Hjälmvisir som mörknar i solljus

Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

Nej just, det är ju säkrare att inte se ett skit vid fel tillfällen... du drog nog fel kort nu.

Fotokromiska visir blir inte kolsvarta som vanliga svarta visir så sikten är inte ett problem vilket du troligen hade vetat om du provat ett.. I alla fall inte ett problem för mig.

Ah.. det visste jag faktiskt inte. Intressant....

Troligen därför de inte är godkända, inte för att de har solvisir.

Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.

Så... Shoei-hjälm GT-AIR som exempel skulle alltså skydda sämre p g a sitt inbyggda solvisir? Tillåt mig småle...

Jag använder fotokromatiska glasögon sedan 80-talet. De mörknar relativt snabbt, ljusnar inte alls lika fort. Reagerar på uv-ljus, så i bil eller i en hjälm händer ingenting eftersom uv-ljuset inte kommer igenom glas eller visir...

Skickat från min SM-T813 via Tapatalk

Jo. Det är faktiskt så att på grund av att man får pruta en liten aning på mängden stötdämpande material där man klämmer in ett inbyggt solvisir eftersom visiret tar upp den platsen. En hjälm med inbyggt solvisir ger därför ett något sämre skydd än motsvarande hjälm utan. Det gäller då specifikt pannan där visiret normalt sett ligger.

Dom är dock fortfarande godkända enligt dom gällande testnormerna och ska därför ge fullgott skydd. Dvs när hjälmen inte längre förmår skydda huvudet så är allt utanför hjälmen redan söndertrasat. (Något överdrivet men i stort sett sant)

Vad jag vet så testar Snell inte hjälmar med solvisir, så den amerikanska marknaden kanske ställer till det för den typen av hjälmar.

Kan tänkas. Snell är ju lite egna. Enligt många förstå sig påare så är det till och med så att Snell har tagit i med sina testnormer så att resultatet blir att för att hjälmen ska klara smällarna så måste man ha hårdare stötupptagande material i hjälmen med resultatet att den i en faktisk olycka ger ett sämre skydd än motsvarande hjälm som är tillverkad för att uppfylla europas ECE R22/05 norm.

Det kan ju faktiskt vara så att det med en hjälm med inbyggt visir så blir det lite för svårt att på ett rimligt sätt klara Snells tester eftersom det då finns lite mindre stoppning att göra stenhård för att greja dom smällarna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT