Hjälmproblem

• Thread starter Thread starter Ozzi
  • Start date Start date

Ozzi

Guest
Va fan ska man kolla på för hjälmmärke när man uppenbarligen har en skalle formad som en rugbyboll o alla hjälmar är stöpta efter en fotboll???

Haha. Jag hade också ett jävla sjå med hjälm när jag skulle köpa. Fick prova i princip alla inne på Lelles innan jag hittade en. Jag har lite av en vattenskalle, dvs stor jävla skalle. Hittade en Shoei x-spirit storlek M. Sitter som ett smäck! Kika den, kanske passar?! Du kanske får offra en timme på en MC-affär. Hoppas det går bra.

Det är ju jävligt konstigt att man kan köpa gympadojjor som är gjutna på ens egna fötter, men inte en hjälm som gjuts efter huvet, eller?

Airoh tycker jag fungerar väldigt bra...Men alla är vi olika!

Mvh

Haha. Jag hade också ett jävla sjå med hjälm när jag skulle köpa. Fick prova i princip alla inne på Lelles innan jag hittade en. Jag har lite av en vattenskalle, dvs stor jävla skalle. Hittade en Shoei x-spirit storlek M. Sitter som ett smäck! Kika den, kanske passar?! Du kanske får offra en timme på en MC-affär. Hoppas det går bra.

Provade du Soumy Vandal hjälmen ? Hur satt den isåfall ?

/ Peter med spolformad skalle.

Jag var och provade hjälmar idag och blev mest fundersam, hur ska den bra hjälm sitta? Jag föreställer mig att den ska sitta som klistrad mot huvudet utan att "glappa" samtidigt som den ska vara stum så att säga. Den ska liksom inte fjädra en massa när man trycker på den från ovansidan eller sidorna. Tänker jag rätt?

Jag är ganska lång i nosen och jag har tidigare haft Shoei xr900 och det har funkat skapligt. Nu blev det en HJC FG-15 och den tycker jag är lite bättre. Den sitter även lite bättre mot mitt avlånga kranium. Men jag önskade att jag hade lite mer plats framför ansiktet ändå.

Köp en hjälm som funkar hyfsat och sen tar du ut inredningen och sen tar du bort någon mm där den inte sitter bra.

Jag var och provade hjälmar idag och blev mest fundersam, hur ska den bra hjälm sitta? Jag föreställer mig att den ska sitta som klistrad mot huvudet utan att "glappa" samtidigt som den ska vara stum så att säga. Den ska liksom inte fjädra en massa när man trycker på den från ovansidan eller sidorna. Tänker jag rätt?

Första gången du tar på dig hjälmen ska den sitta så hela skallen värker - har formats till efter några ggr......

Som Changco säger, bara att ta lite 60 papper och fila till.

Ungefär samma problem, har arai chaser nu, känner att det borde finnas något som sitter än bättre.

Ett annat problem.. jag upplever min Arai Chaser som väldigt bullrig redan i 90 km/h. Så pass bullrig att jag knappt hör mina dånande LeoVince burkar i 6000 rpm. Någon annan som upplever det såhär ?

Till skillnad från min Chaser, så är min Condor mycket bättre dämpad tycker jag..

Back