Hjälmkamera!

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Efter lite pyssel så är man klar då....nu satan i gatan ska det filmas. Ska nog ut på en gång :D

Ni andra som har kamera på skallen eller på hojen, hur har ni löst det och vad har ni för utrustning?
Jag har än så länge bara alujumjum biten, sitter med två skruvar med inslagsmuttrar (klasse O, 15 kr) med en slags skumgummibit bakom, nått från bygg iaf som är lite hårdare .
Kameran är en Sony PC101 med en 0.6 vidvinkel på.
Vilka Linser kör ni med?
Valde en 0.6 lins för den stämmer överrens med min 28mm på Minolta Dimage 7i, som kanske kommer på hjälmen den oxå.

Kommentarer?

Bifogat

• hjälm.jpg
    hjälm.jpg
    57.3 KB · Visningar: 306
Bra lösning :tummenupp
Vill också ha en hjälmkamera, fast det får bli en liten en då. Såna som dem säljer på....... vad heter det nu igen??satan, kommer inte ihåg.
Om jag skulle göra som du har gjort så skulle jag behöva ett par tusen varv med silvertejp för att kameran ska sitta.

En bra idé skulle kanske vara att ta en titt på hur fallskärmshoppar pojakr och flickorna löst det.
Jag såg bla att en sådan hade ett "sikte" så att han visste var/vad han filmade. :)

hoppas att den inte vibrerar, för det ser inte så stabilt ut.....hur sitter den?????

Eftersom jag är en fallskärmspojke själv så har jag redan ett sk Newton sikte. Helt suveränt om man vill veta vad man fotar eller filmar lite mer exakt än att bara vrida huvudet dit.

Funkar så att det som ser regnbågar inne i siktet alltid siktar åt samma håll. Man får linjera upp siktet mot kameran (allt är fastskruvat på hjälmen) och sen så vips så har man ett sikte som alltid siktar dit kameran pekar, oavsett hur man håller huvudet i hjälmen (eftersom det alltid rör sig lite). Lite knepigt att förklara, men om man håller upp siktet och flyttar huvudet i sidled så flyttar sig inte "siktkrysset". Kolla så kanske ni förstår :D

Vet inte om jag vill ha siktet på när jag kör....ett extra moment i trafiken som man inte behöver riktigt....men om jag skulle skruva på digikameran eller filma någon som stuntar, då åker siktet på. Gjort på 5 min :)

Annars är fästet stabilt nog för att det ska bli bra...det flexar lite i höjdled, men det är enkelt avhjälpt med lite dubbelhäftande tejp...den korta premiärturen visade att jag ska höja upp kameran lite lite till. Annars så fick man veta att man vrider mycket på huvudet när man kör, men det gäller ju att överleva där ute. Men jag är mycket nöjd med resultatet :D

Bifogat

• sikte2.jpg
    sikte2.jpg
    96.3 KB · Visningar: 199
Jag vet...har varit och kikat på den...tror jag ska beställa mig en sån....går bort för hoppningen tyvärr så tillvida man inte kan göra så att sladden till linsen kan brytas på nått ställe.

Men till hojåkningen så är det andra bullar :D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...