hjälp ang audi

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
har en rätt nyinköpt audi 100 avant 2,8 -92

när ja svänger så hör jag en elmotor som jobbar låter som den reglerar sig ungefär som när ypvsn hoppar igång på min rd tycker även att jag kan höra det när jag bromsar det kanske är nått med absen?. ska det vara så eller kan de vara nått med servon/absen?

någon kunnig människa som vet vad de är? arver i köping är ju inte direkt billiga

låt någon stå och lyssna under huven när du svänger så är det ju lättare att lokalisera var det komme ifrån , men eftersom att du svänger så är det antagligen servon som låter...

Ja måste ju va servon, kolla nivån, lufta. Du skulle hört hur min 2,8 lät när farsan råkat hälla bromsvätska i servobehållaren :kocko (till gubbens försvar så är den ju lite lik bromsväskebehållaren men ändå)

Rigge skrev:
Ja måste ju va servon, kolla nivån, lufta. Du skulle hört hur min 2,8 lät när farsan råkat hälla bromsvätska i servobehållaren :kocko (till gubbens försvar så är den ju lite lik bromsväskebehållaren men ändå)

du tror inte att nått är pajj då??
hur luftar man servon?

Sälj skiten o köp en Honda fort som fan.

wizlow skrev:
har en rätt nyinköpt audi 100 avant 2,8 -92

när ja svänger så hör jag en elmotor som jobbar låter som den reglerar sig ungefär som när ypvsn hoppar igång på min rd tycker även att jag kan höra det när jag bromsar det kanske är nått med absen?. ska det vara så eller kan de vara nått med servon/absen?

någon kunnig människa som vet vad de är? arver i köping är ju inte direkt billiga

Möjligt att det är servoremmen som för lite oväsen, vilket den gärna gör när man svänger på ratten, och remmen sett sina bästa dagar

wizlow skrev:
du tror inte att nått är pajj då??
hur luftar man servon?

Enligt boken jag hade ska man palla upp den fram och svänga fullt åt båda hållen några gånger med avstängd motor. EFTER att du kollat om du har vätska. En rem kan inte kosta mycke.

Remmen är inte alls dyr men om jag nu inte minns helt fel så är den lite jobbig att byta. Om man nu inte gjort sånt förr alltså.

Annars är servopumparna i dessa bilar legendariskt dåliga. De börjar läcka efter ca 7år och sedan kan man inte göra nåt annat än byta eller renovera den till en kostnad marginellt lägre än en ny pump.
Eller kolla nivån lite nu som då och fylla på vartefter. Vilket jag rekommenderar.

Sista utvägen är såklart www.nordicaudi.com men risken är att du hittar en massa andra saker som bör åtgärdas om du berättar nåt där. De kan för mycket om audi :tomten

För några år sedan så var Audis superkänsliga på servoljan, om det inte var Audi orginalolja så tog servopumpen stryk.

Det borde vara styrservon som låter, konstigt vore om det skulle vara helt tyst, det är ju hydraulik involverat. D.v.s. när du svänger pumpas hydraulolja runt i styrväxeln genom div.ventiler kanaler och rör. Det är ljudet från pumpen/strömmande olja du hör. Som Rigge nämnde, testa att lufta, jag tror inte du behöver hissa bilen, ratta till ändlägena några ggr.

När vi var ute och sladdade härom helgen med polarens volvo 245:a hoppade servoremmen av. Vad behöver man göra för att åstadkomma detta? :gnissla

Muskedunder skrev:
När vi var ute och sladdade härom helgen med polarens volvo 245:a hoppade servoremmen av. Vad behöver man göra för att åstadkomma detta? :gnissla

Ha remskivor som linjerar dåligt. Volvo 200 har gummiupphängd servopump,är gummina slut sitter pumpen snett. Då kan det spåra ur.

pw skrev:
Som Rigge nämnde, testa att lufta, jag tror inte du behöver hissa bilen, ratta till ändlägena några ggr.

