Hjälp! 13 årig kille o vill köpa en motorcykel

Okej tack så mycket ! Ska kolla lite på videos o sånt så lär jag mig att koppla men vi får se det blir nog ngn med koppling annars är en ktm 125sx grym? Hur mycket kör en sådan?

Det är inte så att 13åringen kanske lånat pappas konto? ;)

Får nämligen inte ihop ekvationen: Rädd för växlar + Vill ha grymhet och hastighet!
Sen när du hittar hojjar som verkar intressanta så kan du googla dem, då får du fram mycket information om hur höga dem är o.s.v, sen är det bara att plocka fram måttbandet!
 
Last edited:
Det är inte så att 13åringen kanske lånat pappas konto? ;)

Får nämligen inte ihop ekvationen: Rädd för växlar + Vill ha grymhet och hastighet!
Sen när du hittar hojjar som verkar intressanta så kan du googla dem, då får du fram mycket information om hur höga dem är o.s.v, sen är det bara att plocka fram måttbandet!

Kontot skapades denna månad?

Orecic! We need you once more! :D
 
Oj det märkte jag inte, tack så mycket alla,hoppas vi hittar en rätt och bra motorcykel så snart som möjligt


Jag började på en KX60 när jag var 8 bast. Då hade jag inte kört nåt värre än gräsklipparen hemma..

En förmiddag på baksidan så hade jag efter 100 kärringstopp och några vältningar lärt mig det där med koppling. Vid 10 eller 11 (minns inte) byttes det upp till en RM80 (Suzuki) och vid 12 kom första 125an..

PW80 är i mina ögon likställt med KX60 ungefär, att börja med det när man är 13 känns rätt galet. Hög 80cc eller en 125a är betydligt mer lagom. 80cc kanske är lättare att komma in i och inte lika skrämmande med effekten.. (Då räknar jag inte PW80 som "riktig" 80cc).

Hör er för om ni inte har nån bekant som har en cross ni kan få testa nån timme så grabben får känna på det. Är han osäker behövs det lite fula ord och elbow grease så han kommer över spärren och får lite jävlar anamma, då kommer han inte vilja ha nåt annat än en riktig hoj sen.
 
Koppling skall det vara! Köp en gammal XR100. Kostar inte så mycket. Är inte speciellt hög. Och har ett stabilt och enkelt motorregister.

Om grabben kommer gilla att köra hoj vill han säkert ha en ny hoj om ett tag (med mer ös) men att gå via en dylik hoj är nog ett måste.

Köp ingen vassare tvåtaktare eller liknande för de kräver mer underhåll och det finns risk att både du och grabben blir avskräckta!

En XR100 är som en gammal Volvo. Dom bara går och går.
 
Ta med grabben till crossbanan i thn, dom har träningar och kör i olika grupper/storlekar. Där finns det folk som kan och stöttar för eventuellt köp!! Behöver jag säga att det är hedeäng?

Kan du köra bil? Eller har du en automatlåda? Koppling som koppling och det betydligt lättare med motoriken i händer än fötter:rolleyes:
 
...man kan tycka att börja med hoj, och ha lite mesig, skraj attityd från start...är kanske inte den bästa vägen. ;)

Speciellt vad gäller geggmopeder, där gäller gas och attack löser alla problem, ju mer man fegar och mesar, ju jävligare, och ondare gör det.
Lätt sagt, svårt att göra, men gå in med sänkt huvud och "jag kan inte"-mentalitet kommer inte leda långt. ;)

Bara lite moraliskt stöd på vägen... :) Klart grabben skall ha en höghjulig 80-kubikare, eller en 125a (givetvis 2-taktare), och se till att han får rätt start, med någon crosskola.

Inget av det där hillbillyåkandet i någon grusgrop.


P.S. Kopplingen är det minsta problemet. ;)
 
jämför du din 600gsr mot en cross 125? Crossen är högre, går inte att utgå från kubik bara, olika typer..
Jag tyckte att min 125sx var lagom i höjd när jag var 17år och ungefär 180cm .

Prövade en KTM 125 tidigare, och på den nådde jag ner precis som på min 600. Skulle skrivit lite tydligare.
 
Alla PW är barnhojar, inte för ungdomar.
En 125a med rekluse, svårare än så är det inte.
 
Alla PW är barnhojar, inte för ungdomar.
En 125a med rekluse, svårare än så är det inte.

Rekluse på cross?? Känns det inte vettigare att han lär sig helt enkelt!? Finns det inget handikapp med i bilden finns ingen anledning att gräva sig förbi kopplingen..
 
