15Volt.

Sedan tänder du ljuset om det inte redan är tänt.
Mäter batterispänningen
vid tomgång med ljuset på, bör inte vara under 13,5 Volt, skriver upp
varvar upp till 3000 RPM , mäter batterispänningen, den bör vara över 14 Volt, skriver upp.
varvar upp till 6000 RPM, mäter batterispänningen, den bör vara under 15Volt, skriver upp.

Är spänningen nästan alltid mellan 14Volt och 15Volt.
Fel på ditt gamla batteri.
Är spänningen lägre än 14 Volt eller över 15 Volt så kan man misstänka
generator/laddningsregulator

PS. När det strulade för mig började jag med att köpa nytt batteri. Men om jag körde med ljuset på var spänningen under 13 Volt och batteriet laddades ur. Fel på laddningsregulatorn. DS
 
Last edited:
Tack för svar, Ang det med lamporna när jag startat om hojjen och kört den så har jag kört utan belysning och då har den funkat bra, så med största sannolikhet så är det väll regulatorn.
Nån som har nån aning om vad en verkstad tar för att byta regulatorn? Vet att dom tyvär att dom inte är gratis
 
Tack för svar, Ang det med lamporna när jag startat om hojjen och kört den så har jag kört utan belysning och då har den funkat bra, så med största sannolikhet så är det väll regulatorn.
Nån som har nån aning om vad en verkstad tar för att byta regulatorn? Vet att dom tyvär att dom inte är gratis

Exakt samma var det för mig. Körde jag utan lamporna tända så funkade det för mig. Det skumma är ditt påstående om att batteriet blir varmt.
Byta laddningsregulator är ingen stor sak när man väl hittat var den sitter......

Laddningsregulatorerna är ofta i princip likadanna för många hojar.
Tre anslutningar som ska kopplas till de tre sladdarna från generatorn. Ofta gula eller vita sladdar.
Två anslutningar som ska kopplas till
batteriet + plus den ena anslutningen, sladd ofta röd
batteri - minus eller ramen, den andra anslutningen sladd ofta svart eller svart-vit

Det betyder att man behöver inte (om man har det vanliga utförandet) exakt rätt laddningsregulator
utan det går använda en laddningsregulator till en annan hoj, hittad hos din lokala MC-skrot eller på ebay.
Exempel:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...&_nkw=voltage+regulator+honda+hornet&_sacat=0
 
Exakt samma var det för mig. Körde jag utan lamporna tända så funkade det för mig. Det skumma är ditt påstående om att batteriet blir varmt.
Byta laddningsregulator är ingen stor sak när man väl hittat var den sitter......

Laddningsregulatorerna är ofta i princip likadanna för många hojar.
Tre anslutningar som ska kopplas till de tre sladdarna från generatorn. Ofta gula eller vita sladdar.
Två anslutningar som ska kopplas till
batteriet + plus den ena anslutningen, sladd ofta röd
batteri - minus eller ramen, den andra anslutningen sladd ofta svart eller svart-vit

Det betyder att man behöver inte (om man har det vanliga utförandet) exakt rätt laddningsregulator
utan det går använda en laddningsregulator till en annan hoj, hittad hos din lokala MC-skrot eller på ebay.
Exempel:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...&_nkw=voltage+regulator+honda+hornet&_sacat=0

Så länge generatorn har samma specifikation!
 
jag fick följande utslag.
tomgång 14V
3000 varv 14,78V
6000 varv 14,81v

Med belysning.
3000 varv 13,14V
6000 varv 12,85V
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top