Hjälmval

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Vilken skulle ni välja?

X-lite 801 (pris 4200, rea 3200)
Shoei raid wave pris 3900, rea 3000)

Måste ju passa också.
Kom gärna med förslag.

Vh
katanaman

kAtanAmAn skrev:
Vilken skulle ni välja?
X-lite 801 (pris 4200, rea 3200)
Shoei raid wave pris 3900, rea 3000)
Måste ju passa också.
Kom gärna med förslag.
Vh
katanaman
Ta den som sitter bäst på! Shoei brukar funka bra.

När jag köpte min hjälm prova jag runt bland drygt 10 olika av olika tillverkare och det va bara en som satt bra.. så testa dig fram!! :tummenupp

Som flera skrivit så är hjälmval helt beroende på passform.

För mig passar Shark med inte Shoei, för andra är det helt säkert tvärt om.

Har en helt ny X-Lite, jag e mycket nöjd... :)

12801R030_1b.jpg

Last edited:
Jag som har en Nolan skalle köpte mej en X-lite 901 för 1900:- På rea.
Men att fråga om man ska ha X-Lite eller Shoei??? vet du inte vilken som passar. X-lite runt huvud Shoei ovalt. Stor skillnad på dessa.
Sen kan man alltid prova runt lite bara för att få reda på om denna Shark sitter bra, eller kanske denna KBC funkar eller hur är Nolan och vilken form på skallen har Rossi med AGV?

Runt huvud är lite ovanligare än ovalt, det flesta hjälmar är för ovalt huvud. Jag har runt ev lätt ovalt och min skalle sitter perfa i Nolan.

Edit: Jag har ju en 901 inte 801.

Last edited:
Hjälmar e ju skitjobbigt att köpa, man får helt enkelt prova till öronen e på väg att trilla av.

Var föbi en sväng på mässan igår och testade lite hjälmar eftersom jag måste ha en ny till denna säsongen. Tråkigt bara att alla har så begränsat med storlekar. T.ex Duells som i stort sett bara hade tagit med sig Medium på alla hjälmar funkade ju mindre bra när man är en XS :huvet

Hade en Shoei Z-One innan som har utgått :mad:
Dessutom har jag liten skalle som gör det extra jobbigt.

Testade faktiskt en X-Lite 801 tror jag att det var, den satt helt okej faktiskt. Ganska jämförbar med Shoei XR1000, dock tyckte jag att XR1000 satt något bättre så det blir nog en ny sån för min del.

Qwerty skrev:
Men att fråga om man ska ha X-Lite eller Shoei??? vet du inte vilken som passar. X-lite runt huvud Shoei ovalt. Stor skillnad på dessa.

Jag tyckte inte att detta stämde, X-Lite'n var den enda som satt ens i närheten av lika najs som en Shoei. Jag har litet ovalt huvve...

Arai funkar inte för 5-öre på min skalle.

$noop skrev:
Hjälmar e ju skitjobbigt att köpa, man får helt enkelt prova till öronen e på väg att trilla av.

Var föbi en sväng på mässan igår och testade lite hjälmar eftersom jag måste ha en ny till denna säsongen. Tråkigt bara att alla har så begränsat med storlekar. T.ex Duells som i stort sett bara hade tagit med sig Medium på alla hjälmar funkade ju mindre bra när man är en XS :huvet

Hade en Shoei Z-One innan som har utgått :mad:
Dessutom har jag liten skalle som gör det extra jobbigt.

Testade faktiskt en X-Lite 801 tror jag att det var, den satt helt okej faktiskt. Ganska jämförbar med Shoei XR1000, dock tyckte jag att XR1000 satt något bättre så det blir nog en ny sån för min del.

Jag tyckte inte att detta stämde, X-Lite'n var den enda som satt ens i närheten av lika najs som en Shoei. Jag har litet ovalt huvve...

Arai funkar inte för 5-öre på min skalle.

Är det mycket rea på hjälmar på mässan ? Såg du några Nolanhjälmar ? (ska ju dit imorn och jag letar efter en ny hjälm .. :D )

lorkan skrev:
Är det mycket rea på hjälmar på mässan ? Såg du några Nolanhjälmar ? (ska ju dit imorn och jag letar efter en ny hjälm .. :D )

Nä, inte direkt. Lelles hade 10% på allt i montern. Sen fanns det väl nån monter här och var som sålde gamla Shoei-modeller billigt o.s.v.

Sen verkar det ju inte direkt så att dom har ett gäng hjälmar liggande på lager någonstans. Det som finns i montern verkar vara det som finns :(

Men lycka till, jag hade ingen tur iallafall...

EDIT: Ja, Nolanhjälmar fanns i Grahns monter och i Lelles :tummenupp

Last edited:
Älskar Arai men av dom två helt klart Shoi. Den har mycket tightare ingång och sitter bättre runt kinder och nacke. Detta är ju givetvis bara min åsikt. Prova och känn vilken som passar :tummenupp
Shoi fick dessutom bra betyg i mcnytts nyaste nummer om hjälmtester!

Kenya skrev:
Älskar Arai men av dom två helt klart Shoi. Den har mycket tightare ingång och sitter bättre runt kinder och nacke. Detta är ju givetvis bara min åsikt. Prova och känn vilken som passar :tummenupp
Shoi fick dessutom bra betyg i mcnytts nyaste nummer om hjälmtester!

Ja varför var inte Arai med i den testen?

s4 skrev:
Ja varför var inte Arai med i den testen?

Arai ville inte vara med när dom fick veta att testet skulle genomföras i en av Schuberts vindtunnlar tror jag ..

Köp en Shoei förresten ..

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...