Hjälmfråga

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
Sitter i valet och kvalet mellan två olika hjälmar, nämligen: Arai Viper GT och Shoei Xspirit. Båda två passar träskallen min perfekt och uppfyller övriga krav men jag blir verkligen inte klok kring vilken jag ska slå till på? :va

Vilken tillverkare är att föredra rent allmänt?

Mvh

Arai, men smaken är ju som :arsele

Bra va? :rolleyes:

Allvarligt talat, båda är kanonbra hjälmar, bland det bästa du kan köpa. Välj den som passar absolut bäst, det skiljer litegrann på dem. En del upplever att Shoei har lite sträv inredning, en del upplever att hakpartiet på Arai sitter för långt bort. Småsaker kanske, men det är svårt att känna det när man provar en hjälm i 1 minut och tittar i spegeln...

Sitter i valet och kvalet mellan två olika hjälmar, nämligen: Arai Viper GT och Shoei Xspirit. Båda två passar träskallen min perfekt och uppfyller övriga krav men jag blir verkligen inte klok kring vilken jag ska slå till på? :va

Vilken tillverkare är att föredra rent allmänt?

Båda är ju lika bra, men har du verkligen provat dem båda riktigt ordentligt?:hjälm
Att jag undrar det beror på att man ofta pratar om Arai-form och Shoei-form. Själv har jag ett araihuvud, och tycker inte att Shoei passar mig alls. Har vänner som både känner samma, och de som tycker tvärt om att det är Shoei som gäller. Kanske är du mer neutral i formen.... eller så är skillnaden inte så stor på dessa modeller. Fråga om du får provköra, så att du kan testa hur mycket de brusar.
Lycka till med ditt köp!

Båda är ju lika bra, men har du verkligen provat dem båda riktigt ordentligt?:hjälm
Att jag undrar det beror på att man ofta pratar om Arai-form och Shoei-form. Själv har jag ett araihuvud, och tycker inte att Shoei passar mig alls. Har vänner som både känner samma, och de som tycker tvärt om att det är Shoei som gäller. Kanske är du mer neutral i formen.... eller så är skillnaden inte så stor på dessa modeller. Fråga om du får provköra, så att du kan testa hur mycket de brusar.
Lycka till med ditt köp!
Ptja, spatserat omkring lite i butiken och headbangat lite lätt men inte så mycket mer. Båda sitter där de ska, likvärdiga utrymmen osv. Har läst lite recensioner på båda hjälmarna och Shoei-hjälmarna ska vara lite bättre utformade, smartare visirlösning mm. Att det sedan är glas- och kolfiber i Shoei-hjälmarna är väl kanske att föredra jämfört med Arai som endast erbjuder glasfiber? ÄH PISSLIV vad bortskämd man är.. Människor svälter ihjäl samtidigt som jag velar om en lyxartikel.. Vilken värld :tummenupp :huvet

Får väl göra en pro-con lista helt enkelt..

Mvh

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...