hjälmen sprucken, hittar inte kvittot.

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Såhär är det, jag körde omkull för ett tag sen o dundrade skallen i marken så att hjälmen sprack.
Problemet är nu att jag hittar inte kvittot för hjälmen.

Finns det mågon möjlighet tror ni att få den ersatt av försäkringsbolaget om man lämnar in den bara eller kräver dom kvitto?

Dem kräver kvitto. Bland annat av den anledningen att dem vill säkerställa inköpsdatum för att räkna ut värdeminskning om den är äldre än ett år.

Det är inte rätt... Men kolla om du kan köpa någons kvitto eller göra en färgkopia på ett kvitto till samma hjälm. Alternativt fjäska med en återförsäljare för ett kvitto så att du kan hämta ut en ny hjälm där sedan.

Sista alternativet som i vissa fall fungerar är ett handskrivet kvitto.
Att du alltså köpt hjälmen av en kompis. Se till att få med datum, säljarens underskrift och eventuellt kontaktuppgift och en bra kompis du litar på så att du inte åker dit för försäkringsbedrägeri.

Så här skall man inte göra men det skulle kunna ske så.

Hoppas någon har ett bättre förslag.

När jag vurpade fick jag möjligheten att få marknadsvärdet på prylarna och shopa sakerna själv sedan. Gick och fixade ett paketpris på allt med lite prut och fick ett par kronor över.

dom behövre varken se kvitto eller bild på min :rolleyes:

Får ringa o kolla med butiken jag köpte sakerna hos om dom kan fixa ett kvitto om det finns kvar i deras datorer eller nått.

Krävdes inget kvitto på min heller.
Dock visade jag upp allt som var trasigt i samband med att jag visade hojen.

Däremot brukar inte bolaget ersätta med full ersättning med pengar oavsett hur ny den är.
Men om du köper en ny likadan hjälm så kan dom ersätta dig för 100% av kostnaden. Om du skickar in det nya kvittot till bolaget.

Krävdes inget kvitto på min heller.
Dock visade jag upp allt som var trasigt i samband med att jag visade hojen.

Däremot brukar inte bolaget ersätta med full ersättning med pengar oavsett hur ny den är.
Men om du köper en ny likadan hjälm så kan dom ersätta dig för 100% av kostnaden. Om du skickar in det nya kvittot till bolaget.
Jag har alltid skickat in kopior på kvittot på nyinköpta saker, kan ju vara bra att ha kvar kvittot av garantiskäl mm, och det har aldrig varit några problem.

Fick nya byxor, kroppsskydd, stövlar, tröja, handskar, hjälm utan att skicka med kvitton. inget åldersavdrag heller.

Bilsport & Mc.

allt annat är helt förutom just hjälmen så det är ju bara den jag behöver ny. ska ta ett tag nu och leta igenom varenda pärm o se om jag hittar kvittot annars får man försöka lösa det på ett annat sätt.

Du behöver inte trixa. Butiken kan hjälpa dig med värdering och är mer än behjälpliga i synnerhet om de får kränga en ny. Värdet på den gamla blir delikvid.

Man kan tycka vad man vill om Mats på Mc-center (i Ksd) men han har varit med länge och brukar vara rätt effektiv, (läs; spilller ingen tid på snickesnack). Charmig är han inte men även om det är en relation skall ni väl inte ha ett förhållande? De har ju lite begränsat utbud bara. Alltid varit bra mot mig men stora är de ju inte.

Claessons kan detta utan och innan och blir garanterat icke misstrodda hos bolaget. Helt annat sortiment.

Eftersom det inte är reklamation det handlar om kanske inköpsstället är mer hågade att plocka fram kvittot, vilket kan vara intressant om det är en mer exklusiv hjälm.

Lycka till!

krävs inget kvitto, men oftast kräver dom ett intyg på ca pris och hur gammal den är ca

Du behöver inte trixa. Butiken kan hjälpa dig med värdering och är mer än behjälpliga i synnerhet om de får kränga en ny. Värdet på den gamla blir delikvid.

Man kan tycka vad man vill om Mats på Mc-center (i Ksd) men han har varit med länge och brukar vara rätt effektiv, (läs; spilller ingen tid på snickesnack). Charmig är han inte men även om det är en relation skall ni väl inte ha ett förhållande? De har ju lite begränsat utbud bara. Alltid varit bra mot mig men stora är de ju inte.

Claessons kan detta utan och innan och blir garanterat icke misstrodda hos bolaget. Helt annat sortiment.

Eftersom det inte är reklamation det handlar om kanske inköpsstället är mer hågade att plocka fram kvittot, vilket kan vara intressant om det är en mer exklusiv hjälm.

Lycka till!

Det va på claessons jag köpte min utrustning och jag har fått intrycket av att dom vet vad dom sysslar med, har även fåt mycket hjälp av mc-center så även om deras utbud är mindre så har jag bara gott o säga om dom.

Lämna in den skadade hjälmen till verkstaden eller försäkringsbolaget så ser de exakt vilken modelll det är.

De flesta försäkringsbolagen har en policy att inte göra någon avskrivning alls på just hjälmar som skadats i trafikolycka = man får en ny likvärdig modell(samma gäller bilbarnstolar). Jag vet dock inte om det gäller samtliga bolag.

Precis som ovan så har inte mitt bolag avskrivning på värdet på hjälmen..

Jag skickade in hjälmen med intyg från handlaren att den modellen kostat xx kronor. Fick ut fullvärde efter 3 års användning.

Ring o prata med bolaget.. För mig räckte det med att de fick ett mail från handlaren.

Precis som ovan så har inte mitt bolag avskrivning på värdet på hjälmen..

Jag skickade in hjälmen med intyg från handlaren att den modellen kostat xx kronor. Fick ut fullvärde efter 3 års användning.

Ring o prata med bolaget.. För mig räckte det med att de fick ett mail från handlaren.

Då hade du tur :-) Oftast får man bara tillbaka aktuellt marknadspris på utrustningen.

Har du inget kvitto så kan kontotransaktionen räcka.

Då hade du tur :-) Oftast får man bara tillbaka aktuellt marknadspris på utrustningen.

Har du inget kvitto så kan kontotransaktionen räcka.

kolla med säljaren om inte han kan fixa fram kvitto.
Sånt sparas i kassan.Om du betala med kort och vet datum när du köpte den.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing