Hjälmkrav för el-sparkcykel

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Uthyrningarna kommer ju att minska betydligt med hjälmkrav. Få eller inga har ju en hjälm med sig.
Ett fiffigt sätt att komma åt problemen med elsparkcyklarna utan att förbjuda något populärt och miljövänligt.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men hur ska de säkerställa att den som hyr har och nyttjar hjälm?

De flesta är livsfarliga på de där, för sig själva och andra. Antingen beroende på brist på vana, kass attityd eller avsaknad av talang. Kortaste strået drar den som blir rammad för att de befinner sig på för fotgängare avsedd plats.
Framförarna har jag svårare att uppbringa något medlidande med.
 

Raderad medlem 51742

Guest
I Danmark (iaf i Köpenhamn) har de sen tidigare förbjudit uthyrning av elsparkcyklar. Däremot finns det fortfarande rätt många som kör egna dylika apparater. Det är därför det nu införs hjälmtvång. För dessa lär det väl inte vara ett större problem att ha med sig hjälm än om de tagit cykeln.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Har själv en sånn där dödsmaskin med topphastighet på 20 km/t jag brukar köra runt på, de flesta skulle kört ihjäl sig direkt om de provade. Jag använder hjälm så att jag inte behöver oroa mig för att köra in i andra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll riktigt. Det skadas ju många allvarligt i promenad fart betydligt fler än som kör sporthoj o ändå måste man ha hjälm på sporthoj.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Men hur ska de säkerställa att den som hyr har och nyttjar hjälm?

De flesta är livsfarliga på de där, för sig själva och andra. Antingen beroende på brist på vana, kass attityd eller avsaknad av talang. Kortaste strået drar den som blir rammad för att de befinner sig på för fotgängare avsedd plats.
Framförarna har jag svårare att uppbringa något medlidande med.
På samma sätt som man säkerställer att folk använder bilbälte.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men hur ska de säkerställa att den som hyr har och nyttjar hjälm?

De flesta är livsfarliga på de där, för sig själva och andra. Antingen beroende på brist på vana, kass attityd eller avsaknad av talang. Kortaste strået drar den som blir rammad för att de befinner sig på för fotgängare avsedd plats.
Framförarna har jag svårare att uppbringa något medlidande med.
Det blir ju polisens sak att bötfälla dom som inte har hjälm. Om polisen prioriterar ner detta så blir det ingen större skillnad mot idag. Med politikerna har agerat.
Nu får ju inte cyklister cykla mot rött eller utan lyse och reflexer när det är mörkt heller. Inte prioriterat av polisen här i stan. Det är illa när cyklister kör mot rött och kryssar fram mellan gående som har grön gubbe. Eller när bilar stannar vid obevakat övergångsställe och cyklisterna bara hojar förbi. Illa.

Om det skulle bli en sådan lag i Sverige så är det enkelt att se vilka som kör utan hjälm, vilka som är ögontjänare och bara bryter mot trafikregler när inte polisen ser, det är ju svårare se, få fast och att bötfälla.

Vid nyår blev det förbjudet att kasta fimpar på marken. 800 spänn! Det kommer polisen att styra upp.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Har själv en sånn där dödsmaskin med topphastighet på 20 km/t jag brukar köra runt på, de flesta skulle kört ihjäl sig direkt om de provade. Jag använder hjälm så att jag inte behöver oroa mig för att köra in i andra.
Premiärprovade en som enligt ägaren ska göra 80. På gårdsplan med makadam, i mc-utstyrsel. Kändes som den ville ta livet en direkt. Mest oberäkneliga jag kört sen mosters Vespa, lebensgefährlich!! Inga yviga övningar med åkbrädan... Rappt tillbaka till den inbillade tryggheten på gubbracern...
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
De flesta kör väl med över 250 w och då ska de försäkras .Men ingen gör det
De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.

Mellan 2010 och 2020 var det cirka 4000 rapporterade olyckor med vanlig cykel per år. 2020 var olyckor med trampcyklar nere på 2618 medans det var 798 olyckor på elsparkcyklar. Totalt antal olyckor om man räknar med både vanliga trampcyklar och elsparkcyklar blir då 3416 som är lägre än vad normalt bara olyckor med vanliga cyklar står för. Om man skal vara helt på det trygga borde det även bli hjälmtvång på vanlig cykel? Kanske borde även MC förbjudas då de är mycket osäkrare än bilar? Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.

Tycker generellt att vi ska undvika att lägga in massa förbud eller påtvingande krav om det verkligen inte är helt uppenbart att det behövs.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Och vajerräcken! Tillverkarna har redan färdiga lösningar anpassade till fotgängare som skulle kunna börja implementeras. Återstår bara en viss justering av designen så att fotgängaren med säkerhet avlider vid kontakt med vajern.

Q-Fitz-Primary-Image1.jpg
Det finns redan framtaget:
1641190554711.png
Det som återstår är väl att göra den spänningsförande också.
Det är väll riktigt. Det skadas ju många allvarligt i promenad fart betydligt fler än som kör sporthoj o ändå måste man ha hjälm på sporthoj.
Ca 1500 dör och 77 000 behöver sjukhusvård (dvs inskriven) av fallolyckor, varje år. I trafiken är det ca 315 döda och 2861 skadade, i snitt sen 2005. Dvs 5 respektive 27 gånger färre i trafiken än i "vanliga" olyckor, såna som det inte står i tidningen om.

De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.

Mellan 2010 och 2020 var det cirka 4000 rapporterade olyckor med vanlig cykel per år. 2020 var olyckor med trampcyklar nere på 2618 medans det var 798 olyckor på elsparkcyklar. Totalt antal olyckor om man räknar med både vanliga trampcyklar och elsparkcyklar blir då 3416 som är lägre än vad normalt bara olyckor med vanliga cyklar står för. Om man skal vara helt på det trygga borde det även bli hjälmtvång på vanlig cykel? Kanske borde även MC förbjudas då de är mycket osäkrare än bilar? Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.

Tycker generellt att vi ska undvika att lägga in massa förbud eller påtvingande krav om det verkligen inte är helt uppenbart att det behövs.
Fast om man räknar in trafikarbetet i det hela så blir det ju ett annat läge. Elsparkcyklar går ju inga längre sträckor direkt, och dom är betydligt färre än vanliga cyklar. Så utslaget per kilometer så gissar jag att elsparkcyklarna är kraftigt överrepresenterade.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De får ha högre effekt än 250w men inte ha högre toppfart än 20 km/h för att räknas som cykel.

Mellan 2010 och 2020 var det cirka 4000 rapporterade olyckor med vanlig cykel per år. 2020 var olyckor med trampcyklar nere på 2618 medans det var 798 olyckor på elsparkcyklar. Totalt antal olyckor om man räknar med både vanliga trampcyklar och elsparkcyklar blir då 3416 som är lägre än vad normalt bara olyckor med vanliga cyklar står för. Om man skal vara helt på det trygga borde det även bli hjälmtvång på vanlig cykel? Kanske borde även MC förbjudas då de är mycket osäkrare än bilar? Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.

Tycker generellt att vi ska undvika att lägga in massa förbud eller påtvingande krav om det verkligen inte är helt uppenbart att det behövs.
Mycket möjligt men står så här på transportstyrelsen (En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande: Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar) Men finns kanske kryphål ?
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Mycket möjligt men står så här på transportstyrelsen (En elsparkcykel kan klassas som en cykel förutsatt att den inte går fortare än 20 km/tim och har en motorstyrka på max 250 watt. Om elsparkcykeln uppfyller kraven på en cykel gäller följande: Elsparkcyklar ska köras på samma sätt som andra cyklar) Men finns kanske kryphål ?
I see... I Norge får elsparkcyklarna ha högre effekt så länge toppfarten är 20 km/t. Ser ut som det är olika regler för Norge och Sverige, så du har nog rätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Personligen tycker jag hellre att de skulle förbjuda uthyrning i tider när fulla folk ska hem från krogen och har dåligt omdöme. Ännu bättre vore nog att förbjuda alkohol, då skulle olycksstatistiken stupa inom de flesta områden.
Jag såg att du hade fått svar om effektgränsen redan.

Problemet med alkohol är skitlätt att lösa, sensorer som känner efter hur fordonet framförs, kör föraren som om han vore full stängs elbrädan av.

Nokia utvecklade en sensor i mobiltelefonerna som kände av hur folk gick, för att på något sätt kunna identifiera att det var ägaren som bar på telefonen.
Dom upptäckte då att dom kunde se skillnader i gångmönstret på människor redan efter en relativt liten mängd alkohol.

Så att identifiera fyllekörning lär nog inte vara något problem
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag såg att du hade fått svar om effektgränsen redan.

Problemet med alkohol är skitlätt att lösa, sensorer som känner efter hur fordonet framförs, kör föraren som om han vore full stängs elbrädan av.

Nokia utvecklade en sensor i mobiltelefonerna som kände av hur folk gick, för att på något sätt kunna identifiera att det var ägaren som bar på telefonen.
Dom upptäckte då att dom kunde se skillnader i gångmönstret på människor redan efter en relativt liten mängd alkohol.

Så att identifiera fyllekörning lär nog inte vara något problem
Nokias system bygger på en större mängd datainsamling från en användare som sen jämför om något skiljer sig från normen. Kommer inte funka på tio minuters färd.

Sen är väl frågan om bolagen ens vill montera någon typ av utrustning. Om inte ens bilar och motorcyklar har alkolås som standard, ska man då börja med sparkcyklar?

De testen de har i appen för att kontrollera nykterhet är ett skämt. Man ska trycka på slumpis utplacerade symboler på kort tid. Oändligt antal försök. Jag har alltid kommit iväg med sparkcykeln trots att jag varit dyngrak.

I grunden gillar jag idén med sparkcyklarna men som många andra har jag svårt för när de slängs överallt. Regskyltar och att kommunen bötfäller tror jag är enda lösningen. Eller förbud såklart, men det vore synd då det är ett trevligt transportmedel.
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
när kommunen ändå är ute o tömmer sopkorger, så plockar dom upp alla sparkjävlar som ligger o dräller överallt o slänger dom.
när uthyren har blivit av med flera hundra st, så tänker dom nock om.
sen kan man undra va fan det är för idioter som bara slänger ifrån sej sparkjävlen mitt på trottoaren. hjärndöda individer.
hörde en dom frågade på radion om varför han bara slängde sparkjävlen.. svar... det ju inte min :galen :galen :galen :galen
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
när kommunen ändå är ute o tömmer sopkorger, så plockar dom upp alla sparkjävlar som ligger o dräller överallt o slänger dom.
när uthyren har blivit av med flera hundra st, så tänker dom nock om.
sen kan man undra va fan det är för idioter som bara slänger ifrån sej sparkjävlen mitt på trottoaren. hjärndöda individer.
hörde en dom frågade på radion om varför han bara slängde sparkjävlen.. svar... det ju inte min :galen :galen :galen :galen

Du tänker som dom gör i Kina med hyrcyklarna?

 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top