hjälmkrav på parkeringsplats?

Topchop

Medlem
Gick med
22 Jun 2007
Hoj
RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Måste man ha hjälm på sig när man kör på parkeringsplats, man måste ju inte ha bilbälte då? Var hitttar man lagstöd?

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=149973

"Det står tydligt angivet i trafikförordningens lagtext när man måste bära skyddshjälm. Tingsrätten använde sig inte av den lagtexten och jag frågar mig varför, säger Ironah Nzeribe.
Enligt Ironah Nzeribe finns det bara tre undantag då hjälm inte behövs: när fordonet inte är i rörelse, när en moped rullar med avstängd motor och när mopeden eller motorcykeln har kaross.
"

Trafikförordning (1998:1276)

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

Last edited:
Har själv hittat svaret:

Trafikförordning:4 kap. Bestämmelser för trafik med motordrivna fordon:

9 § Den som färdas med motorcykel eller moped skall använda skyddshjälm.
Skyddshjälm behöver inte användas
1. av passagerare som inte fyllt sju år och som använder annat lämpligt huvudskydd,
2. när fordonet inte är i rörelse,
3. vid färd inom parkeringsplats, parkeringshus, bensinstations- eller verkstadsområde eller liknande område,
4. på en moped som framförs med avstängd motor, eller
5. i en tre- eller fyrhjulig motorcykel med karosseri eller i en tre- eller fyrhjulig moped med karosseri om bilbälte används.
Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder skyddshjälm eller annat huvudskydd i enlighet med bestämmelserna i första och andra styckena. Förordning (2001:753).

Det behöver man alltså inte.

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=149973

"Det står tydligt angivet i trafikförordningens lagtext när man måste bära skyddshjälm. Tingsrätten använde sig inte av den lagtexten och jag frågar mig varför, säger Ironah Nzeribe.
Enligt Ironah Nzeribe finns det bara tre undantag då hjälm inte behövs: när fordonet inte är i rörelse, när en moped rullar med avstängd motor och när mopeden eller motorcykeln har kaross.
"

Känns skönt att våra skattepengar används till såna högprioriterade frågor... :va Undrar vad de där ingripandet med rättsligt efterspel kostar?

Oj, vi hann svara innan vi såg att ni andra oxå gjort det... :huvet Tack och godnatt! :tummenupp

Svar: Nej
Läste just om det i "körkortsboken" häromdagen. Orkar inte kolla vilket stycke och vilken paragraf.
Att Killen i artikeln blev åtalad berodde nog på att han rullade (framförde sitt fordon) på gatan och inte på en parkeringsplats, parkeringshus, bensinstation utan just en gata. Enda undantaget är MOPED som framförs med motorn avstängd, typ gammal trampmoppe.

Sen som vanligt.....

Last edited:
Känns skönt att våra skattepengar används till såna högprioriterade frågor... :va Undrar vad de där ingripandet med rättsligt efterspel kostar?

Det kan man verkligen fråga sig..verkar som trafikförseelser har HÖG prioritet...

Kul att se Hans Evers fortfarande kör hoj. Kommer ihåg när en blöjknutte ville veta om hans hastighetsmätare visade rätt och fort den gick. Hasse var inte sen med att ställa upp på det.

Hasse följde efter med sin CB750..mätaren visade 110, 120, 130, 140, km/h...blöjknutten visste inte vad han skulle tro. När han tittar bakåt så ser att Hasse har en fot bakpå hans hoj och skjuter på.

det kostar ungefär 0,05 kr per medborgare. efterspelet ger en praxis (om det går till HD eller inte (vilket verkar vara åklagarens mål)) varifall det är lagligt eller inte att rulla en tung MC med motorn avstängd utan hjälm. synd om Hans Everts men bra för oss andra om det nu går som det faktiskt borde gå.

edit: rätt kul faktiskt att man inte får leda en motorcykel utan hjälm. visste inte det men så fort jag ser nån jävla outlaw utan hjälm med soppatorsk försöka leda cykeln till närmaste mack så ska jag va där och lära mig cirklar med bakåtvänd keps och matching bandana. sen skälla ut han :mad:

edit 2: för att fira att jag åker till gotland imorrn så lägger jag ut en 100% legal bild från lellesträffen

Bifogat

• copfriendlymarcus.jpg
    copfriendlymarcus.jpg
    116.1 KB · Visningar: 170
Last edited:
Varför INTE använda hjälm ?

Men herregud, använda hjälm för att rulla ett antal meter, hur orolig får man bli? Han startade ju aldrig motorn, hur långt kan han ha förflyttat sig?

"Artikeln publicerad 2005-08-03 07:41"

Hur gick det då för Hans Evers och hovrätten?!

Men herregud, använda hjälm för att rulla ett antal meter, hur orolig får man bli? Han startade ju aldrig motorn, hur långt kan han ha förflyttat sig?
Jag är medlem i ett annat forum på nätet. En kille i USA dog förra året när han skulle flytta sin hoj 50m - från framsidan av återförsäljaren till baksidan. Han körde omkull i gångfart slog i huvudet i trottarkanten och dog pga att han inte hade hjälm!

I just det här fallet skulle jag inte ha hjälm men ovanstående exemplet gör att man funderar lite extra när man flyttar hojen.

Jag är medlem i ett annat forum på nätet. En kille i USA dog förra året när han skulle flytta sin hoj 50m - från framsidan av återförsäljaren till baksidan. Han körde omkull i gångfart slog i huvudet i trottarkanten och dog pga att han inte hade hjälm!

I just det här fallet skulle jag inte ha hjälm men ovanstående exemplet gör att man funderar lite extra när man flyttar hojen.

Men sen kan man ju även fråga sig. Om jag hade gått på samma gata utan både motorcyekl och hjälm. Halkat på ett bananskal och slagit huvet i samma trottoarkant, då hade jag troligtvis också dött?

Nån måtta får man ju ha i verkliga livet, annars skulle man ju få gå runt och skydda sig med body armour, hjälm, skinnställ och tampong varenda dag??? :tungan

Nån måtta får man ju ha i verkliga livet, annars skulle man ju få gå runt och skydda sig med body armour, hjälm, skinnställ och tampong varenda dag??? :tungan

Efter att ha läst lite sporthoj så kör jag 250 knyck mitt stan utan problem men sover med dubbla skinnställ & tripla ryggskydd så jag inte blir skadad.

Va fan. Grabben fick böter för ett par år sedan när han rullade hojen i ett parkeringshus utan hjälm. Står ju att det inte behövs. Kan man överklaga i efterhand tro?

*/ ?>
Back