Hjälp angående köp av Mac

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Jag har varit sugen på att köpa mig en mac ett längre tag nu.

Har i dagsläget en vanlig sunkig laptop pc (modell Acer, runt 7 papp för ett år sen). Kan ej rekommendera Acer pga att jag haft min inne två gånger pga flimmrande skärm :mad:

Hur funkar det med torrents på en mac? Samma program som innan? (Azureus).
Kan den spela upp alla filtyper jag använder mig av nu? Inkl wmv eller vad det heter? Hur funkar det med att ladda ner program å dylikt som finns en uppsjö till windows?

Det funkar att köra in min externa usbhårddisk i den? (har en på 400Gb)

Winrar? Winzip? Många frågetecken nu som jag måste ha rätsida på :D

Använder min dator mest till att tanka ner saker och surfa runt, inte för spel.

Tanken är väl att försöka lära mig lite filmredigering också när videokamera inhandlats.

Alla tankar och synpunkter är väldigt välkomna på denna fronten då jag inte är direkt någon "superuser" utan vill ha en problemfri hemdator för mina behov.
Har kikat mest på Imac (har plats för datorbord trots att jag har bärbar just nu) med 20" skärm. Borde väl vara en bra "hemdator?

Alla pc vs mac trådar på sista tiden har sporrat mig extra att göra slag i saken och köpa ny dator :hihi

Jag använde min mac mini till typ samma som du beskriver, och det funkade väl sådär. Har inte använt Azureus men eftersom det är java baserat borde det väl funka lika bra/dåligt som på XP.

Alla codecs borde väl finnas till mac också, om inte annat så finns ju videolan spelaren. Rar och sånt finns också.

Mac anhängarna kommer att säga att alla viktiga program finns även till mac och funkar bättre och är snyggare osv, men min erfarenhet är tvärtemot. Det finns mera små applikationer till XP och dom är lättare att hitta.

Kom inte på något som inte GICK att göra på macen förutom att cut-paste filer.

Men köp en mac och testa, snygga är dom ju iallafalla och du kan alltid komma tillbaka hem till XP igen :)

Jag använde min mac mini till typ samma som du beskriver, och det funkade väl sådär. Har inte använt Azureus men eftersom det är java baserat borde det väl funka lika bra/dåligt som på XP.

Alla codecs borde väl finnas till mac också, om inte annat så finns ju videolan spelaren. Rar och sånt finns också.

Mac anhängarna kommer att säga att alla viktiga program finns även till mac och funkar bättre och är snyggare osv, men min erfarenhet är tvärtemot. Det finns mera små applikationer till XP och dom är lättare att hitta.

Men köp en mac och testa, snygga är dom ju iallafalla och du kan alltid komma tillbaka hem till XP igen :)

Tack för lite info/input :tummenupp

Jo, VLC är i stort sett den enda mediaspelaren jag kör nu när jag visar filmklipp.

Tänker väl mest på hur det är att hitta "gratis" program till mac. Igår behövde jag tex använda mig av programmet CloneCD, som på min dator fungerar utmärkt.

Jaja, jag får väl knalla in i någon butik och kika närmare och sen kanske slå till. PC/windows finns ju säkert kvar som sagt :)

C.Barrow
Borde väl finnas en hel del Mac forum att kika i. Skulle jag någonsin göra ett PC-Mac byte skulle jag låna en Mac någon timme och testa lite. Prova allt du brukar göra så att säga och se att det funkar som du vill.

En Mac användare som pratar lite illa om Mac. En mordpatrull från nationella-stöd-mac-i-alla-lägen-föreningen är på väg hem till dig just nu. Farväl.

Last edited:
En mordpatrull från nationella-stöd-mac-i-alla-lägen-föreningen är på väg hem till dig just nu. Farväl.

Antar det jo, som tur är bor jag utomlands. Så länge inte INTERnationella delen får nys om det här.

Samma förening brukar ju säga att det inte finns några som bytt mac-> PC men att det finns tvärtom men jag är ett levande (tills vidare) exempel på en sån. Jag kör XP på min mac mini, så man KAN ta sig ur apple träsket om man bara vågar. :yoparty

Azureus fungerar alldeles utmärkt :)

Att spela upp wmv-filer löser man med programmet Flip4Mac som är gratis.

Extern USB-disk läser/skriver macen utan problem.

iMoive och iDVD som ingår i datorn kommer räcka långt när du väl börjar med film.

Att öppna filer mellan PC och Mac är inga problem oavsett media, såsom Internet, CD, HD osv. Om nu filen inte är skapat i speciellt PC-fomat. Jag lånade en Mac innan jag köpte en själv för att se fördelar/nackdelar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti