Hjälmar

Jocke W skrev:
Hjälmar studsar inte mer eller mindre för att det e plast eller komposit, kan nån ta död på den myten. Självklart så studsar en hjälm om du släpper den på backen. Men det gör dom inte med huvet innuti. Blir en viss retur smäll såklart, men inte så det ska skada nacken.

Va snackar du om ?

Jag tog licens på Sviestad 1994 - & det jag beskrev i mitt förra inlägg - visades upp i verkligeheten för oss som licenstagare.
Detta är en av anledningarna till att SVEMO - EJ tillåter "plast"-hjälmar inom RR.

Undantag i RR sidovagn, där man inte ens måste ha SKINNSTÄLL, utan det räcker med overall i gorotex

HUr kan du ens skriva att det inte skadar nacken när skallen slår i backen - riktigt korkat inlägg tycker jag ?

ALLA olyckor/krasher är olika - även om du tar 10 hojar av samma modell & sätter exakt likadana krockdockor på dem & krashar dem exakt likadant så kommer skadorna på atta dockorna bli olika.

K

Last edited:
Jocke W skrev:
Hjälmar studsar inte mer eller mindre för att det e plast eller komposit, kan nån ta död på den myten. Självklart så studsar en hjälm om du släpper den på backen. Men det gör dom inte med huvet innuti. Blir en viss retur smäll såklart, men inte så det ska skada nacken.

Myt om studs eller inte, det är ju ganska väl bevisat att plasthjämarna är sämre en fiber.

Jag skulle då aldrig pruta på hjälmen, kostar så lite för att skydda så mycket.
/S

Efs ingen verkar orka läsa artikeln från motorcyclistonline; det de har kommit fram till är, i korthet, att de DOT-godkända plasthjälmarna skyddar huvudet lika bra eller bättre än fiberhjälmarna.

(Läs hela artikeln för hela bilden.)

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back