Topchop
Medlem
- Gick med
- 22 Jun 2007
- Hoj
- RD 350 -84/ -85-86 / Z1000 -79 / ZXR 750 -89 / GSXrB12 -91-96
Måste man ha hjälm på sig när man kör på parkeringsplats, man måste ju inte ha bilbälte då? Var hitttar man lagstöd?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=149973
"Det står tydligt angivet i trafikförordningens lagtext när man måste bära skyddshjälm. Tingsrätten använde sig inte av den lagtexten och jag frågar mig varför, säger Ironah Nzeribe.
Enligt Ironah Nzeribe finns det bara tre undantag då hjälm inte behövs: när fordonet inte är i rörelse, när en moped rullar med avstängd motor och när mopeden eller motorcykeln har kaross. "
Undrar vad de där ingripandet med rättsligt efterspel kostar?
Tack och godnatt!
men ingen skada skedd
Känns skönt att våra skattepengar används till såna högprioriterade frågor...Undrar vad de där ingripandet med rättsligt efterspel kostar?
Varför INTE använda hjälm ?
Känns skönt att våra skattepengar används till såna högprioriterade frågor...Undrar vad de där ingripandet med rättsligt efterspel kostar?
Varför INTE använda hjälm ?
Jag är medlem i ett annat forum på nätet. En kille i USA dog förra året när han skulle flytta sin hoj 50m - från framsidan av återförsäljaren till baksidan. Han körde omkull i gångfart slog i huvudet i trottarkanten och dog pga att han inte hade hjälm!Men herregud, använda hjälm för att rulla ett antal meter, hur orolig får man bli? Han startade ju aldrig motorn, hur långt kan han ha förflyttat sig?
Jag är medlem i ett annat forum på nätet. En kille i USA dog förra året när han skulle flytta sin hoj 50m - från framsidan av återförsäljaren till baksidan. Han körde omkull i gångfart slog i huvudet i trottarkanten och dog pga att han inte hade hjälm!
I just det här fallet skulle jag inte ha hjälm men ovanstående exemplet gör att man funderar lite extra när man flyttar hojen.

Nån måtta får man ju ha i verkliga livet, annars skulle man ju få gå runt och skydda sig med body armour, hjälm, skinnställ och tampong varenda dag???![]()
Använd du hjälm bäst du vill, det var inte det frågan gällde.
Vi ville helt enkelt veta vad lagen sade.
Efter att ha läst lite sporthoj så kör jag 250 knyck mitt stan utan problem men sover med dubbla skinnställ & tripla ryggskydd så jag inte blir skadad.

|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |