Hjälp ang. grövre däck (a'la scrambler) på mitt Kawasaki-bygge

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Hej på er!

Jag håller på att bygga mig en bratstyle/scrambler/cafe-pryl av en Kawasaki z550 från 1982. Nu skulle jag behöva lite hjälp och vishet. Byggtråd här.

Jag har försökt sätta mig in i alla tum, mönster och bröte men tror jag skulle behöva en guide. Jag vill ha lite (eller mycket) mer grovmönstrade däck för att komma närmare scrambler-stuket. Typ såhär.

Min hoj har 3.25-19 fram och 3.75-18 bak. Jag har snokat och översatt tummåtten till metric och letat. Här är några jag hittat men de som är grövre är oftast för slangmontage. Om någon har tips på grövre slanglösa (och kunskap att se om jag fattat allt rätt) så vore det fantastiskt!

Jag har hittat dessa Avon Distanza här och här men skulle vilja ha ett par grövre alternativ att välja mellan innan jag bestämmer mig :tummenupp
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Continental TKC80 eller Michelin T63?
Vet dock inte om de finns i rätt dimensioner.

Edit: Hojen på bilden verkar ha Pirelli Scorpion Rally. Iaf fram.
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Ett förslag som jag tror kommer passa bra.:
Heidenau K60. Lite bredare än dina dimensioner men borde gå in.
Mönstret är inte lika "offroad" som förebilden du postade men har ett bra stuk.

Fram: 100/90-19 (motsvarar ca 3,50-19): http://hojdack.se/Start/K60-100/90-B19.aspx
Bak: 4,10-18 (istället för 3,75-18: http://hojdack.se/Start/K60-0410-B18.aspx

TKC80 har redan nämnts. Ett rejält däck som kommer ge hojen ett uppkäftigt utseende.
Finns i samma dimensioner som K60 ovan.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Tack hörrni! Många bra förslag där! TKC80 var grymma, likaså K60. Är dessa med slang eller slanglösa? Måste man ha det ena eller andra eller hur funkar det där egentligen? Beror det på vad man har för fälgar? :näsblod
 

Tom@Work

Stängt sedan 22-05-01
Gick med
15 Mar 2010
Ort
ingen alls
Hoj
Ingen alls
Oftast ska du ha slang i däcken om du kör ekrade hjul.
Det går att köra TT(tube tire) utan slang om du har aluminiumfälgar.
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
Oftast ska du ha slang i däcken om du kör ekrade hjul.
Det går att köra TT(tube tire) utan slang om du har aluminiumfälgar.

Aha! Jag har inte ekrat (tyvärr) utan aluminium. Har jag fattat dig rätt att jag då bara kan köra slanglöst eller kan jag köra däck avsedda för slang utan slang för att jag har sådana fälgar? Meckigt. Tack för att ni hjälper en nybörjare :tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Aha! Jag har inte ekrat (tyvärr) utan aluminium. Har jag fattat dig rätt att jag då bara kan köra slanglöst eller kan jag köra däck avsedda för slang utan slang för att jag har sådana fälgar? Meckigt. Tack för att ni hjälper en nybörjare :tummenupp
Som Tom skrev, har du gjutna fälgar (alu) kan du köra utan slang. Oavsett däck.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som Tom skrev, har du gjutna fälgar (alu) kan du köra utan slang. Oavsett däck.

Nja där håller jag inte med....

Har du täta fälgar läs: vanligen gjutna så kan du åka slanglöst om du har däck som är avsedda för slanglöst. Är däcket "tube type" så bör du åka med slang i då tillverkaren inte garanterar att de håller trycket.

Med otäta fälgar läs:ekrade kan du åka med däck som är både tube type och tubeless men du måste åka med slang.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
I mina ögon finns där bara ett däck som fortfarande producerats och ger bra köregenskaper och samtidigt satt monterat på scramblerns när det begav sig....

Dunlop TT100
k81tt100_fb_414.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att ha lite i åtanke om TKC80 är att det är ett 50/50 däck.
50 asfalt & 50 grus.
De bygger även upp värme ganska snabbt. De blir alltså redigt varma på asfalt i lite högre farter och längre perioder.
Håller jag 110 km/h så tar det ungefär 3-4 mil innan de börjar slingra sig.
Det börjar som en liten ostabilitet för att sen sakta bygga upp mer värme och slingra mer. Man tror först att det är taskigt med luft i bakdäcket men det är bara värmen och mönstret som gör sitt.
Det blir dock inte okörbart, men tillräckligt för att hindra en från högfartsorgier och att man tänker sig för när man svänger vid motorvägsavfarten.

Annars är jag toknöjd med dem, de ser bra ut och biter bra i grus.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Jag får mina Heidenau i slutet på nästa vecka. Kan slänga upp en bild så kan du se om du gillar stuket.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
provar dunlop mutant nu på husan, inte hunnit med så mycket åka men nästa helg blir det en del grusåka. de är ju inte alls så grova som tkc80 men jag räknade med mest asfalt när jag köpte.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Nja där håller jag inte med....

Har du täta fälgar läs: vanligen gjutna så kan du åka slanglöst om du har däck som är avsedda för slanglöst. Är däcket "tube type" så bör du åka med slang i då tillverkaren inte garanterar att de håller trycket.

Med otäta fälgar läs:ekrade kan du åka med däck som är både tube type och tubeless men du måste åka med slang.

Jag tycker lite tvärt om: Det går vanligtvis att köra "tube type" även slanglöst. Jag har provat några olika utan läckage och har aldrig heller hört om några som läckt.
Däremot har jag kört "tubeless"-däck med slang och haft problem med att gjutskarvar och ojämnheter på insidan av däcket har nött hål på slangen.
 

NNC.nu

NNC.nu
Gick med
20 Apr 2010
Ort
Linköping
Hoj
GSX
TT / TL däck:
Monterade "tube type" Pirelli MT21 på "tubeless" fälg och haft problem med luftläckage mellan däck och fälgkant.
Heidenau däremot verkar vara täta och fina både i gummit och mot fälgkanten.

Heidenau K60 finns i två varianter:
Klassiska K60. http://www.reifenwerk-heidenau.de/modules/reifenliste/view.php?point=2&rtyp=10&profil=38&pic=104

Och den modernare K60 Scout. http://www.reifenwerk-heidenau.de/documents/downloads/UWqNRVdENh.jpg

Att vissa av dimensionera finns med "mjukt vintergummi" gör dom intressanta även för specialkörningar.

Vänster: K60 Scout, 140/80-18.
Höger: K60, (130/80-17?)
K60ScoutochK60.jpg

Främst:
Heidenau K66
Bakom: K60 Scout 140/60-18
Vrdck.jpg
 

Kawabunga

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Kawazaki Z550 -82
TT / TL däck:
Monterade "tube type" Pirelli MT21 på "tubeless" fälg och haft problem med luftläckage mellan däck och fälgkant.
Heidenau däremot verkar vara täta och fina både i gummit och mot fälgkanten.

Heidenau K60 finns i två varianter:
Klassiska K60. http://www.reifenwerk-heidenau.de/modules/reifenliste/view.php?point=2&rtyp=10&profil=38&pic=104

Och den modernare K60 Scout. http://www.reifenwerk-heidenau.de/documents/downloads/UWqNRVdENh.jpg

Att vissa av dimensionera finns med "mjukt vintergummi" gör dom intressanta även för specialkörningar.

Vänster: K60 Scout, 140/80-18.
Höger: K60, (130/80-17?)
View attachment 386382

Främst:
Heidenau K66
Bakom: K60 Scout 140/60-18
View attachment 386381

Tack NNC! Det lutar väldigt mycket åt Heidenau. Vilken modell hade du valt tror du?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Såhär ser min Z500 ut med Heidenau på.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1370450104877.jpg
    uploadfromtaptalk1370450104877.jpg
    110 KB · Visningar: 322
  • uploadfromtaptalk1370450128668.jpg
    uploadfromtaptalk1370450128668.jpg
    76.4 KB · Visningar: 409
  • uploadfromtaptalk1370450141958.jpg
    uploadfromtaptalk1370450141958.jpg
    95.9 KB · Visningar: 305
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top