Hjälp angående RIKTIG minimoto!!

Nyström L

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Ett par stycken, både stora och små.
Hej.

Hade inbrott i garaget där dom stal min lillebrors minimoto, Så han ska ta över min origami kopia.

Nu till saken, Jag är trött på att ligga och skruva i depån med kinaskiten!

Vilken modell är mest prisvärd av Dm GRC Polini GEM Blata.

Är ute efter en Midi ram, vattenkyld och minst 8,5-9hk. Gärna 10hk+, helst inte äldre 02. Finns ju 2st på blocket med 10hk motorn för 10-12000kr. Är polinis 10hk motor pålitligare än blatas?
vad skiljer polinis 10hk och deras 14hk?

Skriv gärna erfarenheter av provkörningar.

Tack på förhand

Mvh Linus
 
Nyström L skrev:
Hej.
Jag är trött på att ligga och skruva i depån med kinaskiten!
Vilken modell är mest prisvärd av Dm GRC Polini GEM Blata.

Är ute efter en Midi ram, vattenkyld och minst 8,5-9hk. Gärna 10hk+, helst inte äldre 02. Finns ju 2st på blocket med 10hk motorn för 10-12000kr. Är polinis 10hk motor pålitligare än blatas?
vad skiljer polinis 10hk och deras 14hk?
Mvh Linus

Har du provat med maxat-racing.com i Stockholm, Dom vet det mesta om de hojar du frågar efter och är även importör av dom.
 
6008pro skrev:
Har du provat med maxat-racing.com i Stockholm, Dom vet det mesta om de hojar du frågar efter och är även importör av dom.

GRC RR -04 är nog den bästa minimoton som har tillverkats. Har inte en själv men jag har provkört och sen är det många nere hos oss som har sådana. Riktigt bra hojjar, nackdelen är det att dom är dyrare än Dm i inköp men sen får man också mer för dem när man säljer dem igen så det jämnar ju ut sig!
 
Meli skrev:
GRC RR -04 är nog den bästa minimoton som har tillverkats. Har inte en själv men jag har provkört och sen är det många nere hos oss som har sådana. Riktigt bra hojjar, nackdelen är det att dom är dyrare än Dm i inköp men sen får man också mer för dem när man säljer dem igen så det jämnar ju ut sig!


Något fel på -05:an...?







:D
 
Vad är det för skillnad på RR och RSR:en? Någon bra sida med annonser? på blocket finns ju bara kinahojjar, har kollat svenskaminimoto och denna sida.
Eller det kanske är bäst att köpa en ny hoj med en gång!

Tack för svar

Mvh Linus
 
Nyström L skrev:
Vad är det för skillnad på RR och RSR:en? Någon bra sida med annonser? på blocket finns ju bara kinahojjar, har kollat svenskaminimoto och denna sida.
Eller det kanske är bäst att köpa en ny hoj med en gång!

Tack för svar

Mvh Linus

Du har PM
/7an
 
Nyström L skrev:
Vad är det för skillnad på RR och RSR:en? Någon bra sida med annonser? på blocket finns ju bara kinahojjar, har kollat svenskaminimoto och denna sida.
Eller det kanske är bäst att köpa en ny hoj med en gång!

Tack för svar

Mvh Linus

Jag vill verkligen råda dej till att kolla på www.maxat-racing.com om du är intreserad av en bra hoj. Han har även begagande hojar
 
Om du inte har tävlat i flera år så tycker jag att du kan köpa vilken hos som hälst istort sett.

alla hojarna har Polinimotorer, så där skiljer inget
ska du tävla så måste motorn stäma med den klass du ska tävla i, Blata kör med polinis 5 port cylinder & den är inte tillåtern i modifierat standardklassen !

alla dom andra kör med 3 port cylindrar & det räcker mycket bra !

personligen så gillar jag GRC RSR, då den har lite ( 1-2 cm ) längre avstånd mellan sadel & fotpinne än vad en DM har.
jag gillar inte alls GEM, då den har för flack gaffelvinkel & har därmed svårt att ta snäva svängar med.

