Hjälp ang hjälmmatrial

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Hej!

Har en bieffe rtx-d som är gjord i "kynalit sr resin, som är en starkare variant av polykarbonat"?

Är det polykarbonat plast eller?
Tacksam för svar.

uggla skrev:
Hej!

Har en bieffe rtx-d som är gjord i "kynalit sr resin, som är en starkare variant av polykarbonat"?

Är det polykarbonat plast eller?
Tacksam för svar.

Polycarbonat är en plast.

uggla skrev:
Hur påverkar lacken hjälmen då?

Plasten blir mjuk och hjälmen skyddar ej vid en vurpa.

Samma sak om du sätter ett klistermärke på en plasthjälm, vissa sorters limmer har förmåga att lösa/mjuka upp plast och det är väl sådär bra.

uggla skrev:
Hur påverkar lacken hjälmen då?

Negativt. Dom sätter inte ens besiktningklistermärke på hjälmarna vid tävlingar nu för tiden, av rädsla för att det inverkar negativt på hållfastheten.

Det gäller kolfiber/glasfiberhjälmar med.

/Sleven

Polykarbonat är väl detsamma som lexanplast. Säkert 70% av alla hjälmar tillverkas av det materialet. Målning av lexanplasthjälmar samt vidhäftning av dekaler på dessa rekommenderas ej. Riktigt varför vet jag inte. Kanske det kan lösa upp materialet på något sätt. (Tror det är lite överdrivet).
Materialet åldras i all fall klart snabbare än t.ex. glasfiber, kolfinber eller andra kompositmaterial. Äldre plasthjälm än 10år = kasta bort, köp en ny. :tungan

Firefly skrev:
Just det. Du som är lite av en lackguru... Min Arai RX-7 är ju nåt compositmaterial, den tål väl lack? Lackar du hjälmar? (motiv)
japp den tål lack:)

Eldstorm skrev:
Polykarbonat är väl detsamma som lexanplast. Säkert 70% av alla hjälmar tillverkas av det materialet. Målning av lexanplasthjälmar samt vidhäftning av dekaler på dessa rekommenderas ej. Riktigt varför vet jag inte. Kanske det kan lösa upp materialet på något sätt. (Tror det är lite överdrivet).
Materialet åldras i all fall klart snabbare än t.ex. glasfiber, kolfinber eller andra kompositmaterial. Äldre plasthjälm än 10år = kasta bort, köp en ny. :tungan
ang plsathjälmar, kasta dom även om dom är nya, ren livsfarlig dynga är det, dom studsar ju värre än en studsboll

Även glasfiber, kolfiber m m är ju plast armerade med fiber av olika slag. Så även de kan ta skada. Tillverkaren av hjälmen är nog enda tillförlitliga källan.

Ninjaboy skrev:
Även glasfiber, kolfiber m m är ju plast armerade med fiber av olika slag.
Nej, glasfiber och kolfiber är inte plast. :fakta
Fast du kanske menade att man laminerade olika plastmaterial tillsammans med kolfibern / glasfibern... :notme

Last edited:
Eldstorm skrev:
Nej, glasfiber och kolfiber är inte plast. :fakta
Fast du kanske menade att man laminerade olika plastmaterial tillsammans med kolfibern / glasfibern... :notme
Skulle vara intressant om du kunde förklara vad det är då. :rolleyes: Jag skrev att det är armerad plast och det står jag för.

EDIT: nu var du kvick och la till texten om lamineringen. :tungan

Det här med att det ska vara farligt/ skadligt för hjälmen att sätta klistermärken på det tror jag är ohyggligt överdrivet. Alla hjälmar som säljs är lackade av tillverkaren. Under lacken finns ett lager av gelcoat eller motsv. Att sätta klistermärken på hjämen kan bara inte vara skadligt.
Motbevisa mig gärna men gör det då ordentligt.

Lätt att motbevisa:
Polykarbonathjälmarna är oftast inte lackade. Och de är ju inte heller av fibermaterial. Och de ska definitivt inte lackas om man inte med säkerhet vet att färgen inte angriper plasten. Samma sak gäller givetvis klistermärken.
Och det är bara de dyrare hjälmarna som är av fibermaterial (dvs glas- eller kolfiber). Och det är iofs de hjälmarna som jag hoppas att ni använder.

Här finns det mer info om polykarbonat:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=63469&highlight=polykarbonat

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...