Hjälmköp via Japan??

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Gixxer 1000 K7
Har hittat en Arai Chaser Wraith helt ny 2009 från Japan som kostar 3500:- inkl. frakt. Enligt storleksmallen som säljare har så är det samma mått som på Arai här i Sverige.

Är det någon som har köpt hjälmar direkt från Japan och passar dom enligt våran storlek samt standard?

Har hittat en Arai Chaser Wraith helt ny 2009 från Japan som kostar 3500:- inkl. frakt. Enligt storleksmallen som säljare har så är det samma mått som på Arai här i Sverige.

Är det någon som har köpt hjälmar direkt från Japan och passar dom enligt våran storlek samt standard?

Jag läste en artikel i Fastbike från Arai, de har olika inredningar i hjälmar de skickar till bla Europa och till Asien eftersom huvudformen skiljer sig åt. Mao en hjälm som sitter klockers här hemma kanske inte alls sitter gött om det är asiatisk inredning.
Kan vara värt att kolla upp?

http://fastbikes.se/index.php/reportage/allmaent/167-studiebesoek-hos-arai

" – Ni varnar konsumenter från att direktimportera hjälmar från andra kontinenter, hur kommer det sig?

Som svar på frågan får vi se en bild som visar tre olika huvudtyper ifrån ovan. Den asiatiska är rund, den europeiska är mer avlång och den formen är ännu mer förstärkt hos den amerikanska. Arai har anpassats sina hjälmar efter de här tre typerna. Ferry utvecklar det hela in absurdum och plötsligt känns det nästan lite opassande, som rasbiologi, men det är i all välmening"

Last edited:
Detta är hörsägen men enligt den så har japanska hjälmar en lite annorlunda huvudfrom pga den enkla anledningen att japaner(och flera andra asiatiska folkslag) har en annorlunda skallform än europeér! Således är hjälmar gjorda för japanska marknaden ej att rekomendera(om du inte härstammar från asien så klart), dom är ej heller CE godkända för europa!

Detta är hörsägen men enligt den så har japanska hjälmar en lite annorlunda huvudfrom pga den enkla anledningen att japaner(och flera andra asiatiska folkslag) har en annorlunda skallform än europeér! Således är hjälmar gjorda för japanska marknaden ej att rekomendera(om du inte härstammar från asien så klart), dom är ej heller CE godkända för europa!

Tack och bock för snabba svar. Precis vad jag behövde. :tummenupp

De Shoei hjälmar jag köpt i Japan har passat mitt huvud bra.
Det går dock inte att tävla med en hjälm som inte är CE märkt på en europeisk licens.

Kanske en korkad fundering men.
Om en fabrik i Japan tillverkar en serie hjälmar av en viss modell, hälften skall gå på export till europa och ce-märks därför, men de övriga som säljs i Japan har ju samma specifikationer och borde ju funka lika bra för att skydda skallen. Det är väl modellen som är godkänd för europeisk marknad?? eller är det nått jag missat.
Tråkigt läge att vara asiat och bo i europa som ijnte kan hitta en hjälm som passar och är godkänd. Eller är det bara att byta ut inredningen i hjälmen, men är den godkänd i så fall??

Back