hjälp angående portforwarding

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Hej!
jag håller på att sätta upp nätverket hemma. har installerat en win2k serverburk som ska stå som router och brandvägg. den är direkt kopplad till modemet med ett nätkort. det andra är kopplat till lokala nätverket.
surfning funkar felfritt och allt är frid och fröjd förrutom en sak. jag vill ha en ftpserver, men det är en burk inne på nätverket som ska stå för det.

så frågan:
hur sätter jag upp windows 2k server så att den när det kommer ett inkommande anrop på en viss port från internet att servern skickar vidare anropet till min server på insidan av nätverket.

kör routing via NAT inte ics.

t...

Nedanstående löser problemet åt dej. Men jag gissar att du kanske inte vill använda 3rd party pryttlar.

Do you need to map a specific TCP or UDP port on your machine to another port on another machine? Do you want to limit access to a server on your machine based on the IP address of an incoming connection request? If these sound interesting to you, then AnalogX PortMapper is just what the doctor ordered (or programmer, in this case). AnalogX PortMapper allows you to map and port on your computer to any IP address and port on another machine; not only that, you can limit access based on the incoming IP address! So, say for instance that you are using a proxy, and would like to be able to telnet from other machines; simple, just run PortMapper, and tell it to forward any request to port 23 (telnet) to the machine you want to access. Now, any time you telnet to your proxy server machine, it automatically forwards the data to the other machine! Or, do you run a webserver, and only want people from IP address you specify to connect? No problem, PortMapper can do that as well! Overall, a great standalone program, or an excellent addition to a proxy or server!

http://www.analogx.com/contents/download/network/pmapper.htm

tack fast det löste sig.. ifall nån annan stöter på problemet..

se till att du kör RAS med NAT istället för ICS.
gå in på Routing and blabla services i admin verktyg..

leta på fliken NAT

högerklicka på den anslutning som är mot internet.

ta egenskaper samt leta på fliken för specialportar

skriv in port på utsidan, ip på insidan samt port på insidan.

du kan inte testa ifall det funkar från en burk på insidan av din anslutning. det måste vara en burk som är fysiskt utanför ditt modem eg på internet.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back