Hjälmmaterial

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Har dålig koll på vilka olika hjälmmaterial som finns samt vilka som är bra samt skillnaden mellan dessa material.

exempel på material: ABS, komposit, multifiber,glasfiber,kolfiber...

Någon som kan reda ut detta åt mig?

Funderar på en AGV Mirage, är den hjälmen något att satsa på om den sitter bra på min skalle?

Last edited:
Sök i detta forum och du skall finna en massa trådar om hjälmmaterial och deras för- respektive nackdelar.

Annars kort:

ABS = plast.
Glasfiber: fiber av glas. Förr gjorde man hjälmar av enbart glasfiber. Numera blandar man oftast olika fibermaterial (glasfiber, kolfiber etc.) som kallas multifiber eller komposit. Så i praktiken väljer man antingen en plasthjälm eller en komposithjälm (multifiberhjälm).

AGV Mirage är säkert en bra hjälm.
Har själv en AGV Q3 (lite dyrare) som jag stormtrivs med. :tummenupp

Frågade på en mc-affär och han sa att plast är skit, glasfiber/komposit är bra och kolfiber bäst (kanske bara ur viktsynpunk?)

Anton_Ljunghusen skrev:
Frågade på en mc-affär och han sa att plast är skit, glasfiber/komposit är bra och kolfiber bäst (kanske bara ur viktsynpunk?)

skillnaden är att ABS(Akryl Butadien Styren?)-hjälm tar inte upp kraften på samma sätt som galsfiber/kolfiber/multifiber hjälmar.
ABS hjälm "studsar" mot asfalten...vilket gör att ditt huvud får leka pingisboll en kortare stund efter omkullkörning.

Fiberhjälmar tar upp kraften genom att spricka och dela upp kraften. Just därför får du inte använda en fiberhjälm efter att ha tappat den i backen. En liten spricka gör att kraften inte delas upp vid nästa omkullkörning.

bivven skrev:
skillnaden är att ABS(Akryl Butadien Styren?)-hjälm tar inte upp kraften på samma sätt som galsfiber/kolfiber/multifiber hjälmar.
ABS hjälm "studsar" mot asfalten...vilket gör att ditt huvud får leka pingisboll en kortare stund efter omkullkörning.

Fiberhjälmar tar upp kraften genom att spricka och dela upp kraften. Just därför får du inte använda en fiberhjälm efter att ha tappat den i backen. En liten spricka gör att kraften inte delas upp vid nästa omkullkörning.

Japp, men om man jämför en komposithjälm med en kolfiberhjälm då?

Jag visste fördelarna med glasfiber vs plast genom att läst trådar på forumet.

Dock hittade jag inte om komposit och multifiber hade egenskaper likn ABS eller glasfiber, men hjälmar med dessa material är alltså mer likvärdiga en glasfiberhjälm?

Varför använder dem ofta komposit istället för glasfiber?
Jag har sett att vissa hjälmtillverkare har både komposit/multifiber och glasfiber.

Finns det någon rangordning på vilka matrial som är bäst vs sämst i hjälmkonstruktion? Kan tänka mig att ABS är sämst, men sen då?

Tack för svaret! :Bugar

Elgasen skrev:
Finns det någon rangordning på vilka matrial som är bäst vs sämst i hjälmkonstruktion? Kan tänka mig att ABS är sämst, men sen då?
Jag tror inte man generellt kan säga vilket material som är bäst.
I komposithjälmar så tar man tillvara på respektive materials olika egenskaper, så de bör gå kombinera så att hjälmen blir bästa tänkbara ur säkerhetssynpunkt.
Därmed inte sagt att de alltid lyckas fullt ut.

Plasthjälmen har ju pincipen att höljet ska agera som ett hårt skal och den invändiga stoppningen och frigoliten ska dämpa kraften mot huvudet.

I glasfiberhjälmar ska skalet deformeras (inte spricka) och fördela ut krafterna samtidigt som frigoliten ska dämpa våldet mot huvudet.

Kollar man hjälmtester så får vissa plasthjälmar ibland högre betyg på vissa deltester än vissa komposithjälmar (och även totalt) så att en hjälm är tillverkad i kompositmaterial behöver nödvändigtvis inte betyda att den automatiskt är bättre än en tillverkad i plast. :hjälm

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti