Hjälmval på motardhoj!

Marulc

Sommar?
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
KTM 640 SM -04 Akra-kittad
Jag undrar vad ni kör med för hjälmar?

Kör ni med cross eller integral?
Olika på höstvår och sommar?

Finns nog ett par trådar om hjälmval för motardåkare!
Men hur som helst..... Jag kör med integral pga av att jag tycker de e smidigare o skönare. Kan iofs imma igen ibland, men de tar jag :rolleyes:

Kör med integral jag med men jag skall nog skaffa mig en crosshjälm till sommaren då det är j**ligt varmt med integral på sommaren.

crosshjälm e skönt!! :tummenupp
sen e det ett + att man hör ljudet mer :)

Integral har jag kört med i sommar å tyckt att det funkat bra, ska skaffa mig en riktig crosshjälm och matchande brillor dock! Övertygad av tidigare kommentarer i liknande trådar!

Vintertid väljer jag dock integral ändå, för det är helt enkelt varmare.

Jag kör med Integralhjälm, men kommer införskaffa en crosshjälm till våren. Kan vara skönt att ha båda modellerna. När det är kallt ute så kör man med integralhjälmen när det är vart och vill sprätta grus blir crosshjälmen bra samt så har man bättre sikt.

Cross hjälm året runt, en rånarluva för 40kr på intersport fixar biffen mot kylan om man är känslig för sånt, kan iof vara rätt skönt när man åker is för det kan göra rätt ont med issprut i ansiktet om man mot förmodan skulle hamna bakom någon, händer inte offta men man varvar ju folk imellanåt :rolleyes:

Evil M skrev:
Cross hjälm året runt, en rånarluva för 40kr på intersport fixar biffen mot kylan om man är känslig för sånt, kan iof vara rätt skönt när man åker is för det kan göra rätt ont med issprut i ansiktet om man mot förmodan skulle hamna bakom någon, händer inte offta men man varvar ju folk imellanåt :rolleyes:
Eller så blir DU varvad :hihi :7peta

Åter till ämnet: Om man bara åker runt och posar så funkar det väl med en vanlig integral men så fort du börjar köra "på riktigt" så kommer du flåsa upp en dimma som får Lützen att se lika klar ut som ett kristallglas. Plus att det är cooooolare med crossintegral!! :yoparty

Crosskruka för det mesta. Kör jag på ringen dock så blir det integral.. (kk ring alltså..)

- Johan

Integral. Har ännu inte hittat en crosshjälm som sitter ok, säkert testa 15 olika modeller. Glider runt o känns inte alls säkert, hålrum lite varstans. Kanske har vattenskalle vad vet jag..?

Basse skrev:
Integral. Har ännu inte hittat en crosshjälm som sitter ok, säkert testa 15 olika modeller. Glider runt o känns inte alls säkert, hålrum lite varstans. Kanske har vattenskalle vad vet jag..?

Har du provat en Arai? De skiljer sig en del i passform från andra hjälmar, tycker jag iaf. Jag provade en hel del hjälmar innan jag fastnade för den jag köpte.
Men smaken är som baken...

Oftast crosshjälm.

När man leker nånstans, kör inne i stan eller på små motardanpassade vägar används den.

Är man ute på längre turer, snabbare vägar eller kör med sporthojar kör jag med racinghjälm.

Gillar nästan crosshjälmen bättre, känns lite friare...

Last edited:
Crosshjälm är bara bättre än integral på bana.
I trafik är huvudorsaken att det ser fan så mycket bättre ut.
Ett regnväder och det gör ont som fan att hålla över 100 mer än ett litet tag.

På bana det omvända. Integral värdelöst.

Jag åker alltid med crosshjälmen i stadstrafik eller på småvägar annars aldrig.
Ingen kan säga att det är bättre vid landsvägsåkning...

Supermotard = 2 hjälmar

Daniel

Bifogat

• 040828-29 Chimay 008.JPG
    040828-29 Chimay 008.JPG
    53.8 KB · Visningar: 69
Vad ska man ha för ögonskydd (kommer fan int på va det heter :D) då? Jag tycker alla jag testat hittills gett en konstig bild! Självklart för rejsing, förberett för tearoff osv ;)

OlleR skrev:
Vad ska man ha för ögonskydd (kommer fan int på va det heter :D) då? Jag tycker alla jag testat hittills gett en konstig bild! Självklart för rejsing, förberett för tearoff osv ;)
Det är nog bara en vanesak, själv åker jag med scott briller. Mestadels med klar siktskiva men har en spegelskiva som är riktigt go på isen när solen skiner för fullt.

Evil M skrev:
Det är nog bara en vanesak, själv åker jag med scott briller. Mestadels med klar siktskiva men har en spegelskiva som är riktigt go på isen när solen skiner för fullt.

Med olika visir på landsvägshjälmar har det vare så för mig, men jag körde en hel vinter med briller och vande mig aldrig! Kändes alltid fel! :(

Spegelglaset var ett bra tips :tummenupp Får la fara å prova olika brillor om inte annat

OlleR skrev:
Med olika visir på landsvägshjälmar har det vare så för mig, men jag körde en hel vinter med briller och vande mig aldrig! Kändes alltid fel! :(

Spegelglaset var ett bra tips :tummenupp Får la fara å prova olika brillor om inte annat

Om du har dubbelglas i glösögonen samt har brytningsfel i dina ögon kommer det bli en "bildförvränging".

LasseR6 skrev:
Om du har dubbelglas i glösögonen samt har brytningsfel i dina ögon kommer det bli en "bildförvränging".
Jag vet inte om det är du eller jag som missförstår, men hursomhelst så har jag inte glasögon! Och det var väl innan jag fick några problem med synen överhuvudtaget också :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT