Hjälmpriser i Sverige!?

Även om ett företags situation tillåter att man säljer saker billigare (liten lokal, webshop eller vad det nu kan vara) så blir generalagenten av aktuell vara snabbt mail- och telebombad av de större butikerna.
De ställer krav på att generalagenten slutar handla med den mindre butiken, annars slutar den stora att sälja just deras produkter. Eftersom den stora butiken köper på sig stora lager av grejor har generalagenten inget annat val än att ge efter för kraven och antingen säga åt den mindre butiken att höja priset alternativt sluta sälja saker till dem.

Följden blir att i princip alla måste ta ut ungefär samma pris. Tråkigt men sant.

Det helt galna i det här är att det verkar verkligen vara så i mc-branschen men inte i så många andra branscher. Jag menar, det finns ju affärer som säljer tv-apparater för mycket mindre än många större kedjor och det är bara köra på.

Själv tror jag att det blir sådana här problem när man låter företag som Duells och dylika sköta hela importen och även sätta specifika slutkundspriser... Duells skall skita i vad butikerna säljer varan för, de skall sälja till butikerna och butikerna säljer till privatpersoner.

Ja har jag inte sjukt bråttom eller hittar ett erbjudande så shoppar jag det mesta i USA och i undantagsfall EU men frakten inom EU och framförallt från england är rätt hutlös..
Det är oftast lägre frakt från USA än vad det är från England.. :va

Samma för mig dvs bråttom (oftast små reservdelar/vätskor osv) så blir det greven som är ubersnabb och grymt bra! Annars tar jag mig tid att gå igenom ebay samt att jag har en åf i staterna som är äckligt billig och inte har ngt mot att skriva ner värdet och usps ska man inte förakta då de är helt suveräna!

Hjälmar är ju lite sjukt då de är 40% dyrare!

Även om ett företags situation tillåter att man säljer saker billigare (liten lokal, webshop eller vad det nu kan vara) så blir generalagenten av aktuell vara snabbt mail- och telebombad av de större butikerna.
De ställer krav på att generalagenten slutar handla med den mindre butiken, annars slutar den stora att sälja just deras produkter. Eftersom den stora butiken köper på sig stora lager av grejor har generalagenten inget annat val än att ge efter för kraven och antingen säga åt den mindre butiken att höja priset alternativt sluta sälja saker till dem.

Följden blir att i princip alla måste ta ut ungefär samma pris. Tråkigt men sant.

Kartellbildning nån??
Helt skadat att det funkar så.. Så mycket för fri konkurrens.. :(
Och i slutändan så är det ändå dom små som får stryka på foten
eftersom dom inte har samma omsättning som dom stora och kan överleva en dipp..

Samma för mig dvs bråttom (oftast små reservdelar/vätskor osv) så blir det greven som är ubersnabb och grymt bra! Annars tar jag mig tid att gå igenom ebay samt att jag har en åf i staterna som är äckligt billig och inte har ngt mot att skriva ner värdet och usps ska man inte förakta då de är helt suveräna!

Hjälmar är ju lite sjukt då de är 40% dyrare!

Jo grevens och Bikersneed plockar jag en del ifrån...
Snabb och personlig service, som det ska vara...
Åf för delar och tillbehör eller skydd???

Mailade till "Allright Europe" som står som generalagent hos Arai. Dom svarade ungefär samma som här: tull, moms, valutakurser och större marknad men inget om kartell :rolleyes:

Mailade till "Allright Europe" som står som generalagent hos Arai. Dom svarade ungefär samma som här: tull, moms, valutakurser och större marknad men inget om kartell :rolleyes:

Va?? :skrämd

Sa dom inget om kartellbildning... :hihi
Dåligt tycker jag! Borde dom ha erkänt direkt... :D

Det klart, jämför man med USA så är det ju ett 30% påslag bara i tull och mums... minus deras moms som ligger på vadå, 6,5% eller nåt... :Bugar

1. Duells
2. Skatter (moms, arb.giv.avg osv)
3. Valutan, kronan är faktiskt stark nu.. Var i USA nyss och det var billigt tom i NY, i södern var det larvigt billigt
4. Företagskultur, England är en levande marknad med fungerande konkurrens. I sverige spelas det på andra strängar och en stor del av marknaden lever kvar i 70-talets företagsekonomiska verklighet.

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back