Hjälp! 2-cylindrig Daytona???

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Jag har en Triumph Daytona 955i -01 som har gått 2600 mil.

Var ute och åkte och helt plötsligt så började hojen låta konstigt och gå ojämnt. Det visade sig att cylinder #1 (den till vänster bakifrån sett) inte funkar på låga varv. På höga varv (ca 4500 rpm och uppåt) så funkar den utmärkt. Jag har bytt tändstiften, kollat kontakterna till tändspolarna, kollat gnistan genom att köra runt startmotorn med stiften mot chassit (ser bra ut med ögat). Jag har också kollat kompressionen (ca 13 i alla tre). Bensinen är ny.

Vad kan detta bero på?? Egna teorier, vissa av dem efter att ha pratat med mekaniker på FreeWheel i Sthlm:

1) Pickupspolen kan ha flyttat på sig vilket kan ge förskjuten tändpuls för en eller flera cylindrar. Borde det då inte märkas på alla varv? Borde inte det ge misständningar?

2) Fel i kabel till tändspolen alternativt fel på tändspolen vilket ger för klen gnista på låga varv när inte generatorn ger fullt.

3) Skräp i insprutningsmunstycket vilket ger för lite soppa. Vi högre varv så ökas trycket (eller hur insprutning nu funkar???)vilket gör att tillräckligt med soppa kommer igenom då.

n'Lasse skrev:
Jag har en Triumph Daytona 955i -01 som har gått 2600 mil.

Var ute och åkte och helt plötsligt så började hojen låta konstigt och gå ojämnt. Det visade sig att cylinder #1 (den till vänster bakifrån sett) inte funkar på låga varv. På höga varv (ca 4500 rpm och uppåt) så funkar den utmärkt. Jag har bytt tändstiften, kollat kontakterna till tändspolarna, kollat gnistan genom att köra runt startmotorn med stiften mot chassit (ser bra ut med ögat). Jag har också kollat kompressionen (ca 13 i alla tre). Bensinen är ny.

Vad kan detta bero på?? Egna teorier, vissa av dem efter att ha pratat med mekaniker på FreeWheel i Sthlm:

1) Pickupspolen kan ha flyttat på sig vilket kan ge förskjuten tändpuls för en eller flera cylindrar. Borde det då inte märkas på alla varv? Borde inte det ge misständningar?

2) Fel i kabel till tändspolen alternativt fel på tändspolen vilket ger för klen gnista på låga varv när inte generatorn ger fullt.

3) Skräp i insprutningsmunstycket vilket ger för lite soppa. Vi högre varv så ökas trycket (eller hur insprutning nu funkar???)vilket gör att tillräckligt med soppa kommer igenom då.
1. jo då borde det märkas på alla cylindrar.
inte säkert det ger misständningar beror ju på hur mycket den förskutits. Och du hade ju problem med bara en cylinder.
2. möjligt problem.
3. möjligt problem.

inte mycket hjälp tyvärr, men såna här fel är ju alltid svåra att lokalisera. tidsödande felsökning är väl det bästa tips man kan ge i det här läget.
börja med att mäta tändspolarna, har hänt förut på daytona att dom varit dåliga.
kolla signalen till tänspolarna.
kolla jordpunkten, känt fel på daytona/s3 att jordpunkten är dålig.

tror inte riktigt att det skulle vara ett ecu problem, då borde det märkas på flera cylindrar.
lyser motorcontrollampan?

Jag hade liknande fel på min,men det var ju en v-twin.
Kom till slut fram efter många om och men att det var cdi-boxen som hade gett sig=maximal otur.

Prova att slänga i lite insprutningsrengöring (kostar 60 spänn hos mekonomen eller biltema) Ta akut flaskan som är röd. Sen kan du ge dig ut o gasa. Jag har INTE trott påå metoden tidigare. Tyckte det verkade som ruffel o båg, men efter att han konsulterat med flera polare som använt metoden när deras hojar gått konstigt så verkar det funnka bra.

Annars om det är tändspolen så kan du ju prova att byta plats med en annan befintlig spole på hojen o kolla om problemet förflyttar sig till den cylindern.

TIPS: Kolla kondensatorerna. Hade det problemet med min och nya kondingar gjorde underverk.

Lycka till.

Re: Re: Hjälp! 2-cylindrig Daytona???

WindDrifter skrev:
börja med att mäta tändspolarna, har hänt förut på daytona att dom varit dåliga.
kolla signalen till tänspolarna.
kolla jordpunkten, känt fel på daytona/s3 att jordpunkten är dålig.
Hur mäter jag tändspolarna. Jag har mätt resistansen och den är 0,7 ohm på alla tre. Kan man mäta nåt annat?

Signalen till tändspolarna, hur kollar jag den? Oscilloskop? Är den 0-15V on/off? Antar att den är för snabb för en multimeter.

Var sitter jordpunkten?

Du kan även mäta från tändstiftshatten o mot jord. Troligen nånstans 5-10 Kohm. Borde även kunna mäta spänningen till injektorerna när den trasslar. Borde vara samma för alla 3 v samma varv o gas. Kanske prova m stroboskolampa på tändkablarna. Man borde se om den lägger av att tända på en burk.
Kolla tändkabeln o hatten noga; (min bmw gick ojämnt länge innan jag startade den i ett mörkt garage o såg att det gnistrade mellan hatten o gods ibland.)
Knacka ihop stiftet till .4 o prova om det gör nån skillnad. Isf tändning.

Allmänt; har du full spänning över batteriet under 4000 även m lyse på ?
/u

Hojen fixad!

Det var bränslerelaterat! Men f-n så svårt att hitta (för mig iaf). Spjället för den cylindern hade nämligen vridit sig några grader mot mer öppet vilket gjorde att det inte var tätt på tomgång och då blev bränsle/luft-blandningen för tunn. Allt eftersom spjällen öppnades när jag vred på rullen så spelade vinkelfelet allt mindre roll. Dvs cylindern tände vid varv över 4500 rpm (obelastad).

Tack allihopa som kommit med tips, ideer eller glada tillrop! :tummenupp

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back