Vad som skiljer på en RSR & en RR, vet jag inte, jag har inte sett nån skilnad alls, fast jag kollat mycket nogrant!

mitt tips är att köpa en DM eller GRC med rör ram.
se till att den är vattenkyld & enligt reglarna för modifierat standard, då får du en hoj med 9-10 hk
 
Jag kan nog svara på alla frågorna och redogöra fördelar och nackdelar på alla märken. Det är dock enklare per telefon än här.

Kort sagt kan man säga att man får vad man betalar för.
När det gäller skillnaden på GRC RSR och RR är det främst ramens styvhet. När RSR kom ansågs den av många förare alldeles för mjuk. Den är mjuk om man jämför med GP Racing vilket de flesta gjorde. RR är väldigt lik RSR men uppstyvad. Jag vågar påstå att RR är den bästa minimoto som tillverkats om man ser till kvalité och finish. När det gäller körupplevelse och känsla är det olika för olika förare, vissa gillar DM andra GRC och vissa som jag gillar Polinis nya maskiner.

/Jesper
Scandinavian Minimoto AB / Maxat Racing
www.maxat-racing.com
08-6594000
 
Tänkte bara höra med dig jeppe om du har delar till
polini GP3?

Bla. kopplingsbackar, då de är spegelvända på dessa hojar.
 
Wheelie-king skrev:
Tänkte bara höra med dig jeppe om du har delar till
polini GP3?

Bla. kopplingsbackar, då de är spegelvända på dessa hojar.

Har du fått din GP3´a nu?

/7an
 
Wheelie-king skrev:
Tänkte bara höra med dig jeppe om du har delar till
polini GP3?

Bla. kopplingsbackar, då de är spegelvända på dessa hojar.

Jag har kopplingsbackar på ingång, beställdes i måndags. Jag kör själv en 910 GP3 ibland. Mina backar är dock knappt slitna. Har du en äkta eller kopia?
Maila mig på maxat@minimoto.se så ska du få pris på backarna. Skriv gärna också en lista på slitdelar du tycker jag bör ta hem. Eftersom det finns så få GP3 har jag ännu inte komplett lager hemma.

/Jesper
 
Det har anlänt ett antal GP3:or till sverige nyligen...

Förbluffande lika originalet med 13hk spec...
 
När det gäller titlar så är det DM som har dom flesta mästerskapstitlarna i Italien dom senaste 5 åren tätt föjt av GRC.

Vad det gäller kvalitet och finish så är dom likvärdiga där, sen är det en smaksak
vilken av dom man gillar mest.

Nya GP1 är grym finish på.

Vi har några hemma i lager till ett mycket bra pris.

Modifierad standard på 10hk, maila eller ring.

Mvh Jörgen ,Vobbla Racing
 
Där vill jag nog inte hålla med dig Jörgen.

Jag körde en DM brutale -04 förra säsongen o den var långt ifrån
problemfri när det gäller chassit.

För det första så är ju bromshandtag o wirear sämre än sämst orginal så
det måste ju omedelbart bytas! Sen så går bulten till bakre motorfästet
av hela tiden. Så där behövs en M10 bult istället.
Kåporna är mkt risiga i gjutningen på den olackade varianten så då får man putsa o slipa som en galning för att få finnish på dem.

Detta gäller alltså -04:ans modell. Jag vet att finnishen har blivit bättre på GP1:an men bromshandtagen är fortfarande skräp (mountainbikebromshandtag för 100 kr blir en enorm förbättring!) o det stör mig att de inte kan lägga en 50 lapp extra på en så viktig detalj när hojen kostar 25000 kr.

GRC RR är mer injusterade o klara från början, den kan man sätta sig o åka på med en gång utan att behöva byta såna pinaler.
Tycker också svetsarna på ramen är en klass för sig på GRC då dom kör med
tigsvets medan DM kör med mig.
GRC RR:s "bimota" ram är ju också grymt läcker med den bearbetade alu-stycket i mitten, den andas helt enkelt en KVALITET som en ram gjord helt i stål aldrig kan göra....
 
Wheelie-king skrev:
Där vill jag nog inte hålla med dig Jörgen.

Jag körde en DM brutale -04 förra säsongen o den var långt ifrån
problemfri när det gäller chassit.

