nLasse
För säkrare körning, kör bana!
Jag har en Triumph Daytona 955i -01 som har gått 2600 mil.
Var ute och åkte och helt plötsligt så började hojen låta konstigt och gå ojämnt. Det visade sig att cylinder #1 (den till vänster bakifrån sett) inte funkar på låga varv. På höga varv (ca 4500 rpm och uppåt) så funkar den utmärkt. Jag har bytt tändstiften, kollat kontakterna till tändspolarna, kollat gnistan genom att köra runt startmotorn med stiften mot chassit (ser bra ut med ögat). Jag har också kollat kompressionen (ca 13 i alla tre). Bensinen är ny.
Vad kan detta bero på?? Egna teorier, vissa av dem efter att ha pratat med mekaniker på FreeWheel i Sthlm:
1) Pickupspolen kan ha flyttat på sig vilket kan ge förskjuten tändpuls för en eller flera cylindrar. Borde det då inte märkas på alla varv? Borde inte det ge misständningar?
2) Fel i kabel till tändspolen alternativt fel på tändspolen vilket ger för klen gnista på låga varv när inte generatorn ger fullt.
3) Skräp i insprutningsmunstycket vilket ger för lite soppa. Vi högre varv så ökas trycket (eller hur insprutning nu funkar???)vilket gör att tillräckligt med soppa kommer igenom då.
Var ute och åkte och helt plötsligt så började hojen låta konstigt och gå ojämnt. Det visade sig att cylinder #1 (den till vänster bakifrån sett) inte funkar på låga varv. På höga varv (ca 4500 rpm och uppåt) så funkar den utmärkt. Jag har bytt tändstiften, kollat kontakterna till tändspolarna, kollat gnistan genom att köra runt startmotorn med stiften mot chassit (ser bra ut med ögat). Jag har också kollat kompressionen (ca 13 i alla tre). Bensinen är ny.
Vad kan detta bero på?? Egna teorier, vissa av dem efter att ha pratat med mekaniker på FreeWheel i Sthlm:
1) Pickupspolen kan ha flyttat på sig vilket kan ge förskjuten tändpuls för en eller flera cylindrar. Borde det då inte märkas på alla varv? Borde inte det ge misständningar?
2) Fel i kabel till tändspolen alternativt fel på tändspolen vilket ger för klen gnista på låga varv när inte generatorn ger fullt.
3) Skräp i insprutningsmunstycket vilket ger för lite soppa. Vi högre varv så ökas trycket (eller hur insprutning nu funkar???)vilket gör att tillräckligt med soppa kommer igenom då.