Hjälmval

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Hoj
MT09 -17
:vaJag har vurpat och behöver nya kläder,stövlar o hjälm.Mitt textilställ gjorde bra nytta trots jag hasade längs asfalten.Hjälmen KBC VR-2,vad anses om den?Ljud passform(beror på huvet)bekvämlighet imma mm.Ni som har ,lämna er bedömning,så är jag tacksam:Bugar.Det är inte säkert att nästa gång det går bra!:smasha

hälsn holm

Snåla inte vid hjälmköp! Du har bara ett huvud och det ska du vara rädd om! Jag klotade i en Shark för runt 2500 kr i fjol och tumlade några varv. Hjälmen var skrapad hela varvet runt och jag fick problem med yrsel då kristallerna i balansorganet kom ur fas. Har gått över nu men det var jobbigt ett tag. Jag önskar att jag hade haft nån av mina dyrare hjälmar då så kanske jag hade sluppit besvären.

Köp den dyraste hjälm du har råd med som sitter tajt och bra på skallen din. Passform är jätteviktigt och den får inte sitta löst.

Last edited:
Snåla inte vid hjälmköp! Du har bara ett huvud och det ska du vara rädd om! Jag klotade i en Shark för runt 2500 kr i fjol och tumlade några varv. Hjälmen var skrapad hela varvet runt och jag fick problem med yrsel då kristallerna i balansorganet kom ur fas. Har gått över nu men det var jobbigt ett tag. Jag önskar att jag hade haft nån av mina dyrare hjälmar då så kanske jag hade sluppit besvären.

Köp den dyraste hjälm du har råd med som sitter tajt och bra på skallen din. Passform är jätteviktigt och den får inte sitta löst.

På vilket sätt skulle en dyrare hjälp hindra ditt huvud att tumla runt?

Det brukar gå att få skyddskläder och hjälm på hemförsäkringen. Kolla med ditt bolag.

Lite Arai reklam men bra tips hur hjälm ska passa.

[YOUTUBE-ID]http://www.youtube.com/watch?v=KytJa4i96v4&feature=channel[/YOUTUBE-ID]

Har en KBC VR-2. Är inte speciellt nöjd med hjälmen.

-Dålig kvalité över lag. Reglage för luftinsläpp uppe på hjälmen fungerade en gång, nu sitter dom nere i skalet och går inte att manövrera.

-Är inte möjligt att justera infästningen för visiret = visir otätt.

-Dålig ljudisolering.

+Snygg (Har stealth modellen/lacken)

+Bekväm passform, bra innanmäte (har dock fel storlek, lite för stor)

Kommer byta hjälmmärke till nästa år!

Jag har provat runt lite, min Arai Chaser är lite för komfortabel och sitter nästan för löst. :(

Shoei X-Spirit - Klockren, 100% passform, men...pris och designer på den tilltalar inte mig alls...
Shoei X-1000 - Sitter som Chasern, lite slappt..

Arai Corsai - Tight och skönt, men lite slapp på sidorna, känns lite för oval för mitt huvud.

X-lite X701 - Halvdant, trycker lite väl på pannan, även denna lite oval?

Suomy Spec1R - Sitter lite som Chaser, inte riktigt sådär gediget, samma problem här, mitt avlånga huvud ställer till det.

AGV S4 - Klämmer pannan så man får huvudvärk...

Så illa är det, avlångt huvud, drar L - och har provat hjälmar i "rätt" storlek, vissa modeller känns det som man hamnar mellan storlekar lite, och det skulle säkert gå att lösa med andra ilägg..

Men som det är så är den enda krukan som känns perfekt, den dyraste av dem...oväntat. :gnissla

Jag tänkte prova lite mer, Lazer, KBC...några förslag?

/J

HJC har ju bra hjälmar.

..de glömde jag, satt sådär de med.

Något man reflekterar över, är att alla sitter dugligt med några undantag - men blir det sådär klockrent (eller nära), nog är det bland de dyrare modellerna?

Någon annan som observerat samma piss, eller är det bara den inneboende posören som påverkar mig negativt? :hihi

Nackdelen med att bli förlöst med sugklocka? :va

Det var kejsarsnitt och sugpropp av industrimodell... :rofl

Last edited:
Ja har precis som TS klotat och valde en Arai RX7-GP Medium. Med "25 kuddar" (orginal) satt den ok men säljaren sa att det va för löst. Satte i "35 kuddar" och då va det perfekt. Så prova med att byta innerkuddar om vissa sitter för löst på kinderna.

EDIT: Hade en Shoei RAID II, va mkt nöjd med den med tanken på hur bra den höll vid vurpan. Bara skrapmärken på gässan...

"The bad taste of low quality lingers longer than the sweet taste of low price..."

Var inte dumsnål, köp en hjälm som sitter bra och håller hög kvalité. Och ja, det skall göra ont de första timmarna, annars har du köpt för stor hjälm.

passform

:)
"The bad taste of low quality lingers longer than the sweet taste of low price..."

Var inte dumsnål, köp en hjälm som sitter bra och håller hög kvalité. Och ja, det skall göra ont de första timmarna, annars har du köpt för stor hjälm.

:)NÅVÄL jag köpte en LAZER D1,känns skön o trång(visst är det skönt när det är trångt...)o en jacka som dock inte är trång...
hälsn leffe:banana

sök på sharp.direct.gov.uk ..där testar dom alla hjälmar nästan, så kan du bilda dig en uppfattning

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back