Hjälmfråga SHARK Vs Nitro

ZioX

Insprutning är underbart
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
Triumph Daytona 675 07
Hej! jag undrar om ngn har erfarenhet av Nitro's hjälm N1200-VX samt var man kan hitta denna hjälmen. Har letat men hittar ingen svensk sida som har hjälmen eller ngn återförsäljare. Det står nämligen mellan denna (utseende) för jag har inte provat den och en Shark hjälm som jag provat som sitter som gjutet. Shark hjälmen ligger på 2600:- och jag har som sagt inga svar på Nitro hjälmen, därför frågan. Vilken hjälm anser ni vara bäst? Har ni flera tips på hjälmar i samma prisklass så var snäll och skriv det.

/Ziox

Tips på hjälm? Hmm, det tips jag fick var, köp den som är skön... Näe, allvarligt. Jag gillade också Shark, men provade en Shoei sen, å den var 1000 gånger skönare. På mitt huvud. Det var en Raid jag köpte för nåt år sen. Nu har väl Raid2 kommit, något dyrare, kostar väl 3100 tror jag. Prova den, är mitt tips.

Många säger shoei är bra. troligen, men den känns stor!
Kolla ebay.co.uk för nitro hjälmar, köpte HELT NY FRÅN ITALIEN nitros värsting till tjejen för löjligt billiga stålar... vi snackar 1100kr... pris här? 3k på den tiden...

morecore skrev:
Hehe, stor utanpå menar jag såklart.

Ah. Det är ju måndag, för skylla på det =) Provade faktiskt en XR1000 idag, kändes större (invändigt) än min Raid. Men var skönare på nåt sätt. Raiden klämmer i pannan efter en stunds åkande. Har iofs. gått ut sig på senare tiden.

Ang hjälm skit i vad alla andra säger o pröva dig fram istället.

Va inte dumsnål kan handla om liv eller död mellan bra o dålig hjälm.

Tänk på att alla hjälmar töjer sig lite så den ska sitta tajt som ny.

Själv e jag såld på ARAI som passar mitt huvud perfekt.

Försök snika till dig ett färgat visir när du handlar eller lite rabbat.

Ang handla hjälm på nätet då måste du vara säker på din sak.

//Blondie

ZioX skrev:
Hej! jag undrar om ngn har erfarenhet av Nitro's hjälm N1200-VX samt var man kan hitta denna hjälmen. Har letat men hittar ingen svensk sida som har hjälmen eller ngn återförsäljare. Det står nämligen mellan denna (utseende) för jag har inte provat den och en Shark hjälm som jag provat som sitter som gjutet. Shark hjälmen ligger på 2600:- och jag har som sagt inga svar på Nitro hjälmen, därför frågan. Vilken hjälm anser ni vara bäst? Har ni flera tips på hjälmar i samma prisklass så var snäll och skriv det.

/Ziox
Om du väljer att köpa NITRO på det billiga sättet, får du mkt hälm för pengarna, och passar den perfa, blir det den biligaste hälmen du köpt :) Men köper du shark som för 2600kr är motsvarigheten till nitro hjälmen, betalar du för att du vet att den passar dig.Men tyvärr gillar jag inte sharks billigare hjälmar utseende mässigt. Köp isåfall Shark rsr2 eller vad den heter. dock kostar den dig 4-5tusen....

Shark!

Jag köpte en sharkhjälm i våras! Sitter kanon på mig! Mycket tystare än shoeikrukan jag hade innan, var dock ingen top of the line modell!

Shark Vs Nitro

Tack för alla svar, var och handla i dag och det blev en Shark RSF2 i Vision hjälm och ett spyke Golem Rac ställ :banana
så nu e de bara handskar, stövla, ryggskydd kvar
sen är det bara att vänta på varmare väder :)

/ZioX

För mig så e det bara Shoei eller Arai som gäller.
Skulle inte snåla på en sådan viktig pryl så som en hjälm.
Sen så e det svåraste med å köpa ett nytt obeprövat märke att veta hur den e å köra i fart med. Syftar då på brus å dylikt, finns olika typer av dämpning osv. Vissa dämpar fruktansvärt bra men tar död på körkänslan då den även dödar motorljud.

BTW; Nej, jag vet inte vilken utav dom hjälmarna jag hade valt...
Lycka till!

Köpte min hjälm ifrån uk, betalade då 1300 plus frakt på någon hundring men det var ett tag sedan, samma hjälm kostade 2500 kr i Sverige, jag är i alla fall helnöjd med min hjälm, mycket hjälm för lite pengar.... adressen är:

http://www.nitro-helmets.com/

var inne o kollade på både mitonga och nitro, och i sverige kostar den hjälm du vill ha 2990kr och om du beställer direkt från nitro 149 pund = 2025kr så det är ganska så stor skillnad...

furious skrev:
Köpte min hjälm ifrån uk, betalade då 1300 plus frakt på någon hundring men det var ett tag sedan, samma hjälm kostade 2500 kr i Sverige, jag är i alla fall helnöjd med min hjälm, mycket hjälm för lite pengar.... adressen är:

http://www.nitro-helmets.com/

var inne o kollade på både mitonga och nitro, och i sverige kostar den hjälm du vill ha 2990kr och om du beställer direkt från nitro 149 pund = 2025kr så det är ganska så stor skillnad...

Ja där var de rätt mycket billigare, tack för tipset :tummenupp

DanneR skrev:
Hur pass bra hjälmar gör Nitro? för jag kan köpa dom ganska billigt? :huvet

Jag tycke rmin Nitro verkar helt okej, men jag har inte testat den o hoppas slippa (hållfasthetstesta då alltså). Dom nya modellerna är dessutom bra mkt lättare än dom äldre. Men som sagt, hjälmar ska provas provas provas och åter provas.

Att handla hjälm på nätet är nog det mest korkade jag hört idag. OM man inte provat hjälmen o vågar chansa alla ex känns likadana.

Last edited:
Tack för alla svar, var och handla i dag och det blev en Shark RSF2 hjälm

Bra :tummenupp Jag har en shark RSF2 hjälm vet ej om den heter vision men den är i alla fall skön.. men immar lätt igen vid lite stuntade, köp ett dubbelvisir till den om den blir likadan! min var inte så dyr köpte den i uppsala, av grenmark racing för ca 2500:- men fick då lite rabatt, och ett mörkt visir till.

Last edited:
CorbenDallas skrev:
Att handla hjälm på nätet är nog det mest korkade jag hört idag. OM man inte provat hjälmen o vågar chansa alla ex känns likadana.

Man kan ju göra så att man åker till en återförsäljare här i sverige och provar nitro hjälmen, om man tycker allt verkar bra så kan man beställa den på nätet istället och kanske få den 500-1000:- billigare :)

Jag kör på en Shark RSR2 och är grymt nöjd.
Dock en annan prisklass än RSF2, men jag skulle tro att alla Shark ovanför S500/S800 serien är schyssta.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman