Hjälmfråga

Tjenare!

Det jag kan rekommendera är att välja hjälm hos en mc-butik. Då alla hjälmar inte passar alla huvudformer! :rolleyes:

/Simon

Tänk på att när du köper hjälmar får du vad du betalar för ;)

Hjälmar under 2000sek är oftast skit :död

Att leta reda på den billigaste hjälmen man kan hitta på nätet och sen köpa den är något dummare än att hitta billiga skor på nätet och köpa utan att prova. Alla har olika form på huvudet, och tillverkarna har olika modeller dom utgår från när dom gör sina hjälmar. För mig passar tex Shoei perfekt, men Arai sitter inge vidare.

Åk till en butik och prova ut hjälmen istället! Köp en hjälm som sitter riktigt tight, men som är bekväm. Om ni bara vill ha en billig hjälm, och det är sak samma om den passar och gör sitt jobb, så köp ett par slalombrillor istället och strunta i hjälm :rolleyes:

Ska man diskutera priset så brukar man få det man betalar för, en hjälm i den där klassen är i plast, har antagligen sunkig inredning och den ser inte tyst ut mtp skarvar mm. Att sitta och drägla i permobilen och vara glad för att man iaf sparade pengar på hjälmen känns ganska dumt...

Oh om man vill, kan man alltid kolla om hjälmarna är nåt sånär skyddande på
ex: http://www.sharp.direct.gov.uk

Dock bara en fingervisning om vilka hjälmar som ev. skyddar bättre än andra.
Inget om komfort, ljudnivå, sikt eller spännen..

EDIT Fel av mig, det står fan en del om visir, knäppning, inredning osv
på sharp's sida.. Hade jag glömt.. ^^

Last edited:
Nu när tex Shoei har kommit ut med sina nya XR1100 och Qwest så är det många som rear ut sina XR1000 och Raid2 hjälmar. Åk till mässan och fynda. Även Arai har släppt flera modeller, dock är deras hjälmar snäppet dyrare. Men köp den hjälm som passar bäst även om det blir en peng dyrare! :tummenupp

Tänk på att när du köper hjälmar får du vad du betalar för ;)

Hjälmar under 2000sek är oftast skit :död

Snyggt resonemang, så om jag tex knallar in på en mc-butik och köper en agv s4 för 2600pix e den helt ok, beställer jag samma hjälm online för 1200spänn är den skit?

Snyggt resonemang, så om jag tex knallar in på en mc-butik och köper en agv s4 för 2600pix e den helt ok, beställer jag samma hjälm online för 1200spänn är den skit?

Exakt samma resonemang har använts i olika oljetrådar. Då måste det ju vara korrekt... :D

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026