Hjälp! 560 som dricker kopplingsolja?

E Ryttervik

#57 S2
Gick med
20 Feb 2006
Hoj
KTM x 2
Tjena, Har en KTM 560 -07 som gått 10h. Men den dricker kopplingsolja!

Bytte till slir-koppling när den var ny, och märkte att det var lite kopplingsolja i den efter ca 3 tim...så jag fyllde på lite i tron om att det var lite från början efter som man byter "pinnen" och tänkte att det kunde påverka nivån.

Men nu 3:e gången på 10h som man måste fylla på olja låter inte rätt!
Vad tror ni är trasigt? sitter det någon packning/o-ring i kopplings kolven nere vid motorn eller liknande..? Jätte tacksam för hjälp!!

OBS inget lekage på utsidan, varesig vid handtaget eller vid motorn! så oljan måste komma in i motorn..Tyvär!

//Erik

Last edited:
Tjena!
Ta bort den delen som sitter mot motorn då ser du att det är en kolv som löper i den, pumpa några ggr på kopplinshandtaget så komer den att ploppa ut. Runt kolven sitter det en o ring, den är förmodligen skadad det är bara där det kan läcka om du inte ser något läckge på utsidan. Kopplingvätskan rinner då in i motoroljan. Har haft samma problem som du. Bytte o ringen och den blev som ny.

Tackar stoffy! Men nu kom jag precis in från garaget, och mycket riktigt läckte det runt o-ringen. Men inte pga den..... O-ringen är hel och fin utan det är själva metallen runt om kring, alltså själva "kåpan" som det är som en slitning i. I ett kvarts varv är det som om det har skavt ett jack där oljan kryper över o-ringen...

Inte bra! Någon som vet varför detta har hänt? Eller kan det ha varit såhär från fabrik, det är ju inget som snurrar eller borde slita där! Och vad den delen kan kosta?

Tack för svar!!

Tackar stoffy! Men nu kom jag precis in från garaget, och mycket riktigt läckte det runt o-ringen. Men inte pga den..... O-ringen är hel och fin utan det är själva metallen runt om kring, alltså själva "kåpan" som det är som en slitning i. I ett kvarts varv är det som om det har skavt ett jack där oljan kryper över o-ringen...

Inte bra! Någon som vet varför detta har hänt? Eller kan det ha varit såhär från fabrik, det är ju inget som snurrar eller borde slita där! Och vad den delen kan kosta?

Tack för svar!!
Du har ju aldrig haft bort den delen vad jag förstår och köpt hojen ny = solklar reklamation. Den lär nog inte var gratis....

Tror att det är en moteringsskada. Klar att stången skulle kunna snurra men delen som trycker mot kopplingsdelen är ju kullagrad. Kolla om den är skadad men det ha jag svårt att tro.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D