Rekluse på cross?? Känns det inte vettigare att han lär sig helt enkelt!? Finns det inget handikapp med i bilden finns ingen anledning att gräva sig förbi kopplingen..

Ja, du kommer inte undan kopplingen bara för du har rekluse, men du slipper alla stopp när huvud eller armar inte hänger med.
Kraften tar slut rätt fort i armarna som nybörjare.
 
...man kan tycka att börja med hoj, och ha lite mesig, skraj attityd från start...är kanske inte den bästa vägen. ;)

Speciellt vad gäller geggmopeder, där gäller gas och attack löser alla problem, ju mer man fegar och mesar, ju jävligare, och ondare gör det.
Lätt sagt, svårt att göra, men gå in med sänkt huvud och "jag kan inte"-mentalitet kommer inte leda långt. ;)

Bara lite moraliskt stöd på vägen... :) Klart grabben skall ha en höghjulig 80-kubikare, eller en 125a (givetvis 2-taktare), och se till att han får rätt start, med någon crosskola.

Inget av det där hillbillyåkandet i någon grusgrop.


P.S. Kopplingen är det minsta problemet. ;)

Du dessa 80cc höghjulingar vart kan jag hitta en sån ? Kan du/ni ge mig en link eller något?
 
Hondas CRF-modeller(dom äldre heter då XR) från 70 cc upp till 100 cc, simpla snälla fyrtaktare och framför allt, man slipper skruva.

70 kubikaren är halvautomat, men tyvärr såsom nämnts tidigare så är dom för mindre barn.
Kikar man tex på CRF modellerna så:

Din grabb ska storleksmässigt ha en 100 kubikare. Mer eller mindre så har det redan nämnts, i med ettan och iväg. Kör på den växeln tills det känns tryggt att peta i växel två. Växlingarna kommer snabbare än man tror...

Finns det nån större kärra med färdig halvautomat? Kanske nån kinamodell?

Tror du missförstått vad detta är för hojar. Du kan inte jämföra CRF med XR bara för att de har fyrtaktsmotorer. CR och CRF150 är i grunden tävlingsmaskiner. XR är och har alltid varit lekmaskiner.
 
Tack så jävla mycket för er hjälp och er tid tack så mycket nu blir han nog glad med en Ktm 125sx. Sonen säger att han redan har lärt sig "koppla". :hej
 
KTM125sx tror jag absolut blir bäst för honom, jag har själv åkt runt på en 125a sedan barnsben (11-12) och har kört på den fram tills i år (18) då jag äntligen bytt upp mig till 250cc.

Vad jag försöker säga är att 125cc räcker långt och jag blir, trots dubbel cylindervolym, frånkörd av polarns 125a ibland... kan inte komma på varför? :va :tungan
 
Tror du missförstått vad detta är för hojar. Du kan inte jämföra CRF med XR bara för att de har fyrtaktsmotorer. CR och CRF150 är i grunden tävlingsmaskiner. XR är och har alltid varit lekmaskiner.

Nja, jag vet exakt vad det är för hojar. CRF150R är tävlings, medan CRF50F-CRF100F är lekmaskiner. Som jag skrev i parentes så hette dom tidigare XR50 osv. Namnbytet från XR till CRF gjordes väl kanske för nästan tio år sedan.
En CRF100(XR100) räcker till länge. Det finns en del vuxna som köper dom för att använda dom som "fiskemoppar". Liten, lätt och driftsäker......cirka 10 kusar.
 
Nja, jag vet exakt vad det är för hojar. CRF150R är tävlings, medan CRF50F-CRF100F är lekmaskiner. Som jag skrev i parentes så hette dom tidigare XR50 osv. Namnbytet från XR till CRF gjordes väl kanske för nästan tio år sedan.
En CRF100(XR100) räcker till länge. Det finns en del vuxna som köper dom för att använda dom som "fiskemoppar". Liten, lätt och driftsäker......cirka 10 kusar.

Ja, jag hade själv en XR80 när jag var liten. Tror det är ett bra sätt att lära sig på. Är ju inte farten på rakan som är det viktiga!
 
En 125sx är en grym cross, kolla inte på kubiken bara för en cross är byggd för att klara av att rulla på crossbana utan problem, alltså sticker dem iväg rätt bra.
Visst min va lite trimmad men kunde få upp den på bakhjulet med bara gasen upp till 4ans växel, det kanske förklarar accelerationen? Topphastigheten är svårt att veta då inga mätare finns på dem.
Men runt 110-115km/h? Spelar dock mindre roll då du aldrig har chansen att komma upp i den hastigheten på crossbana.

Sonen ska ju inte köra på crossbana utan på asphalt (privat områden)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top