För det första så är ju bromshandtag o wirear sämre än sämst orginal så
det måste ju omedelbart bytas! Sen så går bulten till bakre motorfästet
av hela tiden. Så där behövs en M10 bult istället.
Kåporna är mkt risiga i gjutningen på den olackade varianten så då får man putsa o slipa som en galning för att få finnish på dem.

Detta gäller alltså -04:ans modell. Jag vet att finnishen har blivit bättre på GP1:an men bromshandtagen är fortfarande skräp (mountainbikebromshandtag för 100 kr blir en enorm förbättring!) o det stör mig att de inte kan lägga en 50 lapp extra på en så viktig detalj när hojen kostar 25000 kr.

GRC RR är mer injusterade o klara från början, den kan man sätta sig o åka på med en gång utan att behöva byta såna pinaler.
Tycker också svetsarna på ramen är en klass för sig på GRC då dom kör med
tigsvets medan DM kör med mig.
GRC RR:s "bimota" ram är ju också grymt läcker med den bearbetade alu-stycket i mitten, den andas helt enkelt en KVALITET som en ram gjord helt i stål aldrig kan göra....


Hej,

Bromshandtagen är det inget fel på. GRC har också Mountainbikehandtag men av en annan sort.
Dm har en liten tunnare wire diam. än grc så känslan blir svampigare.
Bromsförmågan är det inget fel på, bromsar lika bra som en GRC.

Du är den första som jag hört ifrån som den bulten har gått av på , vi har kört och sålt DM i snart 6 år och har aldrig hört detta förut.
Det är nytt för mig.

När det gäller olackade kåpor så är GRC lika illa som våra, har påkallat detta till DM så vi får väl vänta och se.
Deras lackade håller en mycket bra kvalitet.

Vad jag fått sagt till mig så är GRC ramar Miggade precis som DM.(Jesper)

När det gäller Alubiten i ramen på GRC så tycker jag den är läcker med, men det säger inget om kvaliteten på chassiet.

DM ramarna är i krommollystål och tror att GRC är det med, sen är det ju inte för inte att DM har dom flesta Mästerskapstiltarna i Italien sen 5 år tillbaka.
( detta kan jag backa upp med resultatlistor under 5 år med alla mästerskap)

När det gäller den nya GP1 så har DM tagit ett steg uppåt ytterligare och är nu lika om inte förbi GRC när det gäller finish i mitt tycke :)

Har du kört något i år? och i vilken klass? kul att veta om vi träffats nån gång.
Vi körde med en hojj dom 2 sista RM på Lockarp och Kalmar där våran förare vann dom racen i mod.strd med en GP1-05.

Mvh Jörgen

vobblaracing.se

Fel , det var ingen GP1 utan en Brutale -04 som han körde,
Problemfritt kan tilläggas :)

Jörgen

vobblaracing.se
 
Nehe du jörgen nu är du nog ute o cyklar...
Vilken cykel/mc mekaniker som helst kan se att DM:s bromshandtag+
wirear är billigt SKRÄP. Noll känsla samt att de flexar.
Det jag menar med mountainbike handtag är absolut inget negativt det finns massor med såna av superbra kvalitet. Men DM:s är nog de bland de sämsta jag har sett.
Det är rena kinakvaliten på bromsarna. NIFO bromsoken har ju inte heller så bra rykte om sig... varför tror du maxat racing mfl. konverterar till polini bromsok fram och får en enorm skillnad???

Ang. bulten så vet jag 2 till som har haft samma bekymmer.

Ang. kåporna så VET jag vilken stor skillnad det är på DM org olackat resp.
GRC olackat. Har ju ägt bägge! GRC behövs bara mattas... DM:s behöver grovspacklas! Det kanske är dags för ett besök hos optikern?

Ang. vunna mästerskapstitlar så tror jag inte dessa enbart beror på hojen,
det begriper nog de flesta...inklusive dig.

Skillnaden jag tycker ang. chassit är att DM:en känns nervös med extrem körställning. GRC:n kan köras mer avslappnat med ett lungnare uppträdande
i chassit.
 
Last edited:
Det var bra så han kan börja få rulians på sin nystartade firma.
Det har ju varit på tok för lite konkurrens i minimotobranchen.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top