Hjälp angående att ställa ventilspel

Har nu fått hem Haynes handbok och efter en snabb titt så kunde jag konstatera att jag nollat motorn lite fel.
När jag nolla motorn så ställde jag svänghjulet på "0|" (i lilla fönstret på motorn) och då stod kamdrevens "0|" markeringar längs med motorns motorblock precis som jag läst i guiderna.

Men den rätta inställningen på min motor skulle tydligen vara "T|" på svänghjul och "EX|", "IN|" på kamdrev i linje med motorblock. Den lilla rättelsen gjorde att det fanns ett spel trots allt mellan ventil och kamaxel, dock en bra bit ifrån det godkända. Blir till att kolla på det lite noggrannare när de riktiga bladmåtten kommer. Tack för all hjälp hittills, håller tummarna att inte behöva besvära med fler frågor! :tummenupp

Se till att tänk rätt sen om du behöver shimsa om, om avståndet är för litet ska du ha ett mindre shims, och skulle det mot förmodan vara för stort ska du ha ett större shims. Har själv gjort en tankevurpa där vid nått tillfälle, och då minskat spelet ännu mer istället för att öka det.

Lycka till!

Jag har nu äntligen fått hem bladmått med 0.02mm intervaller och det gick toppenbra att mäta spelen. Tack till Pshychobiker och alla andra med de bra tipsen! Dock så har jag lite flera frågor. På avgassidan så var spelen för litet på alla fyra ventiler. Uppmätt spel var 2x 0.18mm och 2x 0.20mm (godkänt är 0.23-0.27mm) så där tänker jag byta ut samtliga shims.

På insugssidan däremot var det uppmätta spelet 0.12mm på samtliga (godkänt 0.14-0.18), alltså endast 0.02mm utanför det godkända. Tycker ni att jag ska byta shims även här för att få exakt spel, trots att det är så ytterst lite från det godkända? Skälet att jag funderar är för jag läste i en annan tråd:
Jag är ett stort fan av att vara pedantisk med motorer men man skall lägga energin på rätt ställe. Och att justera ventilerna med större noggrannhet än vad 0,05mm bladmått ger är bortkastat när specen är 0,15-0,25 IN och 0,20-0,30 UT.

Jag har själv en sats med 0,01mm mellanrum som jag inte vet varifrån den kom. Används när man bygger racemotorer och vill lägga sig så nära minimum ventilspel som möjligt för att inte skänka bort något kamlyft.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251102-Bladm�tt

Jag tolkade hans inlägg lite som att det inte är värt att vara så exakt på ett ventilspel på en vanlig brukshoj (min är ju bara en liten 500cc dessutom). Jag vet inte vad följderna blir av att köra med för litet spel på insug så vad anser ni, fortsätta köra med 0.02mm från godkänt på insugsventiler eller vara pedantisk och shimsa om även där? Jag vill absolut inte fuska men samtidigt inte laga nått som troligtvis inte är trasigt direkt om ni förstår. Tacksam för alla svar!

Jag utgår ifrån att du tolkar fel Boris inlägg. Justerade ventiler är justerade ventiler. Har man ställt dom rätt vid ett tillfälle så behöver man sen inte bry sig om det på ett tag.(spelet brukar mycket sällan bli större, tvärtom)

Du ska ändå ta lös sträckaren och ta ur ena kammen, så det är då lika bra att ta den andra också. Med lite arbete så har du så mycket att vinna medans om du hoppar över justeringen så har du så mycket att förlora.

Jag har nu äntligen fått hem bladmått med 0.02mm intervaller och det gick toppenbra att mäta spelen. Tack till Pshychobiker och alla andra med de bra tipsen! Dock så har jag lite flera frågor. På avgassidan så var spelen för litet på alla fyra ventiler. Uppmätt spel var 2x 0.18mm och 2x 0.20mm (godkänt är 0.23-0.27mm) så där tänker jag byta ut samtliga shims.

På insugssidan däremot var det uppmätta spelet 0.12mm på samtliga (godkänt 0.14-0.18), alltså endast 0.02mm utanför det godkända. Tycker ni att jag ska byta shims även här för att få exakt spel, trots att det är så ytterst lite från det godkända? Skälet att jag funderar är för jag läste i en annan tråd:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?251102-Bladm�tt

Jag tolkade hans inlägg lite som att det inte är värt att vara så exakt på ett ventilspel på en vanlig brukshoj (min är ju bara en liten 500cc dessutom). Jag vet inte vad följderna blir av att köra med för litet spel på insug så vad anser ni, fortsätta köra med 0.02mm från godkänt på insugsventiler eller vara pedantisk och shimsa om även där? Jag vill absolut inte fuska men samtidigt inte laga nått som troligtvis inte är trasigt direkt om ni förstår. Tacksam för alla svar!

Så här funkar det: Det finns ett litet spel för att garantera att ventilerna stänger ordentligt, i princip räcker med att det spelet är 0,01mm. Anledningen till att man har ett spel på några tiondelar är att man ska kunna köra några tusen mil mellan justeringarna. Kollar du det varje gång du kört kan du ha mycket mindre spel (vilket i vilket fall är helt meninglöst på gatmaskin).
Risken med att köra med 0,12 är att spelet blir för litet innan nästa gång det ska kontrolleras, och om ventilen inte stänger helt, kommer du att bränna sätet (ytan i toppen som ventilen tätar emot)
Så shimsa om så att du ligger inom intervallet, så behöver du inte oroa dig för ventilspelet på länge sen!

Avgasventilen(ventilerna) som inte är kylda av bensinångor och luft behöver även ventilsäteskontakt för att lämna över värme till toppen vid kontakt.

Med för litet spel uppnås inte detta utan ventiltallriken stannar just innan.

Jag utgår ifrån att du tolkar fel Boris inlägg. Justerade ventiler är justerade ventiler. Har man ställt dom rätt vid ett tillfälle så behöver man sen inte bry sig om det på ett tag.(spelet brukar mycket sällan bli större, tvärtom)

Du ska ändå ta lös sträckaren och ta ur ena kammen, så det är då lika bra att ta den andra också. Med lite arbete så har du så mycket att vinna medans om du hoppar över justeringen så har du så mycket att förlora.

Tack, precis ett sådant svar jag ville ha. Då är det inget snack om saken, jag ställer alla ventiler så det är ordentligt gjort :tummenupp

Så här funkar det: Det finns ett litet spel för att garantera att ventilerna stänger ordentligt, i princip räcker med att det spelet är 0,01mm. Anledningen till att man har ett spel på några tiondelar är att man ska kunna köra några tusen mil mellan justeringarna. Kollar du det varje gång du kört kan du ha mycket mindre spel (vilket i vilket fall är helt meninglöst på gatmaskin).
Risken med att köra med 0,12 är att spelet blir för litet innan nästa gång det ska kontrolleras, och om ventilen inte stänger helt, kommer du att bränna sätet (ytan i toppen som ventilen tätar emot)
Så shimsa om så att du ligger inom intervallet, så behöver du inte oroa dig för ventilspelet på länge sen!

Bra förklarat! tillochmed jag förstår :) :D

Nja,det är snarare för att ha marginaler för värmeutvidgningen.

Det är sant, kanske inte hur litet som helst!

Shimsen kom idag och ivrigt börjades det mecka! Resultatet vart toppen, ventilerna står nu rätt och jag är ett par erfarenheter rikare :tummenupp

Dock har jag en liten följdfråga, igen.. Det är så att jag lagt märke till att det pyser kraftigt när jag snurrar vevaxeln för att dra runt motorn. Själva kompressionen i cylindern verkar det inte vara nå fel på då det går riktigt tungt med spärrskaftet och "fjädrar" när jag komprimerar kolven. Dock så verkar det ju läcka lite luft, vid en ventil kanske?
Är detta något som borde kollas upp noggrannare, eller är det normalt att det pyser lite från motorn när man drar runt den för hand? Det borde inte vara mycket läcka då det fortfarande är högt motstånd för att dra runt cylindern, men som sagt, det pyser högt och ljudligt.
Kan vara värt att nämnas att det pös redan innan jag skruvade upp motorn, så om det är ett fel så är det gammalt.

Spännande att ni qoutade mig sådär flera år senare ur kontext....

Nu blev ventiljusteringen bra men mitt råd hade varit att inte göra ett skit. Du har nämligen ingen aning om hur ventilerna stod när cykeln lämnade fabrik. Jag har plockat ner ett antal motorer som plockats direkt ur lådan och inte körts en meter, det är långt ifrån ovanligt att där är några ventiler som inte är inom spec.

Därför blir alltid mitt råd till folk med vanliga gatmotorer som inte kör race med motorn att mäta igen om 1000mil såvida inte ventilerna står tokfel. Om du har ventiler som står stationärt på 0,20 eller 0,23 i spel på avgas spelar ingen roll. Riskerna med att som oerfaren plocka ur kammarna, shimsa om och få ihop allting korrekt överväger vinsterna med att ha spel inom servicebokens tolerans.

I teorin kan man elda ventiler om de får gå med för litet spel men det händer inte i verkligheten om man inte har en motor som pressas max med toklitet ventilspel. Ett crossåkarknep (praktiserat av många men inte rekommenderat av mig) var att skita i de übertäta ventilkontrollerna fram tills cykeln blev svårstartad varm dvs när ventilspelet var så nära noll att ventilerna inte riktigt stängde längre utan kompressionen läckte ut. Först då plockade man ner och justerade. Och nej det rasade inte....

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing