Hjälmhuva/Ballaklava

007

.
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
.
Hej, vilken lämpar sig bäst att ha över huvudet. En i bomull eller en i silke?
Jag hittade en affär med båda, men blev konfunderad över vilken jag skulle välja. Tack på förhand för svar :)

Bomull! De i silke tappar formen på nolltid.
Tänk på att bomullen absorberar fukten istället för avleder den... Hittar du någon i ylle [ex. woolpower] eller någon i fleeciga material kan de vara att föredra.

/Hänning!

Bomull! De i silke tappar formen på nolltid.
Tänk på att bomullen absorberar fukten istället för avleder den... Hittar du någon i ylle [ex. woolpower] eller någon i fleeciga material kan de vara att föredra.

/Hänning!

Ylle:va Hur ska inte det klia?

Ylle å fleece-luvor, hur stora hjälmar har ni egentligen? :va

Huvorna jag talar om är inte speciellt tjocka. Tunnare än en t-tröja.

En ny hjälm använder jag en vecka utan huva så den får ta form, sen är det hjälmhuva på jämt. Insidan på mina hjälmar har gått från sunkiga på en säsong till nyskick i inredningen till hjälmens dö-dagar.
Klart fräschare.
Varmt? Det tycker jag inte. Jo, nu på vintern är det lite varmare åt ansiktet, annars ingen skillnad direkt.

/H

Har en i Ullfrotté från terrang.se funkar kanon nu när det é lite kyligt, men inte testat den i sommarväder än..

Huvorna jag talar om är inte speciellt tjocka. Tunnare än en t-tröja.

En ny hjälm använder jag en vecka utan huva så den får ta form, sen är det hjälmhuva på jämt. Insidan på mina hjälmar har gått från sunkiga på en säsong till nyskick i inredningen till hjälmens dö-dagar.
Klart fräschare.
Varmt? Det tycker jag inte. Jo, nu på vintern är det lite varmare åt ansiktet, annars ingen skillnad direkt.

/H
Jo, jag har också alltid hjälmluva, det är nån enstaka km per år som körs utan, isf mellan lägenheten å garaget. Men jag har en tunn luva i bomull, något annat skulle jag aldrig få plats med!
Dock har jag en sån här i halsen, riktigt skön: http://www.handelsboden.com/ShowProduct.aspx?prodid=212&cat=157

Jag använder silkeshuvor. Bomullshuvorna jag använt har haft så tjocka kanter vid sömmarna att det gjort ont efter ett tag när hjälmen trycker på.
Något att tänka på.

Jag använder en buff som hjälmhuva. Tycker det fungerar perfekt. Den är tunn och har inga sömmar.

Bifogat

• buff.JPG
    buff.JPG
    4.5 KB · Visningar: 1,693
Ang woolpowers huvor. De säljs ju i S och L, vad ska man ha? Känns som man antingen kommer att få en man inte kan få över huvudet eller en som glider omkring. Vad har ni för storlek?

Jag använder Biltemas. Den anpassar sig bra till mitt huvud, elastisk.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Personlig-utrustning/Ovrig-utrustning/Balaklava-82559/
Jula har en Ansiktshuva för 59kr men den är inte lika elastisk som Biltemas så det blir för min del tummen ner för Ansiktshuvan. Men Jula har också andra varianter. Men alla dessa är avsedda för vinter utomhusarbete som jag ser det för de finns inte på Jula under sommaren. Vad jag sett.
http://www.jula.se/klader-och-skydd/huvudbonader/

Tänk på att du töjer ut hjälmen med huva. Körde bomulls varianten en sommar. Sedan var hjälmen för stor för mig. Trycker in mer material vid användande än man tror

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti