hjälmval...

• Thread starter Thread starter MaG
  • Start date Start date

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ska köpa ny hjälm hade jag tänkt. Har hittat en som sitter perfekt, är skön och ser bra ut. MEN... priset skämmer mig lite. 1095kr kostar den. Det är en HJC crosshjälm... Är det någon som har erfarenhet av HJC-hjälmar? Vill ju inte ha en kass kruka på huvudet om jag slår dit!! Lurar jag mig på priset? Är den lika bra som en "fin" och dyr hjälm???
Vilka andra märken rekomenderas annars? Pris upp till ca. 2500.... kanske 3000 om den är kanonfin...

Magnus med integralhjälm... än så länge

Köp. HJC är inte skräp. Sitter den bra och är mycket skön så köp.
Skillnaden mot en dyrare är nog att HJC är nåt gram tyngre, men sålänge du tycker att den sitter perfekt på ditt huvud så är det ju inget att tveka på.

Köp. HJC är inte skräp. Sitter den bra och är mycket skön så köp.
Skillnaden mot en dyrare är nog att HJC är nåt gram tyngre, men sålänge du tycker att den sitter perfekt på ditt huvud så är det ju inget att tveka på.

ok... skönt att höra. Vill helst inte tumma på säkerheten när det gäller hjälmen... :D

Då litar jag på dig... :tummenupp

Tack ska du ha...

//Magnus T

För det priset så kan jag nog säga att det är en plasthjälm.
Och jag skulle hellre köpa en hjälm av ngt compositmaterial. Man kan få en bra hjälm under 2000:-. Så vore jag dig skulle jag lägga på lite å få en bättre hjälm

HJC har plasthjälmar som inte är att rekommendera (precis som vilken annan plasthjälm som helst), sedan har de komposit/glasfiberhjälmar som kostar runt 3000 kr som är bättre. Passar den ena HJC-hjälmen ditt huvud så passar förmodligen den andra.

Jag har en av varje, en plastHJC och en glasfiber/kompositHJC, jättesköna!

HJC har plasthjälmar som inte är att rekommendera (precis som vilken annan plasthjälm som helst), sedan har de komposit/glasfiberhjälmar som kostar runt 3000 kr som är bättre. Passar den ena HJC-hjälmen ditt huvud så passar förmodligen den andra.

Jag har en av varje, en plastHJC och en glasfiber/kompositHJC, jättesköna!

tja.
ok, i den affären som jag var i o kollade hjälm så var det plasthjälmar endast. Dock har jag sett på nätet (kan ha varit HJC's hemsida) att det finns komposithjälmar. Så jag kan beställa en där och den kommer sitta likdant som plasthjälmen gjorde på mitt huvud då??...eller?

[Edit] http://www.hjchelmets.com/ - den heter CL-X5N FANG. Den är av nåt kompositmaterial... den är soft... :D

Last edited:
SKyddmässigt ska det inte vara så stor skillnad mellan plast, glasfiber och kolfiber. Kompositmaterialens ökade styrka använder fabrikanterna till att göra hjälmen lättare.
Det finns ganska hårda uppställda krav på vilket skydd en hjälm skall ge för att bli godkänd. Är den godkänd så ska den ge fullgott skydd.

Olika material i hjälmarna påverkar framför allt hållbarheten och vikten. En plasthjälm är tyngre och håller inte lika länge som en komposit.
Vad gäller billigare Vs dyrare så är det ofta en ganska stor skillnad i strömlinjeformningen vilket påverkar vindbruset i hjälmen. Det är faktiskt så att en billig hjälm ger så hög ljudnivå från vindbruset i landsvägsfart att det kan ge hörselskador vid långvarig exponering. En dyrare hjälm brusar mindre.

För att krångla till det så är det dessutom så att en hjälm som är ganska tyst på en hoj kanske inte alls är tyst på en annan på grund av att det är andra vindförhållanden där med annorlunda kåpor etc.

Visst får du ett något bättre skydd med en dyrare hjälm men det är ganska marginellt. Det är komfort, design och låg vikt du får framför allt.

Tycker du den är skön och snygg så är det väl inget att fundera på.
Jag skulle dock vara lite tveksam till att gå från integral till crosshjälm. Bågen på den är inte lika stark och skyddar inte käken lika bra som en integral. Men det är ju jag det. Jag valde dessutom en något dyrare hjälm för ett något ökat skydd och en skönare hjälm.

Edit.
Värt att notera angående vikten så är det ju faktiskt så att om man jämför så kan en plasthjälm väga 1800g medan motsvarande komposit väger 1250g. Den tyngre hjälmen innebär därmed större påfrestningar på nacken vid en olycka och har du otur så kan faktiskt den tyngre hjälmens vikt göra att totalvikten för huvud+hjälm gör att en eventuell snärt kan skada din nacke medan du kanske klarat dig med en lättare hjälm.

Last edited:
Tack ska du ha för en bra beskrivning av hur det fungerar!! :tummenupp

Hjälmen jag funderar på:
HJC CS-X2 PHANTOM
MC-5 Svart/ Silver matt. Crosshjälm i polycarbonat. Urtagbar tvättbar inredning samt fullfärgsgrafik. Vikt ca 1500 ± 50g (M). D-ring spänne.
# XS 53-54 cm.

antar att polycarbonat betyder plast på svenska :)

jag får fundera lite på hur jag ska ha det... Visst är det mer komfortabelt med en integralhjälm, men på motard ska det ju vara crosshjälm... det är min uppfattning iaf. Sen har jag ju en integralhjälm om jag ska köra lite längre....

Kör fiber hjälm! Går säkert hitta flera handlare som rear ut åretsmodeller.

HJC hade en lite billigare fiberhjälm förra året. Exakt samma som de dyrare, bara att den hade annan lack (jag kraschade sönder en av varje så jag vet :)
Vet inte om dom har det fortfarande, dom bytar ju lack på krukorna varje år.

EVS kom med en hjälm till i år som jag tycker både är djäkligt snygg o skön. Värt att kolla!

Köp en fiber/komposithjälm. Det säger sig självt att en sådan är bättre än en plasthjälm. Plastskalen är sämre, har man otur så studsar ett plastskal när du går i backen, en lättare smäll syns kanske inte heller därför att plastskalet fjädrar ut efter att ha blivit intryckt. Då åker du runt med en till synes ok hjälm, men i själva verket är innermaterialet (frigoliten)deformerat.

Ett fiberskal gör inte det på samma sätt. Det säger kras istället:skrämd men stor del av studsen dödas. Hakdelen brukar vara stadigare på fiberkrukorna.

du väljer!

ok... då har jag väl bestämt mig... en HJC i komposit!! Tack alla för hjälpen. Det är verligen sjyst att ni ställer upp o hjälper en stackars motard-ägare som varken vet in eller ut ibland....
Cheers...

//Magnus T

[Edit] Beställer nog denna nu imon eller till helgen. (Den röda, eftersom min ktm är röd och svart... :D )

http://shop.strato.de/epages/102070...t-Chrome-Injector/SubProducts/34311-3114123-1

Last edited:
Det är svårt att hitta en bra hjälm, -som passar ens skalle.

Jag har letat länge, men ingen är så skön som min gamla Boeri från 90-talet.

Passformen är antagligen minst lika viktig som materialet.
Låg vikt är bra.
Glasfiber eller komposit är bättre än polykarbonat (abs-plast).

Priset är vad det är när man har hittat "rätt" hjälm.

Jag letar vidare....

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back