Hjälmgaranti

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Ort
@ home.
Hoj
CBR650R -21
Hej,

Jag tänkte köpa ny hjälm inom kort och jag undrar vad det egentligen finns för garantier på att hjälmarna fortfarande är 100 % hela.

T.ex. om man köper en hjälm på nätet så har vissa företag "prova-hemma-service" så att du kan beställa, få hem hjälmen och prova ut den, sedan skicka tillbaka om det var fel storlek.

Vad sjutton är det som säger att inget "pucko" där hemma har råkat tappa hjälmen i golvet, att den har landat på ett sand/gruskorn och fått en osynlig skada som är livsviktig att den inte har uppståt för den som senare brukar hjälmen...

Dvs att skalet på hjälmen redan har "mjukats upp" som den egentligen skall göra vid kollision för att dämpa smällen. Är det skillnad på kolfiber och poly-grejsmaterial? Den där plasten vs kolfiber.
 
Köper du en hjälm som har **** eller ***** hos Sharp behöver du inte oroa dig för säkerheten. Hjälmen är riktigt bra. Även om den fallit i golvet. Oskadad yta=OK. Det som återstår är att den sitter bekvämt på ditt huvud och inte skymmer sikten om du lutar huvudet framåt. Och det måste du prova ut. Huvuden är som fötter, olika.
Och för bullret är öronproppar vanligaste lösningen.
http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...ting=4&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999
http://sharp.direct.gov.uk/content/get-right-fit

Vad det gäller hjämskalet så kan det göras plast armerad med t.ex. glasfiber eller kolfiber eller blandningar av dessa fibrer eller andra fibrer. Glasfibrer har enligt en hjälmtillverkare fördelen att det är elastiskt, dvs det dämpar stötar bättre kolfiber för det sviktar. Men för en hjälm med **** eller ***** hos Sharp spelar glasfiber eller kolfiber ingen roll.

Vad det gäller glasfiberarmerad plast kan hjämskalet ha lång livslängd. Jag vet en MC-hjälm i glasfiberarmerad plast som köptes omkring 1968 användes vid hojåkning, var med om en del vurpor, bland annat med hjälmen före in i ett rejält träd, och sedan 1970-talet till idag används vid skridskosegling på vintrarna. Den är alltså över 40 år gammal. Och ser ut som den gjorde 1970.

Hjälmskalet kan också vara plast t.ex ABS, PP, PE, PVC, polykarbonat
Här har jag sett att PPplaster och PVCplaster i andra sammanhang åldras. Kan givetvis bero fabrikat men vad jag sett exempel på är
segt och elastiskt nytt
spricker vid slag efter några år.
Jag har fått två vanliga bygghjälmar spräckta på mitt huvud,
så den typen av oarmerad plast har för mig begränsad livslängd.
Jag har också fått en kolfiberhjälm skadad på mitt huvud. Där slaget träffade blev en cirkelyta med ca 6cm diameter där materialet var alldeles vitt av alla sprickor.
Gemensamt för de här 3 hjälmarna är att jag behöll hjälmen på huvudet och kasserade hjälmen först när jag kunde byta ut den.
Bättre skadad hjälm än ingen hjälm.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top