Ska motorn vara avstängd får man bryta riktigt ordentligt, jag vet, jag gjorde det :hihi

Som någon sa tidigare så är det ett vanligt fel i dessa modeller, har tyvärr samma i min. Det är alltså en läcka antingen i servopumpen eller i den böjda slangen precis vid pumpen. Varför jag säger böjda är för att den har en specialknix på den som gör den lite V-formad.

I mitt fall är det slangen som läcker. Detta borde göra mig glad att det inte är pumpen men så kollar man märket på bilen igen, Audi. Slangen går loss på 4300:- på Audi och ingen annan har kopierat den. Sedan lägger man på jobbet att istortsett flytta på allt under huven för att komma åt den...

Jag har hört rykten om någon hydralfirma som säger sig kunna laga denna slang på plats men inte orkat kolla upp det mer.

Som sagt, fyller du på servoolja så låter inte servon och den fungerar precis som den är tänkt. Det läcker säkert inte mycket men tänk på att det är extra viktigt att du inte drar ratten i ändläge då detta ökar trycket och det läcker mer.

Ett roligt följdproblem som jag inte vet om du märkt är att dessa få droppar (gissar 2-3 om dagen) ramlar rakt ner på grenröret vilket får bilen att både lukta och se illa ut när du står på tomgång. Lite pinsamt i bilköer när det ryker från vänster framdäck.

Lycka till och grattis, du har en Audi på gott o ont.

Mvh Stephenj

stephenj skrev:
Som någon sa tidigare så är det ett vanligt fel i dessa modeller, har tyvärr samma i min. Det är alltså en läcka antingen i servopumpen eller i den böjda slangen precis vid pumpen. Varför jag säger böjda är för att den har en specialknix på den som gör den lite V-formad.

I mitt fall är det slangen som läcker. Detta borde göra mig glad att det inte är pumpen men så kollar man märket på bilen igen, Audi. Slangen går loss på 4300:- på Audi och ingen annan har kopierat den. Sedan lägger man på jobbet att istortsett flytta på allt under huven för att komma åt den...

Jag har hört rykten om någon hydralfirma som säger sig kunna laga denna slang på plats men inte orkat kolla upp det mer.

Som sagt, fyller du på servoolja så låter inte servon och den fungerar precis som den är tänkt. Det läcker säkert inte mycket men tänk på att det är extra viktigt att du inte drar ratten i ändläge då detta ökar trycket och det läcker mer.

Ett roligt följdproblem som jag inte vet om du märkt är att dessa få droppar (gissar 2-3 om dagen) ramlar rakt ner på grenröret vilket får bilen att både lukta och se illa ut när du står på tomgång. Lite pinsamt i bilköer när det ryker från vänster framdäck.

Mvh Stephenj
Kan du inte beställa en stålomspunnen slang på en hydral firma för 300 kr istället för 4300

Ljunghusen skrev:
Möjligt att det är servoremmen som för lite oväsen, vilket den gärna gör när man svänger på ratten, och remmen sett sina bästa dagar

Nej, isåfall är det bara en ny rem och 5-10 minuters mek, normalt sett

Kolla hur spänd remmen är nu. Du ska kunna vrida den 90 grader utan att behöva ta i

edit: Eftersom det låter när du både svänger och bromsar är det mkt möjligt att det är remmen. Remmen driver väl båda servona menar jag? Aldrig mekat audi

Last edited:
R1 Uffe skrev:
Kan du inte beställa en stålomspunnen slang på en hydral firma för 300 kr istället för 4300

Kollade upp det förut, verkade som att det var olika mått på ändarna osv, inte helt lätt tydligen. Men vafan vet jag, jag skulle inte orka byta iallafall... :huvet

stephenj skrev:

Mvh Stephenj

garanterat samma fel som dig. att det ryker vid vänster framdäck har ja vart med om 1 gång och att det luktar händer också spec vid stadskörning. du tror inte att de kanske går att fixka läckan med super atack?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg