Hjälp ang de nya körkortsreglerna

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Hej allesammans, skriver inte mycket här men är i kulisserna och läser och lär mig, har lite frågor ang de nya körkortsreglerna, har mailat vv men inte fått svar än, hoppas någon här kan svara på dem:

Mailet:

Hej

Jag började övningsköra för tung obegränsad sent förra året och känner mig inte riktigt redo att ta kortet detta året utan vill vänta tills nästa år och övningsköra och få mer kött på benen, men min första fråga är om den nya lagen om att man ska vara 24 år för A behörighet kommer träda i kraft till nästa år, då jag precis fyllt 21 (juni) så hade jag blivit tvingad att ta kortet denna sommaren om jag vill ha kortet inom rimlig framtid

Jag har som det ser ut nu 1 handledare (min far) men har en bekant som har mer erfarenhet från mc körning, om jag vill övningsköra med honom måste vi då genomgå utbildning för detta (jag innehar B kort)

Mvh

Kristofer Aronsson

tjena dom nya reglerna kommer att träda i kraft mellan 2008 o 2012 så du nakn köra upp nästa år utan problem ska själv köra upp i år ska göra teorin v.28 och den har jag inge problem med. ska köra för skolan i augusti så jag får la för hoppnings viss mitt kort i slutet av augusti eller i början av september lycka till med kortet ha en go sommar!

kanoners, teoriprovet gäller i 6 månader va? kan ju ta den i höst så man kan koncentrera sig på körningen i vår i sånna fall

Det är bara på behörighet B som man måste gå handledare utbildning. Lycka till.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back