Hjälp!!! Ändra dimention på bakdäck????

Fresa

Ska väl ta kortet nu när man sålt hojen
Gick med
3 May 2004
Hoj
Längtar efter 1000 cc
Hej allihopa
Nu e det kris!!!
Jag ska köpa nytt bakdäck till min hoj.
Men den dimentionen som jag ska ha finns knappt nån stans.
Hur farligt är det att ändra dimentionen på däcket?
Jag har hört många som säger att hojen blir helt livsfarlig och lika många som säger att det inte spelar nån roll....... :confused:
Så nu söker jag ett riktigt svar dvs sanningen.
Vad händer? :confused:
Min orginal dimention 140/60/18
Tänkte sätta dit 160/60/18
Vad tror ni om detta??? :va

Vet många som byter från 170 och 180 till 190 i bredd så det ska inte vara några problem.
Tänk bara på att 160/60 har en högre profil än 140/60 då profilen är angedd i procent av bredden som i sin tur är angiven i mm.

sandstream71 skrev:
Vet många som byter från 170 och 180 till 190 i bredd så det ska inte vara några problem.
Tänk bara på att 160/60 har en högre profil än 140/60 då profilen är angedd i procent av bredden som i sin tur är angiven i mm.

Jo jag kan det mesta om det där med däck som profil bredd m.m vad som e vad (jobbar på reservdelar på volvo) men vet inte vad som händer på en hoj m.m en del säger att hojen svänger konstigt m.m

(tack för svaret iaf ) :)

hållundan skrev:
Jag kör med 160/60 18" på min FZR 600, det är inga problem alls. Känns kalas...

Jag har en -90 fzr 600 e det nån skillnad tro? :confused:

Det är samma bakfälg alltså 18", är nästan helt 100% säker att det är samma bredd på dom också. Köp du 160/60 18"...

:hej

hållundan skrev:
Det är samma bakfälg alltså 18", är nästan helt 100% säker att det är samma bredd på dom också. Köp du 160/60 18"...

Okej då ska jag nog ringa våran continental säljare å pressa priset lite :yoparty :D

hållundan skrev:

Om det är 140/60 original, skulle inte jag köpa ett 160/60, då blir det ju en helt annan rulldiameter. Den modifieringen lär göra saker med hojen, (har provat) då är det bättre att köpa ett bredare med lägre profil som kommer närmare i rulldiameter, om inte det är lika svårt att få tag i som original förståss....160/50?

Jåke skrev:
Om det är 140/60 original, skulle inte jag köpa ett 160/60, då blir det ju en helt annan rulldiameter. Den modifieringen lär göra saker med hojen, (har provat) då är det bättre att köpa ett bredare med lägre profil som kommer närmare i rulldiameter, om inte det är lika svårt att få tag i som original förståss....160/50?

Jag hade gärna bara köpt bredare men det är ju så himla svårt att få tag i 18" för vettiga pengar :huvet

Ni som har koll vad är det för skillnad på ett vanligt däck och ett radial däck till hoj?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025