Hjälmar

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det förekommer rätt många trådar och/eller inlägg på SH som handlar om hjälmar. Det handlar om plast kontra fiber. Fabrikat mot fabrikat och om det är försvarbart att köpa en billig hjälm även om den bara kommer användas sporadiskt. Den röda tråden i princip samtliga inlägg är att dyrt är bra och dyrare är ännu bättre. Helst ska man ge en hjälm till sin respektive som är dyrare än ens egen för att vara en riktig hjälte.
Hur mycket har då hjälmarna utvecklats på senare tid? Man kan hitta hjälmar i prisintervallet 3000-5000 kronor med ett otroligt hi-tech material som frigolit för att absorbera kraften i en olycka. Frigoliten är tydligen lite mjukare i de dyrare hjälmarna, men fortfarande stumt monterat i skalet, som inte får studsa i kontakt med asfalten, vilket förklarar varför det är fiber i crosshjälmarna. Tydligen studsar plast på grus med.

Nä, boys & girls- är vi inte ganska lurade på utveckling rörande en så viktig attiralj som hjälmen ändå är.

Kolla på bif. länk. Några byr sig i alla fall. De jobbar dock ej med FoU på någon av de större tillverkarna. Dessa lägger uppenbarligen mer pengar på att hitta på nya färgsättningar och priserna på replika hjälmarna ska vi inte tala om. Snacka om att fåfängan styr till sist.

http://www.sth.kth.se/forskning/forskargrupper/neuronik/neuronik_motorcykelhjalm.php

om man inte tror på att man får det man betalar för, så handla dyrt för att va värre än polarna båda är bra anledningar.

Kanske blir lynchad nu när jag vill tipsa om en hjälm. Jag har dock testat den Live! (TM)

Körde in skallen i en järnstolpe längs med motorvägen som orsakade ett snyggt avtryck rakt i fejset. Inte den minsta skada på skallen eller hjärnan visade alla röntgenplåtarna. Förövrigt är den lätt och fin, mycket bra ventilation, immar knappt och är snygg.

Airoh Dragon! (Ca 4000 kronor) :yoparty

Kanske blir lynchad nu när jag vill tipsa om en hjälm. Jag har dock testat den Live! (TM)

Körde in skallen i en järnstolpe längs med motorvägen som orsakade ett snyggt avtryck rakt i fejset. Inte den minsta skada på skallen eller hjärnan visade alla röntgenplåtarna. Förövrigt är den lätt och fin, mycket bra ventilation, immar knappt och är snygg.

Airoh Dragon! (Ca 4000 kronor) :yoparty

Det låter som dagens boktips till mig som skall leta hjälm nu i veckorna.
Hur klarade nacken den smällen förresten?

Det låter som dagens boktips till mig som skall leta hjälm nu i veckorna.
Hur klarade nacken den smällen förresten?

Bra! Jag flög rakt in så ryggraden trycktes ihop lite! :gnissla
Men utan att snacka skit, det är en underbar hjälm. Estetisk och säker och perfekt till en snygg sporthoj. Köpte faktiskt en ny i förrgår, hehe. Precis likadan till och med färgen! Hjälmen tummar jag aldrig på, den kan få kosta 10000 vad mig anbelangar. Bara jag får min Airoh Dragon.

Länk med lite info (PDF).
akc-0170.jpg

Last edited:
Hur är den hjälmen vad det gäller brus? Har en annan Airoh just nu, men med den på känns det som att sitta i en torktumlare så fort det går mer än 80.

Vad inte jag förstår är varför inte mer möda läggs vid att göra hjälmarna lättare.

Men att betala tusentals kronor extra för att hjälmen är lackad som en kopia på hjälmen någon annan har tävlat i, det är bara löjligt.

Ni skulle ha sett hur dom hackade på killen i OT delen som ville köpa en kopia på ringen ur Sagan om ringen...

Vad inte jag förstår är varför inte mer möda läggs vid att göra hjälmarna lättare.

Men att betala tusentals kronor extra för att hjälmen är lackad som en kopia på hjälmen någon annan har tävlat i, det är bara löjligt.

Ni skulle ha sett hur dom hackade på killen i OT delen som ville köpa en kopia på ringen ur Sagan om ringen...

Tänker inte betala extra för replika-lacken.
Blir den helsvarta i fall jag köper just denna, men den ligger bra till än...

Men för att återkomma till trådskaparens frågeställning så är min teori (Obs! Högst personlig) att det jobbas hårt på utvecklingsfronten vad det gäller mc-hjälmar, men att komma på nya testmetoder, som killarna å tjejerna på KtH gjorde, inte alltid är så lätt. Det är inte var dag man bara sitter där på en kafferast och klämmer ur sig : 'men tänk om innanmätet kunde glida i hjälmen, precis som hjärnan gör i skallen'.

De personer som utvecklar hjälmar har nog en hel del begränsningar i sina resurser då företagen de jobbar för säkerligen har avtal med underleverantörer gällande olika plaster/fibrer, isoleringar, stötdämpande material o.s.v.

Måste säga att efter att ha läst (det lilla) som står om projektet på kth så tror jag att hjälmutvecklingen kommer ta ett tolvmilakliv (observera, större än sjumilakliv) framåt om denna metoden blir standard vid hjälmtestning.

Last edited:
Ingen BILLIG studsande PLASTHJÄLM ialla fall!!!

vad anbalangar Vindbrus!
är det något fel på att använda öronproppar??

En hjälms huvudsakliga uppgift är att:
Vid en enda gång rädda DITT Huvud, inte två eller tre gånger!!

1) Skummgummit/tyget närmast huvudet är till för din bekvämlighet.
2a) Frigoliten's första uppgift är att anpassa hjälmen efter ditt huvud.
2b) Dess andra uppgift är att vid en olycka ta upp dom krafterna som annars skulle skada DIN hjärna!
Efter en sådan olycka passar inte din hjälm dig längre!
3) Ytterskal:
Bortsett ifrån att vissa material kan lackas och andra inte, så är inte det utav intresse, utan det är hur ytterskalet betersig vid en olycka!

Vid Landsväg/Roadracing körning med MC så är en hjälm med så lite studs som möjligt att rekomondera = glasfiber/kolfiber

Vid Cross/Snöskoter körning spelar det mindre roll = plast

Bara ett litet förtydligande angående Hjälmars studsande:

DET är Studsandet som är den farligaste biten!

Händelseförlopp vid olycka:

100km/h , hoj omkull, hjälmen tar i backen.

1a) plast=studsar en 4-5 ggr med en kraft på ca.4-5G, ioförsig så tar frigoliten upp 3G i den första smällen, vid dom andra 2-4 studsarna så är frigoliten redan deformerad, så där gör den ingen nytta längre!

Åk ambulans och bo på sjukhus i 10 dagar och skaffa sedan en ny hjälm.

1b) fiber=studsar inte omkring som en pingisboll utan den slits ner.
frigoliten tar upp 4-5G i den första och enda smällen, no more.

Res dig upp och skaffa en ny hjälm!

Skillnaden mellan Glasfiber & Kolfiber är endast Vikt&Pris.

För att slippa göra en ny tråd kan jag kanske fråga här istället(annars tar jag bort detta inlägg). Har ca 3k att köpa hjälm för, vilken bör man köpa?

För att slippa göra en ny tråd kan jag kanske fråga här istället(annars tar jag bort detta inlägg). Har ca 3k att köpa hjälm för, vilken bör man köpa?

Jag köpte ifjol en KBC VR2. En kolfiber och kevlarhjälm. Passade mitt huvud, bred skalle, perfekt.

I sverige kostar den runt 3000. Från England fick jag den med frakt för 1800. Kanonnöjd. Ganska mycket vindbrus men jag kör ändå med proppar.

Dessa lägger uppenbarligen mer pengar på att hitta på nya färgsättningar och priserna på replika hjälmarna ska vi inte tala om. Snacka om att fåfängan styr till sist.

Looks are everything, man!

Personligen önskar jag att fler människor kunde bry sej lite mer i hur de ser ut. Hur kul är det för ett estetiskt tränat öga att se en massa töntar med taskig hållning stå och hänga på trottoarerna, eller mc-åkare med otvättad buff och gällivarehäng i arselet? Färgmatchning är ett ord som aldrig flimrat förbi deras trånga hjärna, kan jag lugnt säga.

Bort med fulingarna!

edit: Och ja, jag har en snygg OCH bra hjälm.

Bifogat

• hejlmen.JPG
    hejlmen.JPG
    41.4 KB · Visningar: 61
Last edited:

Köp den av känt märke som sitter bäst på ditt huvud. En Arai RX7 för över 7000kr är inte bättre än en Nolan för 1000 kr om den inte sitter bra på huvudet.

Köp dessutom en 1 färgad hjälm så får du mer för pengarna. Märken jag skulle rekomendera dig att prova är t.ex. Arai, Shoei, Shark, AGV, X-lite, OGK, KBC, Soumi. Sedan finns det ju en uppsjö av märken som är bra de med men jag orkar inte lista alla.

Standardfrågan 1a:
Karlsson hjälmar då?

De sitter iaf skönt som en toppluva och väger pyttelite.
Någon som testat?

Köp den av känt märke som sitter bäst på ditt huvud. En Arai RX7 för över 7000kr är inte bättre än en Nolan för 1000 kr om den inte sitter bra på huvudet.

Köp dessutom en 1 färgad hjälm så får du mer för pengarna. Märken jag skulle rekomendera dig att prova är t.ex. Arai, Shoei, Shark, AGV, X-lite, OGK, KBC, Soumi. Sedan finns det ju en uppsjö av märken som är bra de med men jag orkar inte lista alla.

Tack så mycket!

Blir att åka runt och prova dem då. Hjälmen man har nu är , tror jag, 8 år gammal:näsblod Den är ju minst sagt påväg, eller är(?), funktionsoduglig och framförallt ful(posebög som man är).

Men det är vad jag föstått absolut glasfiber som gäller om man vill rädda både skallen och nacken? (kanske inte ens finns plasthjälmar i den prisklassen längre förresten). Har en dum vana, läs klantighet, att tappa hjälmar:huvet Och då är ju glasfiberhjälmen förbrukad.

Rätt mycket OT i tråden. Är det ingen som tycker att utvecklingen av hjälmar i princip stått still de senaste deceniet? Man har konstaterat i huvet inte träffar underlaget i rät vinkel och ändå har ingen tillverkare uppmärksammat detta i sina produkter. Är vi för dåliga för att ställa krav och låter oss tillfredsställas av bländverk såsom lackering och produktplacering. Likaså testerna går ju i princip endast ut på prov i räta vinklar och motståndskraft mot penetrering.

Hur är den hjälmen vad det gäller brus? Har en annan Airoh just nu, men med den på känns det som att sitta i en torktumlare så fort det går mer än 80.

Har inte testat så många andra hjälmar, men jag störde mig inte så faktiskt. Kanske inte den mest tysta hjälm som finns.:gnissla

Looks are everything, man!

Personligen önskar jag att fler människor kunde bry sej lite mer i hur de ser ut. Hur kul är det för ett estetiskt tränat öga att se en massa töntar med taskig hållning stå och hänga på trottoarerna, eller mc-åkare med otvättad buff och gällivarehäng i arselet? Färgmatchning är ett ord som aldrig flimrat förbi deras trånga hjärna, kan jag lugnt säga.

Bort med fulingarna!

edit: Och ja, jag har en snygg OCH bra hjälm.

Fan vad gay hjälm, nästan lika gay som dig Fuckie. Skäms! :va

Last edited:

vad anbalangar Vindbrus!

Vid en enda gång rädda DITT Huvud, inte två eller tre gånger!!

1) Skummgummit/tyget närmast huvudet är till för din bekvämlighet.
2a) Frigoliten's första uppgift är att anpassa hjälmen efter ditt huvud.
2b) Dess andra uppgift är att vid en olycka ta upp dom krafterna som annars skulle skada DIN hjärna!
3) Ytterskal:
Bortsett ifrån att vissa material kan lackas och andra inte, så är inte det utav intresse, utan det är hur ytterskalet betersig vid en olycka!

Vid Landsväg/Roadracing körning med MC så är en hjälm med så lite studs som möjligt att rekomondera = glasfiber/kolfiber

Vid Cross/Snöskoter körning spelar det mindre roll = plast

Bara ett litet förtydligande angående Hjälmars studsande:

DET är Studsandet som är den farligaste biten!

1a) plast=studsar en 4-5 ggr med en kraft på ca.4-5G, ioförsig så tar frigoliten upp 3G i den första smällen, vid dom andra 2-4 studsarna så är frigoliten redan deformerad, så där gör den ingen nytta längre!

Riktigt intressanta siffror, var kommer de ifrån? Om det är någon större forskningsrapport vill jag gärna läsa den.

KjellF

vad anbalangar Vindbrus!

!

För det första så var det just skydd för hjärnan som jag efterlysta att tillverkaran skulle satsa lite mer på. Om man utgår från de studier som gjorts, idatta fallet hänvisar jag till bif länk i mitt första inlägg, så är det ju inte vinkelräta träffar i 100 km/h som är typfallet.

För det andra så är det knappast matematik i högre skolan som du ger prov på.

Citerar en kille från forumet, men håller honom anonym:

Arai är en av världens äldsta och mest erfarna hjälmtillverkare, dom testar själv sina hjälmar efter långt högre krav än nått test i världen, med tätare frekvens än någon annan tillverkare.

...

kolfiber är inte ett lämpligt material att tillverka hjälmar i, som komplement är det bra på vissa ställen i skalet.
men överlägset är glasfiber som har de mekaniska egenskaper man eftersträvar när ett hjälmskal kollapsar, vilket är det det ska vid en krasch.

Arai är handtillverkad av yrkesmän med mångårig erfarenhet på ett bolag som troligen har längst och mest erfarenhet i världen

Arai RX7Corsair ÄR världens överlägset säkraste hjälm, om du frågar mig.
efter det kommer troligen Shoeis värsta, sen AGVs.
sen kommer en rad bra hjälmar och sen en mängd skräp

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back