Hjälp önskas! Framdrev duke ll

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
Lowrider Bobber
Försökte byta framdrev vilken ska vara hur enkelt som helst, men lyckades inte :huvet

Släppte kedjan så den blev så slapp som det går, försökte dra ut framdrevet och fick ut den en bit, men inte tillräckligt för att kränga av kedjan. Kedjan tar i ramen så drevet kommer inte ut nog mycke. Tänkte va f.. får väl kränga av kedjan från bakdrevet, men gick inte heller, fast kedjan e släppt till max.
Måste ju gå att få av kedjan!

Så e det nå specialknep eller vad har jag missat? Tips tack!

Juha-p skrev:
2229392 Försökte byta framdrev vilken ska vara hur enkelt som helst, men lyckades inte :huvet

Släppte kedjan så den blev så slapp som det går, försökte dra ut framdrevet och fick ut den en bit, men inte tillräckligt för att kränga av kedjan. Kedjan tar i ramen så drevet kommer inte ut nog mycke. Tänkte va f.. får väl kränga av kedjan från bakdrevet, men gick inte heller, fast kedjan e släppt till max.
Måste ju gå att få av kedjan!

Så e det nå specialknep eller vad har jag missat? Tips tack!

Peta bort kedjelåset? Har du nitlås blir det jobbigare.. Enda alternativet jag kan tänka på annars är väl att kapa kedjan, eller ska du bara byta framdrevet?

Tror det e nitlås, ska bara byta framdrevet, en kugg mindre. Borde väl gå o ta av kedjan, kedjan ska väl av om man tex ska byta bakdäcket. Kanske måste använda mera våld :smasha .

Får ge det ett till försök, men nån som bytt kan gärna ge tips hur ni gjort.

Juha-p skrev:
2229448 Tror det e nitlås, ska bara byta framdrevet, en kugg mindre. Borde väl gå o ta av kedjan, kedjan ska väl av om man tex ska byta bakdäcket. Kanske måste använda mera våld :smasha .

Får ge det ett till försök, men nån som bytt kan gärna ge tips hur ni gjort.

Du kan inte dra ur hjulaxeln och putta fram bakhjulet lite då? Du får väl lossa kedjespännarna också kan jag tänka mig..

precis..ställ upp den o dra ut hjulaxeln..
har du satt kedjan lite snett på drevet bak o dragit runt hjulet..bruka verkligen gå då.
annars är de ganska tight.
på min xr är de typ som du säger men jag får precis ut framdrevet innan de tar i nånstans.

Det e för tight, får testa tu ut hjulaxeln som ni säger. Känns som det blev lite mer o göra än jag trodde, men man lär sig mer iof. :)

Tackar för tipsen!

Brukar vara lite mulle-meck att få av det.

Lossa dom 2 #13 bultarna längst ut på svingen och muttern till hjulaxlen.

Lossa bulten till framdrevet,Häng av kedjan på bakdrevet och dra sedan ut/av framdrevet med kedjan på.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg