Hjälmproblem

• Thread starter Thread starter Ozzi
  • Start date Start date
Jag var och provade hjälmar idag och blev mest fundersam, hur ska den bra hjälm sitta? Jag föreställer mig att den ska sitta som klistrad mot huvudet utan att "glappa" samtidigt som den ska vara stum så att säga. Den ska liksom inte fjädra en massa när man trycker på den från ovansidan eller sidorna. Tänker jag rätt?
Den skall sitta tight som satan... sitter den bra nu så är den för stor, den tänjer sig och tightar till sig ganska snabbt.

Ett annat problem.. jag upplever min Arai Chaser som väldigt bullrig redan i 90 km/h. Så pass bullrig att jag knappt hör mina dånande LeoVince burkar i 6000 rpm. Någon annan som upplever det såhär ?

Till skillnad från min Chaser, så är min Condor mycket bättre dämpad tycker jag..
Har också en chaser och upplever den som hyffsat högljudd, just nu försöker jag klura ut var den "ljudläcker" för att då täta den själv... känns som att det är vid visiret som den "ljudläcker".

stupid fråga men köpte en hjälm som inte sitter limmad på skallen...kan man bygga ut inredningen lite i den, typ mer stoppning? Prövade en small,för liten...Medium-perfekt...eller nästan iaf!

Last edited:
Jag har också avlångt huvud. Köpte en Arai Condor och den sitter bra. Dock testade jag en KBC efter det och jag tror den satt ännu bättre...

"ljudläcker"?
Det är 90% av gångerna i nacken. blir turbulent där och det strömmar in en massa oljud.

Köp en XXL hjälm. Sätt den på skallen och fogskumma upp mellanrummet = sitter som gjuten.

Det borde fan finnas en marknad för formgjutna hjälmar.

Man köper skalet fördigt från någon välkänd tillverkare, dom får sätta gränsvärde på minsta tjocklek på frigoliten och bestämma vilket lim som ska användasför att limma frigoliten i skalet.

Då borde ju hjälmen uppfylla alla deras säkerhetskrav, plus lite till då den verkligen sitter som den ska, och folk får hjälmar som är bekväma och tysta.

Det borde fan finnas en marknad för formgjutna hjälmar.

Man köper skalet fördigt från någon välkänd tillverkare, dom får sätta gränsvärde på minsta tjocklek på frigoliten och bestämma vilket lim som ska användasför att limma frigoliten i skalet.

Då borde ju hjälmen uppfylla alla deras säkerhetskrav, plus lite till då den verkligen sitter som den ska, och folk får hjälmar som är bekväma och tysta.

Du kan säkert få till just det där men kostnaden gör att det inte är intressant... tidsåtgången per hjälm blir ju kolossal.

Ett annat problem.. jag upplever min Arai Chaser som väldigt bullrig redan i 90 km/h. Så pass bullrig att jag knappt hör mina dånande LeoVince burkar i 6000 rpm. Någon annan som upplever det såhär ?

Till skillnad från min Chaser, så är min Condor mycket bättre dämpad tycker jag..

Öronproppar. Jag kör aldrig utan men i början kan det vara obehagligt då det blir väldigt tyst men när man vant sig hör man mycket mer än utan proppar....
Vindbrus och annat som dödar MC ljudet försvinner och man hör motorn och varvtalet mycket lättare och även missljud (tycker själv att känslan i körningen ökar). Dessutom när man vant sig är det mycket mer vilsamt att köra hoj längre (eller snabbare) om man har det tystare i hjälmen.
Har aldrig hittat en hjälm som är tyst nog att inte använda proppar och de flesta som kör bana använder det oxå och många jag känner även på landsväg.

Du kan säkert få till just det där men kostnaden gör att det inte är intressant... tidsåtgången per hjälm blir ju kolossal.

Folk betalar ju redan i dag 5-8 tusen för en blinglackad hjälm, och kan man få ekonomi i att gjuta gympadojjor/slalompjäxor så borde det väl inte vara omöjligt?

Också hjälmproblem

Köpte idag ett skinnställ med handskar och fick då med en Marushin-hjälm på köpet. Den är på stl M 58cm. Jag har mätt min skalle runt pannan och jag har då 59. Men det är så att sträcker jag ut hakan liksom så tar den i hakskyddet om ni förstår. ska hjälmen sitta så nära ansiktet? VAr inne på marushin´s hemsida men de hade inget att komma med direkt

Det var nån som skrev att man skulle köra med lite 60 g sandpapper i hjälmen för att få den till att sitta bättre, var han sarkastisk eller kan man göra så?

Last edited:
Om frigoliten trycker på något ställe (typiskt i pannan) så kan man med baksidan av en sked pressa in frigoliten lite på just dom ställena.

Jag fick två röda fläckar i pannan (och en jävla huvudvärk) av min rallyhjälm på första tävlingen, så vid lunchuppehållet satte jag mig med skeden och efter det passade den som gjuten.

PRecis samma problem

Om frigoliten trycker på något ställe (typiskt i pannan) så kan man med baksidan av en sked pressa in frigoliten lite på just dom ställena.

Jag fick två röda fläckar i pannan (och en jävla huvudvärk) av min rallyhjälm på första tävlingen, så vid lunchuppehållet satte jag mig med skeden och efter det passade den som gjuten.

Ja jag har precis samma problem att det trycker som fan i pannan. blir som bedövad där efter ett tag.
Men hjälmjäveln sitter ganska högt upp med på min skalle så när jag gapar så åker hakan ner under plastkanten liksom. Då är den för liten va?

Ja jag har precis samma problem att det trycker som fan i pannan. blir som bedövad där efter ett tag.
Men hjälmjäveln sitter ganska högt upp med på min skalle så när jag gapar så åker hakan ner under plastkanten liksom. Då är den för liten va?

Jo, det låter onekligen som om din hjälm är i minsta laget.

Ofta gör tillverkarna ett skal för small/medium och ett för Large/Xlarge, det får då följden att ligger man på gränsen mellan medium och large och väljer meduium så blir det så.
Välger man istället Large så ser man ut som en Tops...

Arai (har jag för mig) kör en skalstorlek till varje hjälmstorlek, egentligen det enda rätta.

har samma hjälm ,.,. hör inget upp till 9000 rpm
testa å blåsa upp till 12000 rpm ,, då hör jag ljuv sång iaf :tummenupp

Har aldrig hittat en hjälm som är tyst nog att inte använda proppar och de flesta som kör bana använder det oxå och många jag känner även på landsväg.

Jag har hela dagen svurit över att jag inte fixade öronproppar .. måste testa det. Annars kan jag ju berätta att jag inte på långa vägar tycker att man behöver öronproppar i en Arai Condor.

Går kalas, till min ena cross hjälm fick jag huvudvärk för att den tryckte på 1cm i pannan, tog bort någon mm med slippapper och det blev kalas, trycka med skred blir inte lika bra enligt mig, men för mig rörde det sig om någon mm edast.

Missa qouten går sådant att lägga till i efterhand?

stupid fråga men köpte en hjälm som inte sitter limmad på skallen...kan man bygga ut inredningen lite i den, typ mer stoppning? Prövade en small,för liten...Medium-perfekt...eller nästan iaf!

Klart det går, vet inte vilket mtrl som skulle passa bäst men jag skulle köra på
tunna neoprenplattor.

Det bidde en" HJC FG-15" som ska masseras med sked eller slippapper för att passa optimalt, tackar för förslag o idèer.:tummenupp

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti