Hjälmsökning gammal modell

Dom här är ju sjukt coola, och förmodligen skyddar dom lika bra som en toppluva från rusta!

11a30retweb.jpg

Dom här är ju sjukt coola, och förmodligen skyddar dom lika bra som en toppluva från rusta!

11a30retweb.jpg

Vad är det för märke?
Min farmor VIRKADE hennes o farfars "hjälmar" och förstärkte med läder när det begav sig:yoparty Undrar vad farbror blå hade tyckt om det idag?:va

Vad är det för märke?
Min farmor VIRKADE hennes o farfars "hjälmar" och förstärkte med läder när det begav sig:yoparty Undrar vad farbror blå hade tyckt om det idag?:va

Det är en vanlig Davida, säljs hos många MC handlare i sverig.

Davida gör riktigt schyssta retro-hjälmar, annars är väl som nämnts tidigare Nolan N01 det närmaste man kommer, lever kvar på ett gammalt godkännande idag skulle den krukan troligtvis inte godkännas.
Jag har en nytillverkad (2 år gammal) och en 25 år gammal och de är i stort sett identiska.

Ska det vara till en klassisk cafe-racer så tycker ju jag att det är en ägg-halva/vurpollen tillsammans med ett par schyssta motorglasögon som gäller, åtminstone till finåkat.

Sånt "skit" är inget att åka med tyvärr. Körde ansiktet i backen i 130 km/h på en bandag. Efter att en annan förare misslyckades med sin omkörning och körde på mig i baken. Hela ansiktsdelen på XR1000 blev förstörd och visiret flög av p.g.a trasiga fästen. Efter någon minut vaknade jag utan en skråma på huvudet. Allt ting slutade med en öm hand och diverse blåmärken på armar och ben samt en röntgen utan skador. Med en Nolan N01 hade hela ansiktet varit krachat och kanske en hjärnskada. Jag kör endast med integralhjälm (vanlig eller crosshjälm).
Nästan alla tunna hjälmer som är godkända. Har ett godkännande enligt SIS (Svenska) normer på från 70-80 talet. Något EU 2205 godkännande är inte att tänka på för dessa produkter. Dom är toligtvis olagliga att använda på utlandsfärder. Det gör att dom inte går att "förbättra" produkterna för då försvinner det gamla typgodkännandet och EU normena måste uppfyllas.

Lite OT kanske!! Men det är kanske ett avsteg från retrostilen som är värt att göra för att kunna njuta av fortsatt hojåkning ifall olyckan är framme.

Last edited:
Jo jag vet att det inte är mitt intelligentaste beslut ur säkerhetssynpunkt men då min framfart med en sådan hjälm är lugn körning till glasskiosken eller badstranden så är mitt val gjort med t-shirt och jeans på en 50hk stark motorcykel så tar jag chansen dom 4 dagarna per år det är vackert väder här uppe.
Kör jag en snabb hoj snabbt så har jag utrustning för det.
Farsan har en gammal rallyhjälm från 70:i nångång som är rågrym som en frigolitbit med lack men kan ej hitta den.
Det jag söker behöver ej vara godkännt nånstans då den mest ska kommer hänga i garaget som prydnad men användas vid finväder med gammelhojen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!