Hjälmförslag

Master

Numera röd
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
Såld!
Tjena, har lite funderingar på vad jag ska köpa för ny hjälm, skrotade min AGV gp-pro, den va skön och satt bra men tyckte att den immade på när man flåsade (hade imfritt visir) . För dålig kondis o flåsar för mycke kanske? :confused: :) Nån som kör med den och har erfarenheter så berätta gärna.
Vad rekommenderar ni för hjälm annars i 4-5k klassen?

På lelles kan du köpa Arai RX7RR för 4995:- :tummenupp Har själv aldrig provat en bättre hjälm.

Köp ett fogcity eller pinlock så slipper du imman.

Skall du byta hjälm märke så är ju Shoei XR-1000 eller Arai Astro bra hjälmar om de passar din huvudform. Bägge ligger väl i din prisklass. Kör själv med en XR-1000 och är mycket nöjd.

Sedan finns det ju några märken till som är bra, men det viktigaste är ju att den sitter bra på huvudet.

Jag har en Arai AstroR (tror jag den heter iaf).
Mycket bekväm tycker jag och har inget problem med imma.

Tack för svaren.
Vore kul o veta om någon kör/kört med gp-pro hjälmen o höra vad du tycker.
Vore skönt o få ett svar av att de är mitt flås de är fel på eftersom ja har massa visir till den :) O flåset är förhoppningsvis lite mindre till nästa år :D

Tack för svaren.
Vore kul o veta om någon kör/kört med gp-pro hjälmen o höra vad du tycker.
Vore skönt o få ett svar av att de är mitt flås de är fel på eftersom ja har massa visir till den :) O flåset är förhoppningsvis lite mindre till nästa år :D

Jag har en sådan & tycker den sitter jätte bra men dock så är det väldigt mkt vindbrus i den . Skulle jag köpa en hjälm så skulle jag kolla på någon annan typ Arai .

Du får väl fokusera mer på vägen o mindre på brudarna så slipper du imman! :D

Men som herrarna redan sagt: Arai Astro och uppåt är perfa! :tummenupp

Arai RX7 sitter som ett smäck om du har "rätt" huvudform. Finns ju för nedsatt pris (fjolårs designer) hos Lelles nu. Dock tycker många den är lite brusig om du inte kör med proppar.

Tackar så mycke för alla svar!

Du får väl fokusera mer på vägen o mindre på brudarna så slipper du imman! :D

Men som herrarna redan sagt: Arai Astro och uppåt är perfa! :tummenupp

hehe ja tyvärr så är de ju inte så många brudar man hinner se utme banorna, men kankse är tur de :gnissla

OBS....
Kom ihåg följande....
Man skall köpa en hjälm som passar sitt eget huvuds form.....
inte vad andra rekommenderar.....

En billigare hjälm som sitter kanonbra skyddar bättre än en
dyr som ej passar din huvudform.

har en agv ti-tech, sitter som gjutet på min desformerade skalle.. arai eller shoei va inte att tänka på då de inte passa alls..

men jag är mer än nöjd med ti-techhjälmen, vet dock inte vad som skilljer den mellan gp-pro.

Jag har provat GP-pro med mycket bra resultat, några problem med imma hade jag aldrig. Suverän passform och hög kvalitet dessutom.
Gp-pro och TiTech skall vara i princip samma hjälm det fick jag för mig när jag köpte min GP-pro iallafall...lite mer "plast"saker på GP-pro.

Säljer för övrigt min GP-pro om nån vill ha en sån billigt, sök bland annonserna bara ;-)

Är helt nöjd med min X-Lite 801R.
DSC00093.jpg

DSC00096.jpg

Imfri (med pinlock inrevisir).
Extremt stabil.
Lätt.
Väldigt bekväm!

Dessutom går det att byta visir på typ 15 sekunder!

Last edited:
för 4-5k klassen så köp en hjälm som passar och sitter skönt. skit i resten.
provade ca 15 hjälmar på lelles innan jag köpte Shoei Raid 2 med pinlock

Bifogat

• hjälm 3 mindre.JPG
    hjälm 3 mindre.JPG
    69.6 KB · Visningar: 57
Lägg ner en del tid på att testa ut en som verkligen passar. Min gav mig ett rött märke på pannan & i början var jag tvungen att ta av den efter 20-30min för att den pressade så jävligt. Härdade ut för jag trodde den skulle bli bättre, vilket den blev men passformen är nog inte optimal för min huvudtyp.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard