hjälmar..

snake_415

frün sukke ti yamma
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
yamaha R1 -08
tjena tänker köpa ny hjälm nu i höst men vet inte vad ja ska köpa riktigt undrar om nån som kan rekomenderas för ett hyfsat bra pris kollade på shoei tyckte den kändes kanon men de kan ju finnas andra oxå.. :)

Jag har en Shoei Z-one och är väldigt nöjd.
Många tycker modellen XR-1000 är väldigt bra. Tyckte formen var bättre på Z-one. Ventilationen av hjässan är riktigt bra och kyler en hel del (även på XR-1000).
Men som alltid: ingen skalle är den andra lik=Prova!

Nolan har jag haft för länge sedan, men passar inte mig. Den verkar vara för "klotskallar".

snake_415 skrev:
tjena tänker köpa ny hjälm nu i höst men vet inte vad ja ska köpa riktigt undrar om nån som kan rekomenderas för ett hyfsat bra pris kollade på shoei tyckte den kändes kanon men de kan ju finnas andra oxå.. :)
Provar BMWs SportIntegral. Den är kanonbra tycker jag.

Jag hade Shoei tidigare, men den passade nog inte min huvudform riktigt... Arai Asto R passar mig däremot kanon, lite dyrare men grymt mycket skönare!!! :tummenupp

Tror du inte kan gå på rekomendation utan prova dig fram och köp den som sitter bäst.

Wellcraft skrev:
Jag hade Shoei tidigare, men den passade nog inte min huvudform riktigt... Arai Asto R passar mig däremot kanon, lite dyrare men grymt mycket skönare!!! :tummenupp

Tror du inte kan gå på rekomendation utan prova dig fram och köp den som sitter bäst.
ja ja får väl testa lite olika då innan man bestämmer sig ..

Shoei XR-1000 är kanon. Hade en Z-One innan men XRn är klart tystare, annars är de jämbördiga. Sen varierar ju skallformen som sagt...hade gärna kört Arai men nu har jag inte sluttande pannlob så det får bli Shoei...

En hjälm som jag tycker att du borde prova är Schubert. De gör inte de lättaste hjälmarna men de är lyxiga. Jag var mycket nära att köpa en Schubert när jag fick 50% rabatt på en Suomy.

KjellF

Jag har haft

SHARK XRX= Fungerade bra, lite väl mycket lyft i högre farter och den var kanske något tung med sina 1600 gr, men fungerade bra. Den bästa jag haft vad gäller imma. Billigt, men bra skydd ändå(Smällde i 70 med huvudlandning utan problem). Tråkiga färger bara. Lite svårt att byta visir.

Suomy /Ducati = JÄTTEBRA hjälm. Lagom lyft, lågt luftmotstånd och lätt, bara 1200gr. Kanonbra hjälm som passade min skall perfekt. Enkelt att byta visir var det också, men det var lite kurviga, så det var svårare att få med sig ett extra visir vid längre färder utan packning.

OGK FF4 GP = Bäst hittils. Lyftet är bra i alla farter, väger iofs. 1300 gr, men det märks inte. Bra ventilation. Imma är ett litet problem, men inte jättestort. Bäst är att den har pinlock för utanpåliggande tear-off´s. Vill man ha spegel eller mörkt visir så lägger man på det tear-off;et. Om det blir mörkt så tar man av det, rullar ihop det och stoppar det i fickan. Tearoffs köper man nya istället för att hålla på med repiga visir.

Men som sagts tidigare: PROVA!!
Det viktigaste är att hjämen sitter bra på skallen och att det är en composit hjälm (inte plast!) Åk till en handlare och prova dig fram till en som funkar.
Oavsett vilken du väljer, vill jag VARMT rekommendera tear-off lösningen som skall gå att göra på alla hjälmar (enligt de jag snackat med). Jag köpte min OGK från England för 2200:-, men den kostar 5000:- i Sverige. Företaget var www.mandp.com Hyfsad leveranstid på ca 10 dagar och trevlig personal. De säljer iprincip alla märken.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret