Hjälmstorlek..aarghh..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Mätt huvudstorlek 58,5 cm i omkrets. Visar på gränsen mellan M och L när jag kikar i storlekstabellerna.

Nu har jag tittat på den här: 1681894728897.png
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Products/Bogotto-FF104-SPN-Carbon-Helmet-0004

o vetetusan vilken storlek jag ska välja.

Hjälmen ska ju sitta riktigt tight som ny för att sedan anpassa sig till mer lagom fit med tiden, men...

Någon som har erfarenhet av Bogotti-hjälmars storlekar?

Då så, köp en stor så att du säkert får i huvudet, då gör det inte så mycket om den har lite fel form.
- Ja det är ju avvägningen då, lite stor med risk för glapp eller trång o blodstopp i svålen.
Eller möjligen om den passar perfekt, varför jag undrade om någon här på SH hade erfarenhet av hjälmen/märket.

Säkerhetsmässigt, gå ner om du ligger på gränsen.
Men med hjälmar så är det ingenting som ersätter att prova. Huvudform är minst lika viktigt som storlek, och enda felfria (nåja) är att testa.

Bra hjälmar brukar ha 2-3 olika storlekar på inreder så man kan byta utan att bli allt för fattig

- Jag läste den innan, men fick inte så mycket ut av den artikeln vad gäller passform.
Min slutledning av den artikeln samt prisbilden är att det inte är en hjälm jag vill ha på mitt huvud om jag vurpar, oavsett passform.

Problemet med sådana hjälmar är att man brukar bli fattig redan av baspriset.
Tycker inte att en Moto GP godkänd hjälm med utbytbart inrede o dessutom små luftfickor man kan pumpa upp med den inbyggda pumpen för perfekt passform.

Dessutom går i redet att enkelt montera ur vid en vurpa för ambulans personalen istället för att dom försöker dra av hjälmen.

Kostar 4500 kronor, rätt billigt för absolut högsta säkerhet i hjälm väg.

Om den hjälm som du har idag finns med här så kanske du vet vad du söker .....
"Shape Designations: NA = Narrow; MN = Medium Narrow; SN = Slightly Narrow; N = Neutral; SR = Slightly Round; MR = Medium Round; R = Round; UNK = Unknown."

Mätt huvudstorlek 58,5 cm i omkrets. Visar på gränsen mellan M och L när jag kikar i storlekstabellerna.

Nu har jag tittat på den här: View attachment 483137
https://www.fc-moto.de/epages/fcm.s...Products/Bogotto-FF104-SPN-Carbon-Helmet-0004

o vetetusan vilken storlek jag ska välja.

Hjälmen ska ju sitta riktigt tight som ny för att sedan anpassa sig till mer lagom fit med tiden, men...

Någon som har erfarenhet av Bogotti-hjälmars storlekar?
Nej inte direkt, testade en i typ 10 sekunder och konstaterade att det inte var något för mig.
Absolut inte, var den erfarenheten de 10 sekunderna gav mig, å andra sidan är jag van vid Arai och deras inredningar.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back