Hjälmval utan att få ont i nacken!

ISR kawa

Turbomeck
Gick med
24 Mar 2005
Hoj
kawa ZZR-1400
Hej
Har haft oturen men några hjälmar , att jag måste hålle upp huvudet så så högt för att få någolunda sikt frammåt , och då får jag ont i nacken ,(all ligga ner på tanken är inte att tänka på) har nyligen köpte en ny hjälm AGV stelth någon som råkat ut för det ? , någon som har förslag på modell ??

Mvh Ulf
Turbomeck.se

Håller med föregåenda talare, kanske dax för dig å prova en mc med mer upprätt körställning. Jag har samma problem.

Beror no inte på billig hjälm för min är billiiiiiiiig o jag tycker det är bekvämmare att ligga på tanken o använda vänsterhanden på tanken som stöd mellan hjälm o tank, för det skakar så förjävla mycke när hjälmen är imot tanken när man ligger xxx antal km över 200a :crash slappnar av ju snabbare jag kör :rolleyes:

Men kan hålla med om att vissa hjälmar jag testat har vart för tunn stoppning bak eller på annan plats så det blir för hård anligning mot nacken när man lutar huvudet bakot, min nuvarande hjälm fick jag lägga in lite extra skumgummi längst upp för stoppningen va rejält tunn.

Men om du sänker hastigheten så behöver du inte böja dig över tanken :tungan eller så får du skaffa en hoj där du kan luta dig bakot texx HD :brynad annars är det bara börja tränna upp nacken så du kan böja den bakot mera :tummenupp

Last edited:
Shoei XR1100 och jag tror även Qwest har högre visir/större synfält, kanske är något?

Shoei XR1100 och jag tror även Qwest har högre visir/större synfält, kanske är något?

Gick från Xr1000 till 1100. Det är inte mkt skillnad men det lilla gjorde en hel del.
Men det är mest utgången ur kurver osv på bana. Att ha problem redan när man sitter som sådant undrar man ju om ts har problem med sittställningen eller något.

Ibland ser man ju folk som har hjälmen så man ser munnen genom visiröppningen. Så ska det givetvis inte vara. Provar man ut en hjälm i butik borde man kunna få hjälp att se till att hjälmen sitter rätt, tycker man.

Känner igen problemet, och har det själv med min XR1000. Jag kan inte vinka hjälmen mer bakåt för den tar i ryggpuckeln i skinnstället. Istället får jag pressa huvudet bakåt så mycket jag orkar när det börjar gå snabbare på bana. Resultatet är ont i nacken och dålig sikt. De som konstruerade den hjälmen har aldrig haft ryggpuckel på sitt skinnställ. Den saken är säker!

Kör likadan hoj som dig och köpte till i år en Shoei X-Spirit II efter att tidigare kört med X-Spirit samt XR-1000 och måste säga att just siktförhållandet är rejält förbättrat till XR-1100/X-Spirit II.

Upplever själv inga problem med nackproblem och hjälmen är väldigt aerodynamisk.
Dock är X-spirit II mer högljudd än föregångaren :va

Nexx XR1.R. Precis skaffat, vilket formidabelt siktfält. Med min tidigare XR-1000 (Sho-hej) titta jag rakt in i hjälmöppningens ovankant, tvungen att lägga huvudet på sidan för att se genom kurvor.

En annan sak jag märker av är givetvis vikten, acceleration och inbromsning tär på nackmusklerna.

Last edited:
Ibland ser man ju folk som har hjälmen så man ser munnen genom visiröppningen. Så ska det givetvis inte vara. Provar man ut en hjälm i butik borde man kunna få hjälp att se till att hjälmen sitter rätt, tycker man.
Såhär menar du?
epic-fail-photos-wearing-a-helmet-fail.jpg

Har löst problemet med en kökssvamp. Inte konstigare än stoppning i BHn. :)
placerad upptill i hjälmen så hjälmen sitter lite högre upp på huvudet.
http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad/Utrustning/Kokssvampar-10-pack-28421/
Det är bara att prova sig fram.
Ju mindre del av huvudet över ögonen, dessto fler svampar.
Jisses, då har du köpt våldsamt fel storlek på hjälmen, om du måste fylla den med tvättsvampar för att den ska passa :jisses

Funderar på att uppgradera från XR-1000 till en 1100 p.g.a att jag irriterar mig på synfältet och nackböjandet... Ni som har gjort det, är det värt det pengarna? Nu pratar jag om att köpa en 1100 trots att min 1000 är felfri bortsett från slitet visir...

Jag tycker det är värt varenda krona!
Bytte min X-Spirit mot en X-Spirit II och nu slipper man ha pinlock-kanten mitt i synfältet!
Skiftade mellan ny och gammal när jag körde i veckan och synfältet är bra mycket bättre!
Har för mig jag sett 30% större synfält?

Passa på att köpa en X-Spirit II för bra peng på www.helmetcity.co.uk :fakta

Funderar på att uppgradera från XR-1000 till en 1100 p.g.a att jag irriterar mig på synfältet och nackböjandet... Ni som har gjort det, är det värt det pengarna? Nu pratar jag om att köpa en 1100 trots att min 1000 är felfri bortsett från slitet visir...

Jag fr alltid lite ont i nacken i början av säsongen, men sen blir nackmusklerna betydligt starkare under sommaren

Hej
Kanske ska vända på hjälmen då :-) . den var riktigt bra .
Har köpt på nätet så har inte kunnat testa , problemet är att den ska vara grön , då jag har den nya ZZR1400R som är grön.
Får väl fara till någon lokal handlare o pröva , har ju Joans Mc ett stenkast bort.

Tack för alla roliga svar också.

Mvh Ulf

Turbomeck.se

Såhär menar du?
epic-fail-photos-wearing-a-helmet-fail.jpg

Jisses, då har du köpt våldsamt fel storlek på hjälmen, om du måste fylla den med tvättsvampar för att den ska passa :jisses

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman